پوسیدگی دندان های شیری کودکان

آخرین بروز رسانی: 11ام آذر, 1400
560

بازدیدها

2

بازدیدهای امروز

0

زمان مطالعه بر حسب دقیقه

پوسیدگی دندان در کودکان

در مورد پوسیدگی دندان های شیری در کودکان

دندان های شیری کودکان ، مانند دندان های دائمی، دارای بافت زنده (عصب) در تاج و ریشه خود هستند. پیشرفت پوسیدگی در دندان های شیری نیز، باعث درگیری عصب و درد و در مواردی از بین رفتن عصب (نکروز) و عفونت می گردد. درمان ریشه (عصب کشی) به موقع دندان های شیری، از درد و ناراحتی کودک و عفونت و احیانا از دست رفتن زود هنگام دندان شیری پیشگیری می کند.

درباره ی دندان درد اطفال اشاره به این نکته ضروری است که دندانهای شیری، بر خلاف دندانهای دایمی خیلی زود به عصب میرسند، چرا که دندان کوچک است ولی پالپ( عصب دندان) وسیع است. بنابراین پوسیدگی با اندک گسترشی ، به عصب میرسد و نیاز به عصب کشی دارد. غالبا اولین دندانهایی که در کودکان به عصب می رسد، دندان آسیاب کودک است.

آیا عصب کشی دندان شیری به دندان دائمی آسیب میزند؟

یک باور اشتباه درباره عصب کشی دندان های شیری وجود دارد مبنی بر اینکه عصب کشی دندان باعث آسیب به دندان دائمی می گردد. عصب کشی دندانهای شیری نه تنها آسیبی برای دندان دائمی ندارند، بلکه مانع انتقال پوسیدگی دندان شیری به تاج دندان دائمی می شوند.

دندانهای شیری عصب کشی شده عمدتا بخش زیادی از تاج خود را از دست داده اند و ترمیم های رایج، معمولا مقاومت کافی را نداشته و برای حفظ دندان، نیازمند پوشش کامل تاج هستیم. در کودکان، روکش های فلزی از پیش آماده، در اندازه های مختلف موجودند و قرار دهی آنها مانند روکش دندانهای دایمی، نیازمند جلسات متعدد نیست. روکش های فلزی، به تاج می چسبند و با افتادن دندان شیری، می افتند.

بهداشت دهان و دندان کودکان :

واقعیت این است که یک بخش عمده در بهداشت کودکان و مراقبت از کودک ، بهداشت دهان و دندان در کودکان است. متاسفانه بسیاری از والدین به دلیل اینکه گمان می کنند دندانهای کودکشان شیری است و موقتی است، به آن توجه کمتری می کنند ولی غافلند از اینکه این دندانهاست که به کودک کمک میکند که درست تغذیه کند، به صحبت کردن و لهجه و فونتیک او کمک میکند و از همه جالبتر این که فضا را برای دندانهای دایمی نگه میدارد.

علائم پوسیدگی دندان در کودکان :

  • بوی بد دهان
  • ایجاد تورم در گونه
  • تغییر رنگ لثه ها
  • بی قراری های کودک
  • عفونت های دندانی
  • متورم یا چرکی شدن لثه ها
  • امتناع از غذا خوردن یا گریه کردن در زمان جویدن غذا

دیدگاه خود را بنویسید