دستگاه لایت کیور چیست؟

آخرین بروز رسانی: 27ام اسفند, 1402
67

بازدیدها

4

بازدیدهای امروز

0

زمان مطالعه بر حسب دقیقه

دستگاه لایت کیور چیست؟

دستگاه لایت کیور چیست؟

لایت کیور در روش های ترمیمی با کامپوزیت ها، باندینگ براکت های ارتودنسی و روکش های دندانی و مواد سفید کننده فعال کننده استفاده می شود، این مواد ابتدا به صورت مایع یا نیمه جامد روی سطح دندان قرار می گیرند و سپس توسط اشعه UV سفت می شوند. این دستگاه یکی از تجهیزات مورد نیاز و ضروری مطب دندانپزشکی است که برای پلیمریزاسیون کامپوزیت های پایه رزین استفاده می شود. لایت کیور از دو کلمه “لایت” به معنای “نور” و “درمان” به معنای درمان تشکیل شده است. از این دستگاه برای فعال سازی و سفت شدن برخی مواد دندانی مانند کامپوزیت ها استفاده می شود.

انواع لایت کیور در دندانپزشکی

  • لایت کیور هالوژنی

این نوع دستگاه‌ها با استفاده از یک عدد لامپ کوارتز و یک رشته تنگستن کار میکنند، لایت کیور های هالوژنی دارای فیلتری برای جذب گرما و نورهایی که از محدوده طول موج مشخص خارج می‌شوند است. لایت کیورهای هالوژن با سرعت بیشتری مواد را سفت می‌کنند اما با توجه به گرما و انرژی بیشتری که مصرف می‌کنند امروزه کمتر از این مدل لایت کیور استفاده می‌شود

  • لایت کیور ال ای دی LED

این نوع از لایت کیورها با استفاده ار دیودهای نوری کار میکنند و طول موج نور تولیدی آن ها بین 400 تا 410 نانومتر است که گرما و انرژی کمتری تولید می‌شود. به دلیل مصرف انرژی کمتر در لایت کیور های LED، این مدل ها با باتری های قابل شارژ کار می‌کنند و کارایی راحت‌تری دارند.

نحوه عملکرد دستگاه لایت کیور

مواد لایت کیور دندان معمولا حاوی آلفا دیکتون (بنزیل یا کامفوروکینون) به عنوان آغازگر هستند. نور با شدت کافی و در یک محدوده خاص لازم است تا دیکتون آلفا را به حالت برانگیخته برساند تا مواد ترمیم کننده شروع به سخت شدن کند.

  • مدهای کاری دستگاه لایت کیور

حالت ثابت

که نور مرئی به طور یکنواخت تابیده می شود و درمان در زمان معینی انجام می شود.

حالت پالس

در این حالت نور به صورت پالسی روشن و خاموش می شود.

حالت رمپ

که نور لایت کیور از آنجا شروع می شود. شدت نور و به تدریج کاهش می یابد. قدرت شدت نور کم و زیاد می شود.

حالت های دیگری که می توان به آن اشاره کرد حالت توربو و پرتوان است که در آن زمان پخت و قدرت قابل تنظیم است.

تست کارایی لایت کیورد دندانپزشکی 

حداکثر پلیمریزاسیون کامپوزیت ها تحت تأثیر عواملی مانند شدت تابش دستگاه لایت کیور، طول موج تابش و مدت زمان روشنایی آن است. از آنجایی که همیشه نمی توان شدت تابش را با افزایش زمان نوردهی جبران کرد، شدت تابش باید به طور مرتب بررسی شود. متاسفانه بازرسی بصری دستگاه قابل اعتماد نیست. زیرا ممکن است یک وسیله به ظاهر روشن دارای طول موج کافی و مناسب نباشد.بررسی سختی سطح نیز روش قابل اعتمادی نیست، زیرا حتی دستگاه هایی با شدت نور بسیار کم نیز می توانند سطح کامپوزیت را به طور کامل پلیمریزه کنند، استفاده از تست سختی با کمک پروب پس از سخت شدن کامپوزیت پایه علمی ندارد و نمی تواند نشانه ای باشد. از کارایی داشتن دستگاه لایت کیور مطلوب است. امروزه انواع مختلفی از رادیومترهای دندانی وجود دارد که استفاده از آنها روش قابل قبولی برای ارزیابی کارایی دستگاه کیور است و دندانپزشک می تواند از آن برای بررسی دستگاه لایت کیور خود استفاده کند.

نکات مهم در هنگام خرید لایت کیورد

  • ظرفیت باتری

هر چه ظرفیت باتری بیشتر باشد، زمان کار بیشتری می توان از آن استفاده کرد.

  • قدرت و شدت

در عمق درمان، مدت زمان درمان و کیفیت آن بسیار موثر است.

  • وزن و ارگونومی
  • قابلیت چرخش سر
  • مدهای کار

دیدگاه خود را بنویسید