انواع فرز توربین دندانپزشکی

آخرین بروز رسانی: 2ام آذر, 1402
164

بازدیدها

2

بازدیدهای امروز

0

زمان مطالعه بر حسب دقیقه

انواع فرز توربین دندانپزشکی

انواع فرز توربین دندانپزشکی

فرزهای دندانپزشکی جزء ابزارهای چرخنده (چرخشی) هستند به این معنی که با نصب شدن روی هندپیس ها و شروع کار هندپیس، با چرخش در سرعت بالا، وظیفه مورد نظر (مثل تراش، پرداخت و پالیش و…) را انجام می دهند. فرزهای دندانپزشکی می توانند بر روی توربین (هندپیس سرعت بالا) و یا آنگل (هندپیس سرعت پایین) نصب شوند. این فرزها در شکل های مختلف با اسامی متفاوت وجود دارند و هر یک از آن ها بسته به شکل و نوع، کاربرد خاص خود را دارند. فرزهای مخصوص توربین و فرزهای مخصوص آنگل، در شکل و بدنه و نحوه اتصال مقداری تفاوت دارند.

  • فرزهای توربین دندانپزشکی

این دسته از فرزهای دندانپزشکی با نام فرزهای الماسه هم ممکن هست شناخته شوند. این فرزها در انواع شکل های مختلف و متنوع وجود دارند. دقت کنید که انتهای بدنه ی این فرزها، صاف و بدون هیچ زبانه یا فرورفتگی هست. این فرزها از نظر زبری در چند دسته وجود دارند که هر دسته با یک رنگ در دور گردن فرز مشخص می شود. این گروه ها از زبری بیشتر به کمتر شامل: دورسیاه، دورسبز، دورآبی، دورقرمز و دورزرد هستند.

  • فرزهای آنگل دندانپزشکی

این فرزها نیز در انواع شکل های متنوع وجود دارند و اغلب برای برداشت پوسیدگی ها کاربرد دارند. انتهای بدنه ی این فرزها برخلاف فرزهای توربین، حالت زبانه دار یا به اصطلاح لچ تایپ Latch type دارد.

فرز توربین دندانپزشکی بر اساس میزان زبری

اگر بخواهیم فرزهای دندانپزشکی را به چند دسته کلی تقسیم بندی کنیم، باید بگوییم که این فرزها دارای تنوع بسیار زیادی اند. بنابراین، نمی توان این فرزها را از جنبه های مختلف به چند دسته تقسیم بندی کرد و با خیالی راحت از اینکه هیچ نوع فرز توربین دندانپزشکی در بازار وجود ندارد، صحبت کرد. اما به طور کلی می توان فرزهای توربین دندانپزشکی را از نظر میزان زبری و همچنین از نظر شکل ظاهری به چند دسته مختلف تقسیم بندی کرد. با اطلاع از این انواع فرز توربین دندانپزشکی، می توانید راحت تر اقدام به خرید این فرزها کنید.

انواع فرز توربین دندانپزشکی الماسه دارای درجه زبری های متفاوتی هستند. به همین خاطر، این فرزها می توانند کاربردهای بسیار متنوعی نیز داشته باشند و برای ترمیم انواع درمان ها مورد استفاده قرار گیرند. یکی از دسته بندی های مهم انواع فرز توربین دندانپزشکی، میزان و یا درجه زبری آن هاست.

میزان زبری انواع فرز توربین دندانپزشکی، بر اساس نواری تعیین می شود که در دور فرز توربین های دندانپزشکی قرار داده شده است. این نوارها رنگی هستند و نشان دهنده میزان زبری و نرمی فرزهای توربین دندانپزشکی و کارایی آن ها می باشند. انواع فرز توربین دندانپزشکی بر اساس میزان زبری عبارتند از:

  • نوار سفید

فرزهای دارای نوار سفید، بسیار نرم هستند و ذرات فوق العاده ریزی روی آن ها قرار داده شده است. ابعاد ذرات الماسه به کار رفته در این نوع از فرز توربین دندانپزشکی، 14 میکرون است.

  • نوار زرد

فرزهای دارای نوار زرد، نرم هستند و ذرات ریزی روی آن ها قرار داده شده است. ابعاد ذرات الماسه به کار رفته در این نوع از فرز توربین دندانپزشکی، 40 میکرون است. این نوع از فرز توربین دندانپزشکی برای پرداخت کامپوزیت استفاده می شود.

  • نوار قرمز

فرزهای دارای نوار قرمز دارای ذراتی با ابعاد 63 میکرون هستند. این نوع از فرزهای توربین دندانپزشکی برای پرداخت کامپوزیت و یا کانتورینگ کراون ها مورد استفاده قرار می گیرد.

  • نوار آبی

این فرز جزء فرزهای استاندارد است که با ابعاد ذرات 106 میکرون تولید می شود. فرز با نوار آبی برای برداشت مینا بهترین گزینه است.

  • نوار سبز

این نوع فرز نیز برای برداشت مینا مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما با این تفاوت که سرعت العمل بیشتری برای این کار دارد. این نوع فرز دندانپزشکی دارای ذرات 150 میکرونی است.

  • نوار مشکی

فرزهایی که دارای نوار مشکی هستند، بسیار خشن می باشند. این نوع فرز دارای ذرات الماس 180 میکرونی هستند که می توانند برای برداشتن موادهای ترمیمی قدیمی مورد استفاده قرار گیرند.

انواع فرز از نظر شکل ظاهری

فرزهای توربین دندانپزشکی دارای شکل های بسیار متنوعی اند و هر ساله نیز به مدل های این فرز افزوده می شود. اما می توان این فرزها را به صورت کلی از نظر شکل ظاهری به دسته های زیر تقسیم بندی کرد.

  • فرزهای گرد یا کروی. یکی از انواع فرز توربین دندانپزشکی هستند که می توانند برای آماده کردن حفره و کانال دندان ها مورد استفاده قرار گیرند. این فرزها برای برداشتن پوسیدگی های عمیق و یا تراش دادن شیارها، مورد استفاده قرار می گیرند.
  • فرزهای مخروطی شکل. فرزهای مخروطی شکل می توانند برای صاف کردن دندان ها، برداشتن پوسیدگی های دندانی و یا تراشیدن روی دندان ها مورد استفاده قرار گیرند. فرزهای مخروطی شکل نیز دارای مدل ساده و با بریدگی می باشند.
  • فرزهای مخروطی معکوس. این نوع فرز توربین دندانپزشکی، می تواند برای ایجاد دیواره مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از این نوع فرز توربین دندانپزشکی، کمی حساس است. چرا که ممکن است در حین برداشتن نسوج دندانی، بخشی از پالپ دندان نیز برداشته شود.
  • فرزهای استوانه ای. یکی دیگر از انواع فرز توربین دندانپزشکی است که می تواند برای ترمیم دندان ها مورد استفاده قرار گیرد. خود فرزهای دندانپزشکی استوانه ای در دو نوع ساده و یا با بریدگی به شما عرضه می شوند.

یک دیدگاه

  1. clindamicina topical 1402-09-22 در 16:17 - پاسخ

    […] clindamicina topical[…]

    clindamicina topical

دیدگاه خود را بنویسید