تابلت یونیت دندانپزشکی

آخرین بروز رسانی: 29ام خرداد, 1402
374

بازدیدها

1

بازدیدهای امروز

0

زمان مطالعه بر حسب دقیقه

تابلت یونیت دندانپزشکی

تابلت یونیت دندانپزشکی

تابلت یونیت دندانپزشکی یکی از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده یونیت دندانپزشکی است که بسیار کاربردی می باشد. یونیت های دندان پزشکی در دو نوع یونیت شلنگ از بالا و یونیت شلنگ از پایین تولید می شوند. اجزای تابلت هر کدام از این یونیت ها در برخی موارد با یکدیگر متفاوت است. این وسیله میز دستیار یا میز کنترل دندانپزشک است. وسایل مهم و حیاتی در دانپزشکی حین عمل جراحی برای در دسترس بودن بر روی تابلت قرار می گیرند.

اجزای تابلت یونیت دندانپزشکی

  • پدال

پدال پا در قسمت پایین یونیت دندانپزشکی قرار دارد. این پدال پا به سایر اجزای تابلت یونیت دندانپزشکی یعنی هندپیس ها متصل است. بدین ترتیب با استفاده از این پدال، می توان هر کدام از اجزای هندپیس ها را کنترل کرد.

  • دکمه تنظیم کننده قدرت چرخش توربین

دکمه تنظیم کننده چرخش توربین یکی از دکمه های بسیار مهم بین اجزای تابلت یونیت دندانپزشکی می باشد. قدرت چرخش آنگل های دندانپزشکی به وسیله این ابزار تعیین می شود. آنگل ها انواع و کاربرد مختلفی دارند. بطور مثال برخی از آنها نقش مته را داشته و برای سوراخ و ترمیم کردن دندان استفاده می گردند.

  • دکمه تنظیم صندلی

تنظیم ارتفاع صندلی یکی از مواردیست که از طریق تابلت یونیت دندانپزشکی قابل انجام است. به وسیله این دکمه می توان جهت یونیت های دندانپزشکی را مشخص کرد. این یونیت ها می توانند در جهت بالا و پایین حرکت کنند و متناسب با نیاز دندانپزشک تنظیم شوند.

  • دکمه chair up/down

دکه مهم دیگر در تابلت یونیت دندانپزشکی وجود دارد که کارهای خامو و روشن کردن و البته حرکت به نقطه صفر را وظیف دارند. این دکمه همچنین باعث ریخته شدن آب از دوش لیوان پر کن هم می شود تا دندانپزشکی به راحتی به تنظیم آن بپردازد.

  • دکمه حرکت صندلی

دکمه حرکت صندلی برای سهولت کار دندانپزشک و البته بیمار بر روی تابلت یونیت قرار گرفته است. صندلی می تواند به سمت جلو و یا عقب برود. این دکمه یکی از دکمه های پر استفاده است که دندانپزشکان از آن بسیار استفاده می کنند.

  • دکمه تنظیم درجه حرارت یونیت

دکمه کراشوار یکی از مهم ترین اجزای تابلت یونیت دندانپزشکی به حساب می آید. کراشوار همان کاسه ای است که بیمار می تواند در آن دهان خود را شستشو دهد. به وسیله دکمه کراشوار می توان حرارت آب ورودی و خروجی از کراشوار را مشخص کرد. بسته به نیاز دندانپزشک آب خروجی می تواند سرد و یا گرم باشد.

  • دکمه های خاموش و روشن کردن و حرکت صندلی به سمت صفر

دکمه مهم دیگر در تابلت یونیت دندانپزشکی وجود دارد که کارهای خاموش و روشن کردن و البته حرکت به نقطه صفر را وظیف دارند. این دکمه همچنین باعث ریخته شدن آب از دوش لیوان پر کن هم می شود تا دندانپزشکی به راحتی به تنظیم آن بپردازد.

  • پوآر آب و هوایی

پوآر آب و هوایی، گرچه با شلنگ به تابلت متصل هستند اما عملکردی کاملا مستقل دارند.آنها با دکمه هایی که بر رویشان قرار دارد، خاموش و روشن می شوند.

  • هولدرها

هولدرها دیگر جزء مهم در تابلت یونیت دندانپزشکی هستند که وظیفه نگهداری از ابزار های مختلف موردنیاز دندانپزشک را دارند. در ادامه ابزارهای مهم قرار گرفته در هولدرها را نام می بریم.

ابزارهای تابلت یونیت دندانپزشکی

  • ایرموتورها
  • توربین
  • آینه ها
  • اسکیلرها
  • سرنگ دندان
  • برنیشرها

انواع تابلت یونیت دندانپزشکی

انواع تابلت یونیت صندلی دندانپزشکی به ۳دسته اصلی تقسیم می شوند.

  • دسته اول:

تابلت هایی هستند که سیستم پنوماتیک در آنها از پنومات های ۴گوش یا ۶گوش استفاده می‌شود.
که این دسته تابلت های بیسیک هستند.
در مدل های پارس دنتال، پارس طب و برخی دیگر از مدل ها این تابلت ها به مار رفته است.
مزیت این تابلت ها این هست که: تعمیر و نگهداری آنها بسیار ساده می‌باشد.
آمار خرابی پایینی را دارند.
اما اگر شما بخواهید از ۳شلنگ یا ۴شلنگ به ۵شلنگ اضافه کنید تابلت را، نیاز می‌باشد که حتما از سلکتور یا پنومات های اضافی استفاده کنید.

  • دسته دوم

تابلت هایی هستند که به صورت پنومات هستند اما از کنترل بلوک استفاده شده است.
مثلا یونیت زیگر یا یونیت هایی که در آنها کنترل بلوک استفاده شده است.
شما بیش از ۲ توربین دارید می‌تواند ۳توربین یا ۴توربین را داشته باشید بستگی به تعداد خروجی های کنترل بلوک دارد که معمولا ۲، ۳یا ۴ و حتی بیشتر وجود دارد.
این ها تابلت هایی هستند که برای اضافه کردن شیلنگ ها خیلی راحت هستند و پیچیدگی کمتری دارند.
در این تابلت ها پدال به صورتی هست که، آب و هوا جدا می‌باشد .
در دسته قبلی پدال آب و هوا جدا نمی باشد و توسط پنومات ارسال آب انجام می‌شود.

  • دسته سوم

در این تابلت ها سیستمشان به این شکل می‌باشد که، به صورت الکتروپنوناتیک هستند.
که توسط میکروسویچ و ایرسوویچ ها به کار رفته، کنترل بلوک به کار رفته ، شیر برقی هایی به کار رفته اند که کار قطع و وصل باد و اب را انجام می‌دهند.
این دسته تابلت های پیشرفته ای هستند که ما در لول TGL 3000 شاهد هستیم.
اگر کیفیت کار خوب باشد، خرابی کمتر است.
به طور کلی هرچقدر سیستم پیچیده باشد، احتمال خرابی های متعدد بیشتر می‌باشد.

دیدگاه خود را بنویسید