تجهیز مطب و کلینیک

مشاهده نمونه پروژه ها

پایگاه دانش

مقالات و خبر‌های تخصصی رایگان

هوگرسام

دوره‌های تخصصی و آموزشی

هوگرسرویس

نصب، تعمیر و نگهداری تجهیزات

بر اساس سازنده (برند)

ترتیب بر اساس:

سنسور RVG

سنسور RVG: اشعه ایکس، 122 سال پیش توسط W.H.Roentgen اختراع و در بسیاری از حوزه‌ها مانند صنایع ساخت، تصویربرداری پزشکی و غیره بکار برده شد. امروزه اشعه X نقش مهمی در دندانپزشکی ایفا، و با پیشرفت تکنولوژی، تکنیک‌های تصویربرداری دندان نیز به میزان قابل توجهی بهبود یافت.

رادیوگرافی دیجیتالی توسط دندانپزشک فرانسوی DR.Francis Moyen، در سال 1987. انجام شد. با مشاهده اثربخشی این فناوری، تغییرات مختلفی ایجاد و سیستم‌های جدیدی برای اجرای آن در حال توسعه قرار گرفتند.

سنسور RVG دندانپزشکی چیست؟

RVG مخفف رادیوویزوگرافی (Radio Viso Graphy) می‌باشد، که به عنوان جایگزینی برای رادیوگرافی اشعه ایکس در دندانپزشکی استفاده می‌شود. تکنیک آروی ‌جی یک روش نسبتا جدید در تصویربرداری دندان می‌باشد که نیاز به فیلم رادیوگرافی، ظهور و ثبوت را از بین می‌برد.

سیستم تصویربرداری RVG معمولاً در مطب و کلینیک دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، آروی جی جدیدترین نوآوری موجود در رادیوگرافی دیجیتال است و بالاترین وضوح تصویر ( >20LP/mm ) را ارائه می‌دهد. سنسور RVG از یک حسگر، مانیتور و اجزای میکرو رایانه تشکیل شده است.

مانیتور و سنسور rvg دندانپزشکی

این سیستم بر روی دستگاه‌های رادیوگرافی که دارای دکمه RVG بوده و یا می‌توان به صورت دستی زمان تابش آنها را تا یک دهم ثانیه کم کرد کاربرد دارد.

نحوه کار با سنسور RVG دندانپزشکی

سنسور RVG دندانپزشکی دارای دو بخش فعال و غیر فعال است که برای عکس گرفتن باید از قسمت فعال سنسور استفاده شود. بافت مربوطه در معرض اشعه X قرار میگیرد و نور انعکاسی توسط سنسور ضبط می‌شود. تصویر فوراً پردازش و با استفاده از مبدل‌های آنالوگ به دیجیتال، به داده‌های دیجیتال تبدیل می‌شود. این داده‌های دیجیتالی به کامپیوتر ارسال و دندانپزشک می‌تواند اسکن را فوراً مشاهده کند. اتصال کابل به سنسور، در قسمت غیرفعال قرار دارد.

نمای دو طرف سنسور آر وی جی

هنگامی که طرف غیر فعال سنسور در معرض اشعه X قرار دارد، هیچ تصویری روی صفحه ظاهر نمی‌شود. انتقال تصویر به رایانه بوسیله کابل USB صورت می‌گیرد و باید کابل USB به پشت کامپیوتر متصل شود.

ژنراتور اشعه ایکس مورد استفاده، باید بین 60 کیلو ولت تا 70 کیلو ولت کار کند. این سنسور با ژنراتورهایی که با ولتاژ کمتر از 60kV کار می کنند، سازگار نیست. اگر تصاویر بسیار تاریک هستند، مدت زمان قرار گرفتن در معرض را کاهش و اگر تصاویر به نظر غلیظ هستند، مدت زمان قرار گرفتن در معرض را افزایش می‌دهیم. نوع ژنراتور اشعه ایکس بر کیفیت تصاویر تأثیرگذار است.

برنامه‌های کاربردی سنسور دیجیتال دندانپزشکی

سنسور RVG دندانپزشکی برای تصویربرداری دیجیتال در دندانپزشکی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد همچنین به عنوان سنسور Intraoral شناخته می شود. برای انواع مختلف برنامه ها، سنسور RVG در سه اندازه: اندازه 0، اندازه 1 و اندازه 2 در دسترس است.

سایزهای مختلف سنسور rvg

سنسور اندازه 0 برای معاینات کودکان، اندازه 1 برای تصاویر عمودی و اندازه 2 نیز برای تصاویر periapical بسیار مفید است. از این مهم نباید غافل شد که استفاده از فناوری RVG در دندانپزشکی، باعث افزایش کارایی رادیوگرافی دندان شده است.