پرینتر سه بعدی دندانپزشکی

آخرین بروز رسانی: 5ام مهر, 1402
155

بازدیدها

3

بازدیدهای امروز

2

زمان مطالعه بر حسب دقیقه

پرینتر سه بعدی دندانپزشکی

پرینتر سه بعدی دندانپزشکی

طرز کار پرینتر سه بعدی به این صورت است که این دستگاه فایل سه بعدی که توسط نرم‌افزارهای سه بعدی‌ساز به لایه‌های مجزا تفکیک شده را می‌خواند، سپس بر روی متریال به طراحی و ساخت لایه‌ها می‌پردازد، در نهایت نمونه موردنظر ساخته می‌شود.

به طور کلی پرینتر سه بعدی فناوری جدیدی است که می‎تواند هر نوع جسم سه بعدی را با انواع پیچیدگی تولید کند. تنها کافیست شکل مورد نظر از جسم را در یکی از نرم‌افزارهای سه بعدی ساز مانند CAD و یا اسکنرهای سه بعدی طراحی کرده و سپس آن را با متریال‌های مختلف در پرینتر سه‌بعدی چاپ کنیم.

کاربرد پرینتر در دندانپزشکی

در کلینیک دندانپزشکی دکتر علیرضا رضایی از پرینترهای سه بعدی مدل SLA ، DLP و FDM برای ساختن مدل‌‌های دندانی، روکش دندان ، دندان مصنوعی ، بریج ، گایدهای جراحی، پروتز موقت ، پرینت استخوان فک بیمار استفاده می‌شود. دندانپزشک به جای قالب گرفتن از دهان بیمار، با یک اسکنر دیجیتالی دندان‌‌های بیمار را اسکن می‌کند و سپس با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص قالب دندان را می‌سازد. که به کمک قالب می‌تواند روکش، بریج را بدون حضور مکرر بیمار آزمایش و آماده کرد. قطعات تولیدی توسط پرینترهای FDM با داشتن دقت بالا ،پایین ترین قیمت را نسبت به پرینتر های SLS و DLP دارد و مناسب برای استفاده عموم هستند.

پرینتر سه بعدی FDM قیمتی مناسب‌تر از سایر پرینترها دارد و مواد اولیه آن هم به طور گسترده و با هزینه مناسب در بازار موجود است اما کیفت و دقت پایین‌تری نسبت به سایرین دارد. پرینترهای DLP و SLA چون با رزینهای BIOCAMPATIBLEکار می‌کنند، قیمتی بالاتر از پرینتر های FDM دارند. و همچنین هزینه متریال‌های آن‌ها هم بالاتر می‌باشد اما دقت و سرعت پرینت آن‌ها بسیار بالاتر و بیشتر می‌باشد.

  تفاوت پرینترهای سه بعدی 

انواع پرینتر سه بعدی با یکدیگر در تکنولوژی و مواد مصرفی متفاوت هستند. به طور مثال بعضی از پرینترهای سه بعدی بر پایه پودر (نایلون، پلاستیک، سرامیک و فلز) با استفاده از یک منبع حرارت نوری (لیزر) متریال را ذوب کرده و سپس عمل پرینت سه بعدی را با جامد کردن و ایجاد شکل مورد نظر انجام می‌دهند. در برخی دیگر از پرینترها رزین‌های پلیمری با استفاده از لیزر لایه به لایه سفت و سخت شده و شکل جامد به خود می‌گیرند. (این لایه ها بسیار نازک هستند). درحال حاضر بیشترین کاربرد بازار جهانی از مواد پلاستیکی است که معمولاً ABS و PLA مناسب‌ترین آنها هستند.

کاربرد پرینتر سه بعدی در جراحی ایمپلنت

در پروسه های طرح درمان ایمپلنت پرینترهای سه بعدی می‌توانند گایدهای سرجری را برای ما بسازند که خیلی مهم است و همپنین پرینت استخوان فک بیمار برای بررسی دقیق جزییات انجام می‌شود.

کاربرد پرینتر سه بعدی در ارتودنسی

با پرینتر سه‌ بعدی می‌توان الاینرهای شفاف ارتودنسی را ساخت. پرینت الاینرهای شفاف به کمک پرینترهای سه بعدی، پروسه تغییر شکل دندان‌ها را به چندین قسمت تقسیم می‌کنند و کست‌های مربوطه به کمک نرم افزار به پرینتر سه بعدی داده می شود و پرینتر کست‌های مربوطه را پرینت می‌کند و از روی آن الاینرهای شفاف ساخته می‌شود که یکی از خصوصیات خوب آنها این است که زیاد به چشم نمی آیند و زمانی که قصد برداشتن آن‌ها را داشته باشبم می توانیم آنها را برداریم و توصیه می شود که در روز بیش از 20 ساعت در داخل دهان باقی بماند .
پرینتر سه بعدی در اردتودنسی می‌تواند مشخص کند چه براکتی می‌خواهیم بر روی سطح دندان قرار دهیم که این در نرم افزار مشخص می‌شود و می‌تواند نرم افزار یک گایدی را بسازد که بتوانیم براکت‌ها را در موقعیت مربوطه قرار دهیم که به آن braket placement می‌گویند که پرینترهای سه بعدی می‌توانند آنها را چاپ کنند و ما از آن برای قراردادن براکت در داخل دهان بیمار استفاده کنیم.

ساخت یک دست‌ دندان مصنوعی یا یک بریج در روش های سنتی، زمان‌‌بر بود و برای بیمار تا آماده‌شدن دندان مشکلاتی ایجاد می‌شد. در پرینت سه‌ بعدی می‌توان به راحتی دندان و دهان بیمار را اسکن کرده و با ایجاد یک الگو در زمان کوتاهتری نسبت به پرینت بریج یا دندان‌ مصنوعی اقدام کرد. در روش سنتی چند هفته زمان لازم بود در حالی که در پرینت سه بعدی این زمان به کمتر از یک روز رسیده‌است.

با استفاده از پرینتر سه‌ بعدی در مدت زمان یک ساعت روکش‌‌ها ساخته می‌شوند. این روکش‌ها بر اساس طرح نرم‌افزار کامپیوتری که از اسکن دهان بیمار بدست آمده ساخته می‌شوند.

منبع : دکتر علیرضا رضایی – دندانپزشکی دیجیتال

دیدگاه خود را بنویسید