تجهیز مطب و کلینیک

مشاهده نمونه پروژه ها

پایگاه دانش

مقالات و خبر‌های تخصصی رایگان

هوگرسام

دوره‌های تخصصی و آموزشی

هوگرسرویس

نصب، تعمیر و نگهداری تجهیزات

بر اساس سازنده (برند)

ترتیب بر اساس:

فایل روتاری

فایل روتاری: فایل های دندانپزشکی اگر نباشند کار درمان ریشه دندان به راحتی امکان پذیر نیست. فایل های دندانپزشکی باید خم شوند و به حالت اولیه برگردند تا اعتماد دندانپزشک را جلب کنند . حتی در سلامت آن ها چون با چشم غیرمسلح نمی توان خم شدگی را تشخیص داد نمی توان با اطمینان به آن ها اعتماد کرد. شکل فایل های دندانپزشکی باعث مقاومت آن ها در برابر شکستگی می شود مانند فایل k که شکل مربعی دارد.در این مطلب روبیکان در مورد انعطاف بالاتر صحبت می کند و تنها هدفش بیان مطلب های علمی و آزمایش شده در مورد فایل هاست و تصمیم با شماست.

 کاربرد و جنس فایل های دندانپزشکی

فایل های دندانپزشکی برای تمیز کردن و شکل دادن به کانال های ریشه هستند.برای تمیز کردن و شکل دهی دستی (فایل های دستی) یا درمان مکانیکی (فایل های چرخشی) در نظر گرفته شده اند. آن ها می توانند از فولاد ضد زنگ یا آلیاژهای نیکل تیتانیوم ساخته شوند که اساساً سیم های پیچ خورده خاصی هستند که از یکی از آلیاژهای نامگذاری شده ساخته شده اند.

سوپر فایل های چرخشی دندانپزشکی مکمل فایل های دستی

با گذشت زمان، درمان ریشه دندان با ظهور فناوری های قدرتمندتر و به منظور رفع نیازهای دندانپزشکان در سراسر جهان مدرن شد ودر نتیجه، فایل ‌های ریشه ‌ای چرخشی و مکانیزه برای کمک به آماده ‌سازی کانال ریشه به روشی راحت ‌تر و کاربردی ‌تر ایجاد شده است. این بدان معنا نیست که دندانپزشک از فایل ‌های دستی دیگر استفاده نمی کند، بلکه از این فناوری جدید به عنوان مکمل فایل های دستی برای تسهیل درمان‌ های ریشه استفاده می‌کند.

دسته بندی انواع فایل ها

فایل (025.08)  WaveOneTM PRIMARY

برای آماده سازی کامل اکثر کانال های ریشه طراحی شده است

فایل(021.06 WaveOneTM SMALL

برای جایگزینی فایل 010 K یا برای استفاده بر روی دندانهای ثنایای تحتانی، مجاری MBII دندانهای آسیاب بالایی و/یا مجاری با انحنای آپیکال استفاده می شود.

فایل (040.08) WaveOneTM LARGE

به جای فایل 020 K در صورتی که به طول مورد انتظار برسد یا برای استفاده بر روی دندانهای ثنایای فوقانی، پرمولرهای تک مجرای و برخی از دندانهای آسیاب با مجاری با قطر بزرگتر استفاده می شود.

فایل چند مخروطی SuprFiles

یک فایل لوله ریشه فوق الاستیک مخروطی متغیر است که مخصوصا برای ریشه تا عمق تاج طراحی شده است. فایل روت، این فلز خاصیت ارتجاعی و عملکرد حافظه خوبی دارد و حتی اگر خمیده و پیچشی باشد به راحتی می توان شکل اولیه خود را بازگرداند.

حافظه شکلی در دندان پزشکی چیست؟

آلیاژهای حافظه دار موادی هستند که پس از تغییر شکل الاستیک یا شبه پلاستیک با افزایش دمای خود می توانند شکل اصلی خود را به خاطر بسپارند. اثر حافظه به دلیل تبدیل مارتنزیتی ترموالاستیک است که می تواند به عنوان یک فرآیند غیر انتشاری جابجایی مرتبه اول توصیف شود.

فایل حافظه کنترل شده چیست؟

فایل ‌های حافظه کنترل‌شده (CM NiTi™ ) با یک آلیاژ فلزی نیکل-تیتانیوم جدید تولید می ‌شوند که تحت یک فرآیند حرارتی-مکانیکی ثبت اختراع قرار گرفته است. این فایل ‌ها خواص مارتنزیتی را در دمای اتاق نشان می‌دهند (Shen Y et al 2013) چیزی که در متای NiTi معمولی مشاهده نشد.

یک آزمایش و نتیجه فایل های حافظه دار

در آزمایشی بین فاکتورهای اندازه و فایل های دندانپزشکی حافظه دار تفاوت معنی‌ داری وجود داشت. تغییر در مقادیر حداکثر گشتاور در بین مارک های فایل های حافظه دار که گاهی اوقات بسته به مارک، اندازه و مخروطی، بیشترین یا کمترین گشتاور را نشان می دهد با دیگر فایل ها تفاوت وجود داشت. به طور کلی، فایل های حافظه شکل قبل از شکستگی زاویه چرخش بالایی را نشان دادند اما از نظر آماری با برخی از فایل های دیگر تفاوتی نداشتند. با این حال، فایل‌های حافظه شکل انعطاف‌پذیرتر بودند، همانطور که با گشتاورهای خمشی بسیار کمتر مشهود شد.

مزیت سوپرفایل ها برای دندان پزشکان چیست؟

در نتیجه، دندان پزشکان می ‌توانند با خیال راحت و با اطمینان کانال ‌های بسیار خمیده را بدون ترس از شکستن غیرمنتظره ابزار آماده کنند. تا حد زیادی بدون تنش این فایل نسل جدید به خوبی مورد استقبال قرار گرفت زیرا قبلاً خم کردن دستی فایل‌های NiTi تقریباً غیرممکن بود.

دو نوع تغییر شکل

1- استفاده از فایل ها در کانال ریشه به طور اجتناب ناپذیری منجر به تغییر شکل فایل می شود. لاستیک شناخته شده ترین ماده قابل تغییر شکل الاستیک است: یک نوار لاستیکی کشیده معمولاً به محض اینکه دیگر نیروی کششی اعمال نمی شود به شکل اولیه خود باز می گردد. در طی این فرآیند، انرژی اعمال شده فرار می کند و به وضوح قابل اندازه گیری است.

2- یک دماسنج دمای کمی افزایش یافته از مواد را در طول معکوس شدن فرآیند کشش نشان می دهد این تغییر شکل الاستیک است و کاملاً برگشت پذیر است. ساختار مولکولی لاستیک هیچ تغییری در پیوندهای مولکولی نشان نمی دهد.

تفاوتی که وجود دارد

در دندان پزشکی، تمایز بین تغییر شکل الاستیک، گذرا و تغییر شکل پلاستیک غیرقابل برگشت به همان اندازه مهم است. یک فایل NiTi تغییر شکل پلاستیکی به راحتی به دلیل فرسودگی مواد، شکسته می شود و تغییر شکل پلاستیک معمولاً قابل تشخیص نیست (حتی با بزرگنمایی چه برسد با چشم غیر مسلح)، به دلیل اثر برگشتی بالای مواد NiTi معمولی. ریزشکستگی‌های کوچک و نامرئی که در طول فرآیند تولید برش فلز رخ و می‌توانند خطر خرابی غیرمنتظره ابزار را افزایش دهند. متأسفانه، شبه الاستیسیته فایل‌ های NiTi معمولی اغلب تغییر شکل پلاستیک موجود را می‌پوشاند.

تفاوتی که قابل دیدن نیست

به وضوح، فایل آسیب‌ دیده با فایل استفاده نشده تفاوتی ندارد، اما عواقب آن در حین آماده ‌سازی ریشه می‌تواند جدی باشد. تا به حال، دندان پزشک هیچ چشم اندازی برای تأیید سلامت ابزار مورد استفاده خود نداشته اند.

  • حتی فایل های یکبار مصرف نیز هیچ تضمینی ارائه نمی دهند، اگرچه تا حدودی ایمنی را افزایش می دهند.

در طول درمان کدام فایل ایمن تر است

برای ابزارهای درمان ریشه، یک فایل NiTi با “حافظه کنترل شده” در طول کل درمان با شکل آناتومیک کانال ریشه سازگار می شود. در صورت وجود مقاومت یا بلوک در کانال، فایل با تغییر شکل مقطع خود، این وضعیت تنش را دور می زند. پس از استفاده، فایل در طول اتوکلاو در معرض تغییر حرارتی قرار می گیرد. گرما ساز آن را به شکل اولیه خود باز می گرداند.

یک توصیه ساده برای حفظ دندان بیمار

استفاده از سوپر کانال های دندانپزشکی با مزیت کنترل حافظه اول استرس دکتر را در حال انجام مراحل درمان کم می کند و به بیمار کمک کند تا عمر دندانش بیشتر شود. علم بزرگی مانند دندان پزشکی به واسطه بسته بودن دندان و زوایای پنهانی که دارد هر روز به سمت مدرن و پیشرفته تر شدن ابزارش می رود. این ابزار هم هزینه درمان را به واسطه عمری که دارد کم می کند و هم استرس دندان پزشک را از شکستن فایل در دندان بیمار کم می کند. همانطور که هر دندان پزشکی می داند شکستن فایل در ریشه دندان بیمار مساوی با پایان عمر دندان و در صورت عفونت و بروز مشکلات بعدی مریض نهایتا مجبور به کشیدن دندان است.