سرنگ دندانپزشکی چیست؟

آخرین بروز رسانی: 17ام مهر, 1402
153

بازدیدها

1

بازدیدهای امروز

0

زمان مطالعه بر حسب دقیقه

سرنگ دندانپزشکی چیست؟

سرنگ دندانپزشکی چیست؟

به طور معمول در مطب های دندانپزشکی از طریق تزریق یک ماده ی بی حسی و ایجاد بی حسی موضعی انجام می گردد. درمان های دندانپزشکی از جمله فلورایدتراپی و فیشورسیلانت یا همان قرار دادن شیارپوش (که اکثرا برای کودکان انجام می شوند.) جرمگیری، قالبگیری، امتحان روکش و… به طور معمول نیاز به تزریق بی حسی ندارند. اما درمان های ترمیمی، درمان ریشه، تراش برای روکش و مشخصا خارج کردن دندان نیاز به تزریق بی حسی دارند. در مورد برخی ترمیم ها بسته به عمق تراش، دندانپزشک تصمیم می گیرد که تزریق انجام شود یا خیر.

سرنگ دندانپزشکی یکی از مهمترین و کاربردی ترین ابزاری است که دندانپزشک در ابتدا و شروع عملیات دندانپزشکی که لازمه آن بی حسی وضع ای محل انجام کار است با این ابزار انجام می شود. به طور حتم در هر دندانپزشکی از این ابزار به کرات استفاده می شود. سوزن سرنگ دندانپزشکی به طور کلی از سوزن های سرنگ های معمولی بلندتر می باشد. این بلندی سرنگ برای این است که بتواند به عمق لثه و یا همان زیر ریشه نفوذ کرده و مایع بی حسی را بتواند بر روی عصب دندان تزریق نماید.

انواع سرنگ دندانپزشکی

انواع سرنگ دندانپزشکی به دو بخش تقسیم می شود که عبارتند از:

  1. سرنگ ثابت
  2. سرنگ کمرشکن

سرنگ ثابت

برای مسلح کردن سرنگ دندانپزشکی ثابت (قرار دادن داروی بی حسی) کافیست که دسته سرنگ به عقب کشیده و از بغل که یک شیار برای سرنگ آماده و فعال است ویال را از این قسمت داخل سرنگ قرار داده و آماده تزریق نماییم.

سرنگ کمرشکن

سرنگ دندانپزشکی کمرشکن علاوه بر عقب راندن دسته سرنگ همانند سرنگ ثابت باید حتماً از کمر این نوع سرنگ را خم کرد و در ادامه و ویال را جایگذاری کرد. این نوع سرنگ خمیدگی خاصی دارد و برای جای خاصی از دهان و دندان جهت تزریق مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع سر سوزن های در دندانپزشکی

سر سوزن ها به انواع مختلف و در سایزهای متفاوت تقسیم بندی می شوند و بر اساس جای محل تزریق در دهان از آن ها استفاده خاص می شود. در ادامه انواع سایزهای سر سوزن سرنگ دندانپزشکی را نام خواهیم برد.

  • سرسوزن های کوتاه از 20 تا 25 میلی متر

سرسوزن های کوتاه که اندازه ای برابر با 20 تا 25 میلی متر می باشد و عموماً برای تزریق برای کودکان و اطفال و یا برای تزریق برای دندان های جلویی که ریشه کوتاه تری دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

  • سرسوزن های بلند از 30 تا 40 میلی متر

سر سوزن های بلند که اندازه آن از 30 میلی متر تا 40 میلی متر متفاوت می باشد و برای تزریق داروی بی حسی در مناطقی از دهان که عقب تر می باشد مثل دندان های آسیابی که عمق ریشه بلندتری دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

از مهمترین ویژگی های بر سوزن دندانپزشکی که بر روی سرنگ دندانپزشکی نصب می گردد باید از هر دو طرف تیز باشد تا از طرفی که وارد لثه بیمار می شود به راحتی و بدون اصطحکاک این کار انجام شود و به تا بیمار با حداقل درد تزریق داروی بی حسی را تجربه نماید. جنس سوزن سرنگ دندانپزشکی باید از استنلس استیل باشد که بدون زنگ زدگی باشد تا در موقع تزریق مشکلی برای بیمار ایجاد نگردد و چیزی سد راه این تزریق نباشد. بر روی هاب سرسوزن نشان مثلثی شکلی است که نشانگر جهت تیز بودن این سوزن را نشان می دهد.

یک دستیار دندانپزشک باید قبل از شروع درمان، سرنگ تزریق را آماده نماید. بنابراین باید انواع سرنگ ها و قسمت های مختلف آن ها را به خوبی بشناسد، با انواع کارتریج ها و سرسوزن ها آشنایی داشته باشد و همچنین نحوه آماده سازی انواع سرنگ ها را بلد باشد.

آماده کردن سرنگ باید در خارج از دید بیمار صورت گیرد. (به خصوص برای بیماران اطفال و نیز افرادی که ترس و اضطراب دندانپزشکی دارند.) و پس از آماده شدن نیز سرنگ باید دور از دید بیمار گذاشته شود. برای آماده سازی سرنگ ابتدا کارتریج جایگذاری می شود و سپس سرسوزن قرار داده می شود. از آن جایی که نوع تزریق را دندانپزشک بر اساس نوع درمان و نیز دندان مربوطه، تعیین می کند برای آماده سازی سرنگ در رابطه با قرار دادن سر سوزن بلند یا کوتاه از او سوال کنید.

دیدگاه خود را بنویسید