پویش ملی فشار خون

آخرین بروز رسانی: 18ام آذر, 1402
108

بازدیدها

1

بازدیدهای امروز

0

زمان مطالعه بر حسب دقیقه

پویش ملی فشار خون

پویش ملی فشار خون

همانطور که در مقاله گفته شد فشار خون مهمترین بیماری معمولا شناخته شده در کل جهان می باشد و مرتبط با افزایش خطرات بیماری های قلبی و عروقی و مرگ و میر است. اکثر مبتلایان به فشار خون تحت کنترل نیستند. دندانپزشکان دارای نقش مهمی در غربالگری فشار خون شناسایی نشده و درک نشده دارند، فشار خون بالا بیماری است که امروزه به دلایل مختلف بین مردم شایع شده است. افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند، نیروی که فشار خون به دیواره سرخرگ‌ها وارد می‌کند همیشه بسیار زیاد است و قلب برای پمپاژ خون باید بیشتر کار می‌کند.

به دلیل شیوع بالای بیماری و استفاده دارویی برای فشار خون، دندانپزشکان باید از عوارض جانبی خوراکی داروهای ضد فشار خون آگاه باشند. همچنین دندان پزشکان باید مدیریت تداخلات دارویی از داروهای ضدفشارخون با داروهایی که معمولا در طول ویزیت دندانی استفاده می کنند را در نظر بگیرند. از این رو وزارت بهداشت با راه اندازی سامانه خود اظهاری در پویش ملی فشار خون، تلاش برای حذف بیماری خاموش در کشور را دارد.

به گفته دکتر حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت : در مرحله نخست اجرای «پویش ملی سلامت» به دنبال کنترل فشار خون و دیابت در جامعه هستیم. با پیوستن مردم به این پویش و همکاری با همکاران ما از خانه های بهداشت گرفته تا مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی در سطح کشور، بیماری های غیرواگیر را غربالگری خواهیم کرد.در این پویش بنا داریم با وارد کردن کدهای ملی جدید در سامانه به سمت تکمیل «پرونده الکترونیک سلامت» پیش برویم.

وی با تاکید بر اینکه اساس و پایه برنامه «سلامت خانواده» را بر کنترل بیماری های غیر واگیر قرار داده ایم، گفت: در فاز نخست «پویش ملی سلامت» دو عامل خطر بیماری ها، یعنی فشارخون و دیابت را غربالگری خواهیم کرد و اطلاع رسانی در این امر بسیار موثر است.
دکتر فرشیدی توضیح داد: با یک بار سنجش اندازه فشار خون و قند خون به دنبال شناسایی افراد مشکوک هستیم تا این افراد را پس از شناسایی به شکل موثر تحت درمان قرار دهیم و با پیگیری مداوم و فعال از طریق مراقبان سلامت که در برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع مشغول به کار هستند، بیماری افراد را رصد و پیگیری کرده و تحت درمان دارویی قرار می دهیم.

دیدگاه خود را بنویسید