چراغ یونیت دندانپزشکی

آخرین بروز رسانی: 17ام بهمن, 1402
90

بازدیدها

3

بازدیدهای امروز

0

زمان مطالعه بر حسب دقیقه

چراغ یونیت دندانپزشکی

چراغ یونیت دندانپزشکی

از جمله تجهیزات دندانپزشکی می‌توان به یونیت دندانپزشکی، جرم‌گیر دندان، فورسپس، توربین دندانپزشکی، دوربین داخل دهانی و غیره اشاره نمود. یونیت صندلی دندانپزشکی به عنوان اصلی ترین و مهمترین تجهیز در مطب دندانپزشکی شناخته میشود که تمامی مراحل معاینه، تشخیص و درمان بر روی آن انجام می شود. یونیت دندانپزشکی چون علاوه بر دندانپزشک، به صورت مستقیم مورد استفاده بیمار هم قرار می گیرد، در طراحی و ظاهر مطب هم بسیار مهم می باشد. چراغ یونیت دندانپزشکی یکی از اجزای مهم و اساسی محسوب می شود.مقدار نور لازم‌ را برای‌ کار دندانپزشک‌ فراهم‌ نموده‌ و باید‌ نوری‌ سفید، سرد و بدون سایه‌ ارائه دهد و در مقابل‌ آب‌ تا حد مناسبی‌ مقاوم‌ باشد. شدت نور در یونیت بستگی زیادی به نوع و جنس شیشه منعکس کننده (Reflector) که در پشت لامپ قرار گرفته است، دارد و غالباً شدت نور از 24000 تا 8000 لوکس قابل تنظیم می باشد. رنگ نور چراغ باید مانند نور آفتاب باشد زیرا نور ناکافی و زرد رنگ باعث خستگی مفرط چشم دندان پزشک می شود.بهترین نور برای فضای دهان، نور ساطع شده از لامپ های کوارتز–هالوژن می باشد

شدت نور در یونیت بستگی زیادی به نوع و جنس شیشه منعکس کننده (Reflector) که در پشت لامپ قرار گرفته است، دارد و غالباً شدت نور از 24000 تا 8000 لوکس قابل تنظیم می باشد. رنگ نور چراغ باید مانند نور آفتاب باشد زیرا نور ناکافی و زرد رنگ باعث خستگی مفرط چشم دندان پزشک می شود.بهترین نور برای فضای دهان، نور ساطع شده از لامپ های کوارتز–هالوژن می باشد.

نور تابیده شده از چراغ فقط محیط دهان (تقریباً یک مستطیل 10 در ‌15 سانتی متر) را روشن کند. چراغ یونیت ها معمولاً دارای ولتاژ DC بوده و دارای کلید خاموش و روشن و کلید تغییر شدت نور می باشند. کنترل چراغ یونیت توسط دکمه هایی که برروی میز پزشک و دستیار قرار دارد نیز میسر است. از آنجایی که لامپ های چراغ یونیت اکثراً از نوع کوارتز–هالوژن می باشد لذا به هنگام تعویض لامپ باید از دست زدن به حباب لامپ جداً خودداری گردد زیرا سدیم موجود در پوست دست توسطپ وشش کوارتزی جذب شده و با بخار هالوژن ترکیب می شود و بدین ترتیب باعث کوتاهی عمر لامپ می شود.

چراغ یونیت دندانپزشکی

میزان سایه چراغ یونیت دندانپزشکی

حین کار دندانپزشک، چراغ بیشترین عملکرد یا بیشترین درگیری را دارد که مستقیم با کار پزشک در ارتباط می باشد.
زمانی که هندپیس در دست پزشک می‌باشد و با فاصله ای نسبت به دهان بیمار و نسبت به چراغ کار می کند، نباید چراغ یا پروژکتور سایه ای در حفره دهان بیمار ایجاد کند و باعث اختلال در کار پزشک شود.
در حالت استاندارد چراغ یونیت باید در فاصله ی ۷۰ سلامتی متری یا ۷۰۰ میلی متری نسبت به دهان بیمار قرار گیرد و نور به طور مستقیم به حفره دهان بتابد. اگر دهان بیمار را انتهای مقصد۷۰۰ میلیمتری و ابتدای چراغ را صفر در نظر بگیریم، یک دایره یا سکه ای است که جامد و نور از آن رد نشود.

در فاصله ی ۵ سانتیمتری از دهان بیمار یا از یک صفحه سفید در نظر می گیریم، آن دایره باید قطره ۲۰ سانتیمتری داشته باشد و در فاصله ۵ سانتیمتری قرار گیرد.
اگر سایه ای که روی آن صفحه صاف تشکیل شدهابعادی کوچک تر از ۱۲ میلیمتر داشته باشد، سایه چراغ در حد نرمال قرار دارد. اگر سایه تشکیل شده بیشتر باشد، چراغ سایه بیشتری دارد و این حالت غیر استاندارد است.

منظور از سایه چراغ زیاد هست و سایه چراغ کم هست همین می‌باشدو با توجه به استاندارد به این شکل تست می‌شود.

دیدگاه خود را بنویسید