کمپرسور دندانپزشکی چیست؟

آخرین بروز رسانی: 14ام فروردین, 1403
31

بازدیدها

1

بازدیدهای امروز

0

زمان مطالعه بر حسب دقیقه

کمپرسور دندانپزشکی

کمپرسور دندانپزشکی چیست؟

کمپرسور دندان به قدری مهم است که به آن قلب یونیت دندان می گویند. وظیفه کمپرسور فشرده سازی، تمیز کردن و خشک کردن هوا و در نتیجه کارکرد هندپیس ها می باشد. این عمل در کمپرسور با استفاده از سیستم فیلتراسیون داخلی انجام می شود که نقطه خنک کننده هوای فشرده را در جراحی دندان کاهش می دهد و رطوبت را از طریق خشک کن خارج می کند. به این ترتیب عملکرد هندپیس بهبود یافته و باکتری ها از بین می روند.

نحوه عملکرد یونیت دندان به کمپرسور بستگی دارد. هر چه کمپرسور صدا و لرزش کمتری داشته باشد، عملکرد پزشک بهتر است. به همین دلیل امروزه کمپرسور دندانی بی صدا و بدون لرزش یکی از اولویت های پزشکان و فروشندگان تجهیزات پزشکی می باشد. نوع عملکرد این کمپرسور آن را از انواع دیگر متمایز می کند. همچنین پزشکان با توجه به نیاز مطب خود انواع کمپرسورهای دندانی کوچک، متوسط یا بزرگ را انتخاب می کنند.

کاربرد اصلی کمپرسور دندان در زیباسازی، ترمیم دندان و جلوگیری از تجمع باکتری ها می باشد. این محصول در دو نوع روغنی و بدون روغن عرضه می شود.

ویژگی کمپرسور دندانپزشکی

مهمترین کاری که کمپرسور دندان انجام می دهد. هوای تمیز و فشرده را بدون اختلال و نقص فراهم می کند. کمپرسورهایی که دارای مجوز کلاس صفر هستند، خلوص هوای فشرده و بدون روغن را تضمین می کنند. از بین برندهای موجود در بازار، کمپرسورهای دندانی ایتالیایی با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده است. طراحی خاص این کمپرسورها باعث صرفه جویی در فضای نصب شده و ایجاد نویز و لرزش کمی می شود.

کمپرسور یخچال دندانی یکی از کمپرسورهای بدون صدا می باشد. این مدل که عموما در حالت ایستاده تولید می شود به راحتی در کابینت دندانپزشکان جای می گیرد. به دلیل پایداری این دستگاه و نیاز به جابجایی، معمولاً بدون چرخ طراحی می شوند. یک کمپرسور باکیفیت بازده بالایی خواهد داشت و در صورت خرابی در هر یک از واحدها، کل واحد خاموش نمی شود.

عملکرد کمپرسور دندانپزشکی

کمپرسور دندانپزشکی به قدری اهمیت دارد که از آن با عنوان قلب یونیت دندانپزشکی یاد می‌شود. وظیفه کمپرسور فشرده کردن، تمیز و خشک نمودن هوا و در نتیجه به کار افتادن هندپیس‌ها است. این عملیات در کمپرسور به وسیله سیستم تصفیه درونی انجام می‌شود که نقطه خنک کننده هوای فشرده در جراحی دندان را کم کرده و از طریق خشک کن، رطوبت را خارج می‌کند. اینگونه عملکرد هندپیس بهبود یافته و باکتری‌ها از بین می‌روند.

اینکه یونیت دندانپزشکی چگونه عمل کند به کمپرسور بستگی دارد. هرچقدر کمپرسور سر و صدا و لرزش کمتری داشته باشد، عملکرد پزشک نیز بهتر می‌شود. به همین خاطر کمپرسور دندانپزشکی بی صدا و بدون لرزش امروزه از اولویت‌های پزشکان و فروشندگان تجهیزات پزشکی است. نوع عملکرد این کمپرسور آن را از دیگر انواع متمایز می‌کند؛ همچنین پزشکان با توجه به نوع نیاز مطب خود انواع کوچک، متوسط یا بزرگ کمپرسور دندانپزشکی را انتخاب می‌کنند.

الزاماتی که باید در کمپرسور دندان پزشکی رعایت گردد:

  • استاندارد مکانیکی کمپرسور

تمام قطعات کمپرسور دندانپزشکی به خصوص قطعات متحرک داخلی باید گرید لازم دندانپزشکی را داشته باشند.

  • الکتروموتور کمپرسور

الکتروموتوری که در کمپرسور دندانسازی استفاده می گردد حتما باید اویل فری (Oil Free) باشد و طبق مقررات وضع شده بر مراکز درمانی، استفاده از کمپرسور معمولی در دندانپزشکی ها کاملا ممنوع گردیده است.

  • مخزن ذخیره هوای کمپرسور

به دلیل بهداشتی بودن هوای تولید شده در کمپرسور دندانپزشکی، مخزن ذخیره هوای آن نیز باید در مقابل خوردگی ها مقاوم باشد و به همین دلیل سطح داخلی مخزن با لایه ای از جنس اپوکسی پوشانده می شود.

  • شیر تخلیه مخزن

برای اینکه رطوبت جمع شده در مخزن به طور کامل تخیله گردد، احتیاج است هرچند وقت یکبار به وسیله شیر تخلیه این عمل انجام پذیرد.

  • رگلاتور و فیلتر کمپرسور

توصیه می گردد از کمپرسوری استفاده گردد که در خروجی دارای رگولاتور کنترل فشار و فیلتر نهایی باشد تا هوای خروجی کاملا مطمئن به یونیت دندانپزشکی ارسال گردد.

نکات مهم در خرید کمپرسور دندانپزشکی

  • هزینه اولیه خرید کمپرسور
  • برند و کیفیت کمپرسور
  • سطح صدا
  • تامین قطعات و لوازم جانبی و تعمیر و نگهداری
  • شرایط نصب کمپرسور اویل فری
  • ایمنی و بهداشت
  • ظرفیت تولید هوا
  • در نظر گرفتن احتمال افزایش ماشین آلات در آینده

رطوبت در کمپرسور دندانپزشکی

به علت وجود رطوبت در هوای محیط، در تمامی کمپرسور ها حتی کمپرسور های بدون روغن مورد استفاده در دندانپزشکی ها مقداری رطوبت وارد می گردد و این رطوبت بعد از فرایند فشرده سازی تبدیل به قطرات آب می گردد و در مخزن ذخیره هوی فشرده ته نشین می گردد. آب به وجود آمده همراه با هوا به دستگاه ها و تجهیزات دندانپزشکی وارد می گردد و عمر مفید آنها را به شدت کاهش می دهد.

راهکار ما برای از بین بردن رطوبت موجود استفاده از درایر های تبریدی است که به وسیله سرد سازی هوا 100% رطوبت را از هوا جدا می کند و هوای کاملا خشک را در اختیارمان می گذارد.

دیدگاه خود را بنویسید