کار با دستگاه الکتروسرجری

آخرین بروز رسانی: 27ام اسفند, 1402
88

بازدیدها

2

بازدیدهای امروز

1

زمان مطالعه بر حسب دقیقه

کار با دستگاه الکتروسرجری

کار با دستگاه الکتروسرجری

الکتروسرجری یکی از تجهیزات جراحی است. جراحی دندان و بافت داخلی دهان و دندان به 3 روش قابل عمل است. روش اول برش با چاقوهای جراحی و روش بعدی استفاده از لیزر است. روش دیگری نیز وجود دارد که با الکتروسرجری انجام می شود. تفاوت این روش ها در مدت زمان خونریزی و نقاهت، هزینه ابزار و وسایل، ابعاد برش، نیاز به بیهوشی بیمار، ایجاد دود، بوی نامطبوع و … می باشد.

در دنیا سوزاندن زخم یا گرم کردن آن را کوتر می گویند. در گذشته از روش گرم کردن فلز و قرار دادن آن بر روی ناحیه مورد نظر برای کنترل خونریزی استفاده می شد، اما الکتروسرجری یک جریان الکتریکی با فرکانس بالا را از نوک الکترود فعال می فرستد و به دلیل مقاومت حرارتی بافت مورد نظر، باعث خشک شدن بافت مورد نظر می شود. بخار یا نیمه سوخته باشد. همچنین امکان انعقاد همزمان با بریدن و جلوگیری از انتشار سلول های بیمار به بافت های اطراف را دارد. جریان الکتریکی به سیمی فرستاده می شود که مقاومت بالایی دارد و باعث گرم شدن سر پروب و تماس مستقیم سر پروب با بافت هدف می شود. پروب ها از فلز ساخته شده اند و برای برش و انعقاد استفاده می شوند. مقدار جریان عبوری میزان گرمای المنت را تعیین می کند که توسط پزشک قابل تنظیم است. برخی از پروب ها دارای چراغی برای روشن کردن محل جراحی هستند. برای خشک کردن بافت از پالس های سینوسی استفاده می شود. ولتاژ و توان دستگاه ها متفاوت بوده و با توجه به آن بازدهی متفاوتی دارند.

 انواع الکترود دستگاه الکتروسرجری

  • الکترود توپی شکل بهترین الکترود به منظور بند آوردن خون است و شما برای انعقاد و جلوگیری از خونریزی می‌توانید به راحتی ازین الکترود استفاده کنید.
  • الکترودهای حلقه ای برای تومورهای پوستی و هیپرپلازی‌های لثه‌ای مناسب است. با استفاده ازین الکترود می‌توانید بصورت اسلایسی یا قطعه‌ای گرد از نسوج را بردارید.
  • الکترودهای گرد و لوزی شکل هم وجود دارند. الکترود Straight (مستقیم) Tin Wire (سیم نازک) برای برش به خوبی عمل می‌کند.

الکترود دارای سیم کلفت برای بند آوردن خون مناسب‌تر است و هر چه قدر نوک الکترود کلفت‌تر باشد باید شدت جریان کاری دستگاه را بیشتر کنیم.

مزایای الکتروسرجری دندانپزشکی

  • قیمت بسیار کمتری نسبت به لیزرهای دایود دارد
  • اغلب قیمت کمتری نسبت به سایر طول موج های لیزر دارند
  • الکترودهای دستگاه های الکتروسرجری (سیم ها) قابل خم شدن و شکل دهی هستند و این به دلیل نیاز به تغییر شکل آنها برای دسترسی به قسمت های مختلف بدن بیمار است. این به پزشک اجازه می دهد تا بافت های نرم مانند دندان مصنوعی (که نیاز به شکل دهی دارند) یا نواحی کام (که دارای زبری هستند) را صاف کند.
  • الکترودهای جراحی الکتریکی از انتها و کناره ها بریده می شوند تا امکان دسترسی آسان برای شکل دهی و برش عمیق بافت نرم فراهم شود.
  • سرعت برش الکتروسرجری در مقایسه با لیزر دایود بسیار بالاتر است.
  • اگر به درستی تنظیم شود، به سرعت خونریزی را متوقف می کند.
  • اگر الکترودها به طور مداوم در طول عملیات تمیز شوند. پایداری، سرعت و عمق برش ها بسیار خوب و مناسب است.
  • بعد از برش، جای زخم کمی دردناک است.
  • نوک الکترودها را می توان به نازکی نوک یک مداد ساخت که امکان برش های بسیار کوچک و باریک را فراهم می کند.
  • اگرچه مزیت مهمی در نظر گرفته نمی شود، اما باید گفت که الکترودها می توانند خود را ضد عفونی کنند.

هشدارهای مهم قبل از کار با دستگاه

  • این دستگاه نباید برای بیماران دارای Pace Maker استفاده شود.
  • دستگاه باید به یک پریز برق متصل به زمین (اتصال زمین)، ترجیحاً به یک کانکتور تبدیل فیوز متصل باشد.
  • هیچ تغییری نباید در سیستم دستگاه ایجاد شود.
  • در صورت مواجه شدن با وضعیت غیرعادی در حین استفاده از دستگاه، سیستم برق آن را جدا کرده و برای رفع مشکل با نمایندگی تماس بگیرید.
  • برای رعایت اصول ایمنی از نظر الکتریکی، نباید تجهیزات سنگین را روی سیم برق دستگاه قرار داد و همچنین باید از وسایل گرما زا دور نگه داشت.
  • هنگام استفاده از دستگاه الکتروسرجری نباید از گازهایی مانند اکسید نیتروژن و اکسیژن استفاده کرد و در حین کار از همه مواد قابل اشتعال دوری کرد.
  • توصیه می شود هنگام استفاده از الکتروسرجری وسایلی مانند آینه، کشنده، لوله مکش و سایر وسایل از مواد پلاستیکی و غیر رسانا ساخته شوند.

نکات مهم قبل از کار با دستگاه

  1. هرگز از الکتروسرجری بدون صفحه بی تفاوت بیمار استفاده نکنید. صفحه نباید مستقیماً با پوست برهنه بیمار تماس داشته باشد.
  2. قبل از تعویض الکترودها دستگاه را خاموش کنید تا از برق گرفتگی جلوگیری شود. پس از قرار دادن الکترود در هندپیس، مطمئن شوید که کاملا در جای خود قرار گرفته و هیچ قطعه فلزی دیده نمی شود.
  3. قبل از کار مطمئن شوید که هندپیس، الکترود و کابل کاملا خشک شده باشند.
  4. الکترود را خم نکنید زیرا ممکن است بدنه پلاستیکی را ترک کند.
  5. هنگام بردن هندپیس به دهان بیمار و بیرون آوردن آن از دهان بیمار، پدال پا باید آزاد باشد.
  6. به هیچ وجه نباید سیستم متصل به هندپیس و سایر کابل ها به دور یک جسم فلزی پیچ خورده یا متصل شود.
  7. قبل از تمیز کردن هندپیس، الکترود را از آن جدا کنید. اجازه دهید هندپیس به مدت دو یا سه ثانیه کار کند تا هرگونه آلودگی احتمالی از بین برود.
  8. سطح خارجی هندپیس باید با محلول صابون ضد عفونی کننده شسته و تمیز شود، سپس با آب شسته و با محلول ضدعفونی کننده خنثی سازگار با مواد هندپیس ضدعفونی شود.

 استفاده از دستگاه الکتروسرجری

  1. دستگاه را از جعبه آن درآورید و روی یک سطح صاف قرار دهید.
  2. سيم اصلی برق دستگاه را به محل مربوطه در پشت دستگاه وصل کنيد و سرديگر سيم را که دوشاخه دارد به پريز برقی که اتصال به زمين دارد متصل کنيد.
  3. سیم اتصال هندپیس مشکی رنگ را در جلوی دستگاه در محل مربوطه وصل کنید.
  4. صفحه بی‌اثر Indifferent Plate: اين قسمت سيم قرمز دارد و قسمت اتصال آن بايد در محل مادگی قرمز رنگ در جلوی دستگاه که برای آن مشخص شده وصل شود. سيم پدال پايی را به جلوی دستگاه در محل مربوطه وصل کنيد.

توجه: مطمئن شويد که رنگ‌های اتصالات با همديگر صحيح باشد، به رنگهای قرمز و سياه دقت کنید.

Plate بايد در زير شخص مورد عمل، نزديک به محل جراحی قرار داده شود.
الکترود مناسب را انتخاب کنید، درپوش بالای هندپیس را در جهت عکس عقربه‌های ساعت کمی بچرخانید تا آزاد شود، الکترود را داخل آن قرارداده و درپوش را آرام سفت کنید تا الکترود در جای خود قرار گیرد.

درپوش هندپيس حتی پس از قفل شدن الکترود ممکن است باز هم بچرخد که اينکار را ادامه ندهيد و زیاد سفت نکنید. با کلید گردان میزان قدرت مناسب را انتخاب کنید (Power intensify) شماره 1 کمترين قدرت و شماره 10 بيشترين قدرت است. ترجیحا با حداقل شدت و قدرت شروع کرده و ببينيد که چه درج‌های مناسب است آن را برای عمل مورد نظر انتخاب کنيد. باید برش صاف انجام شود و هيچ خرابی در ناحیه نسج ايجاد نکند و جرقه‌ای ايجاد نشود. وقتی که پدال پايی فشار داده می‌شود چراغ نارنجی RF/Output بايد روشن شود، که نشان دهنده ارسال فرکانس موج راديويی است. الکترود بايد به آرامی روی نسج حرکت داده شود، نرم، يکنواخت و ممتد که باعث شود هيچ حرارتی به کناره‌های نسج منتقل نشود و برش تميزی ايجاد شود.

نگهداری از دستگاه الکتروسرجری

  • تا زمانی که چراغ RF روشن است و پدال پا فشار داده نشده است از این دستگاه استفاده نکنید (این چراغ نشان می دهد که اشتباهی در استفاده یا کارکرد دستگاه رخ داده است و دستگاه باید برای تعمیر ارسال شود)
  • در اولین نشانه سفید شدن بافت، بلافاصله کار را متوقف کنید و از تماس طولانی مدت با بافت خودداری کنید.
  • اجازه دهید دستمال به مدت 30 ثانیه خنک شود. بین هر برش و برش بعدی، تماس زیاد الکترود با بافت باعث تاخیر در ترمیم می شود.
  • در هر صورت، در جایی که الکترود ممکن است با ترمیم های فلزی و مانند آن (پوشش، ایمپلنت، استخوان و ترمیم دندان) تماس پیدا کند، نباید از الکتروسرجری که باعث نکروز دندان یا استخوان می شود استفاده شود.

دیدگاه خود را بنویسید