کاربرد اپکس فایندر دندانپزشکی

آخرین بروز رسانی: 16ام فروردین, 1403
34

بازدیدها

2

بازدیدهای امروز

1

زمان مطالعه بر حسب دقیقه

کاربرد اپکس فایندر دندانپزشکی

اپکس فایندر دندانپزشکی چیست؟

دستگاه اپکس فایندر دستگاهی ضروری برای دندانپزشکانی که درمان اندو انجام می دهند، می باشد. این دستگاه یک ردیاب الکترونیکی است و دندانپزشکان برای درمان ریشه دندان (اندو) از آن استفاده می کنند. با استفاده از اپکس فایندر می توان موقعیت اپیکال فورامن و همچنین طول فضای کانال ریشه دندان را مشخص کرد. لازم به ذکر است بدانید دستگاه اپکس لوکیتور از طریق تعیین کردن طول کانال ریشه دندان به بالابردن موفقیت درمان ریشه دندان بسیار کمک کرده است.

برای به دست آوردن اندازه صحیح طول کانال، ابتدا بایستی فایل متصل به گیره دستگاه را تا حدی داخل کانال پیش ببریم که دستگاه عدد صفر را نشان دهد. عدد صفر نشان دهنده این است که مقاومت الکتریکی با برخورد به اپکس صفر شده است. سپس فایل را کمی خارج می‌کنیم تا عدد 0/5mm فایل تا اپکس را مشخص می‌ کند که معمولاً این نقطه طول کارکرد مناسب را مشخص می کند. در این مقاله به بررسی

اپکس فایندر دندانپزشکی

کاربرد اپکس فایندر دندانپزشکی:

با استفاده از آن می توان انتهای کانال و ریشه دندان را به طور دقیق مشخص کرد.

یکی دیگر از کاربردهای آن تحلیل درونی یا بیرونی همراه با پرفوراسیون ریشه دندان است.

در برخی موارد و در زمان داشتن اپکس استفاده از آن به عکس رادیوگرافی نیازی ندارد و این مسئله برای خانم های باردار اهمیت بسیاری زیادی دارد.

استفاده از این دستگاه در زمان شکسته شدن عمودی ریشه لازم است.

قیمت اپکس فایندر هر چقدر که باشد، ارزشش را خواهد داشت، زیرا مزایای استفاده از آن بسیار زیاد است. در ادامه به چند مزیت این دستگاه اشاره می شود.

کاربرد و روش استفاده از این دستگاه بسیار ساده است و هیچ پیچیدگی ندارد.

زمان درمان و جراحی با استفاده از این دستگاه به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می کند.

دقت تشخیص با دستگاه اپکس فایندر بسیار بالاتر می رود.

نحوه کار Apex locator

اپکس(راس ریشه دندان)، مقاومت خاصی در برابر جریان الکتریکی دارد و این مقاومت الکتریکی توسط یک جفت الکترود که یکی بر روی لب بیمار و دیگری به وسیله یک گیره‌ی مخصوص به فایل اندو متصل می‌ شود، تعیین می شود. در حقیقت اساس کار اپکس فایندر بر پایه‌ی مقاومت الکتریکی است، هنگامی‌که نوک فایل اندو با اپکس تماس پیدا می‌کند، مدار کامل می‌ شود یعنی ارتباط پالس الکتریکی از الکترود اول به دوم، بدون مقاومت انتقال می‌ یابد. با کاهش مقاومت، جریان به‌ صورت ناگهانی در مدار اپکس لوکیتور جاری و باعث پاسخ دستگاه به این صفر شدن مقاومت الکتریکی می‌ شود. این اتفاق با یک آلارم صوتی، چراغ چشمکزن یا به‌طور دیجیتالی در صفحه LED دستگاه نمایش داده می شود.

نحوه کار دستگاه اپکس لوکیتور

دیدگاه خود را بنویسید