تجهیز مطب و کلینیک

مشاهده نمونه پروژه ها

پایگاه دانش

مقالات و خبر‌های تخصصی رایگان

هوگرسام

دوره‌های تخصصی و آموزشی

هوگرسرویس

نصب، تعمیر و نگهداری تجهیزات

بر اساس سازنده (برند)

ترتیب بر اساس:

هندپیس

هندپیس

هندپیس های دندانپزشکی یکی از معمول ترین ابزار های دندانپزشکی می باشند که برای عواملی مانند پوسیدگی، تغییر پروتز و یا پولیش مورد استفاده قرار می گیرند. هندپیس ها دستگاهی مکانیکی ساده ای هستند که با استفاده از اجزای داخلی مکانیکی، نیروی چرخش آغاز می شود و قدرت لازم جهت برش دندان ها فراهم می نماید. انواع این دستگاه بر اساس عملکرد مورد نیاز که به وسیله دندانپزشک مشخص می شود متفاوت خواهد بود. یکی از دلایلی که باعث بهبود دید ، دقت و موفقیت این عملکرد خواهد بود، وجود یک منبع نور و سیستم آب خنک کننده در قطعات این دستگاه می باشد.

انواع هندپیس ها ی دندانپزشکی: 

۱. هندپیس های با سرعت بالا :

توربین ها، از ابزارهای چرخشی می باشند که دارای سرعت بالا و گشتاور کمی هستند. فشار هوای متراکم، یک پروانه را می چرخاند و باعث چرخش سر توربین می شود. کاربرد آن برای از بین بردن پوسیدگی دندان در کمترین زمان ممکن است. مکانیزم های آن شامل قدرت ، خنک کنندگی و روشنایی است. توربین ها، از ابزارهای چرخشی می باشند که دارای سرعت بالا و گشتاور کمی هستند. فشار هوای متراکم، یک پروانه را می چرخاند و باعث چرخش سر توربین می شود. کاربرد آن برای از بین بردن پوسیدگی دندان در کمترین زمان ممکن است. مکانیزم های آن شامل قدرت ، خنک کنندگی و روشنایی است.

مکانیزم های آن شامل :

  • قدرت

نیروی توربین های این نوع هندپیس از هوای فشرده شده که از مرکز این ابزار عبور می کند و یک آسیاب بادی در جلوی قطعه هندپیس می چرخد، تولید می شود. به وسیله محفظه یاتاقان مرکز آسیاب بادی احاطه شده است و یک میله اصطکاک را به صورت محکم و مرکزی در داخل نگه می دارد

  • خنک کننده

اصطکاک به وجود آمده با ایجاد گرمای قابل توجهی در ین دستگاه به وجود می آید که داشتن قطعات خنک کننده با آب بسیار حائز اهمیت می باشد که در این دستگاه موجود می باشد.

  • روشنایی

در هندپیس های قدیمی از لامپ های هالوژن و میله های فیبر نوری استفاده می کردند اما این روشنایی مشکلاتی را در پی داشت. مشکلاتی از قبیل خرابی لامپ های هالوژنی با گذشت زمان، هزینه های زیاد جایگزین کردن لامپ ها، خراب شدن میله های فیبر نوری در صورت ریزش و خراب شدن بر اثر تکرار عمل اتوکلاو. به همین علت سیستم های مدرن هندپیس از سیستم های LED استفاده می کنند که باعث طول عمر طولانی تر، تولید حداقل حرارت و تشدید نور می شود.

۲. هندپیس های افزاینده ی سرعت :

برای تغذیه هندپیس با سرعت بالا و افزایش سرعت یک موتور الکتریکی،به چرخ دنده هایی با نسبت 1 به 5 نیاز داریم. هندپیس های برقی را هندپیس های افزاینده ی سرعت می نامیم که با سرعت 190 هزار دور در دقیقه کار می کنند.

مکانیزم های آن شامل :

  • افزایش دادن سرعت موتور الکتریکی به عنوان دستی که به صورت میکروموتور نیز شناخته می شوند
  • توان مورد نیاز در دستگیره که با میکروموتور به دست می آید.
  • لوازم جانبی در داخل جعبه دنده موجود می باشند که با سرعت و گشتاور ثابت می چرخند.
  • تجهیزات داخلی و میکروموتور باعث ایجاد برق در دستگاه می شود.

گشتاور

توانایی چرخش و برش مته و فرز در هنگام اعمال فشار را گشتاور می گویند. با افزایش سرعت، گشتاورد آن کاهش می یابد. سرعت به صورت آزاد هندپیس ها، 1 به 5 برابر سرعت برش آن ها می باشد. موتور های الکتریکی سرعتی برابر 200 هزار دور در دقیقه دارند و قدرت مداوم را فراهم می کنند تا گشتاور حفظ شود.