میلینگ کدکم چیست؟

آخرین بروز رسانی: 2ام دی, 1402
110

بازدیدها

2

بازدیدهای امروز

1

زمان مطالعه بر حسب دقیقه

میلینگ کدکم چیست؟

میلینگ کدکم چیست؟

کد کم تکنولوژی است که با ورود به دندانپزشکی دیجیتال به خصوص در حوزه دندانسازی تحول بسیار بزرگی در این علم ایجاد کرده است که معمولا با استفاده از این تکنولوژی میتوان انواع رستوریشن دندانی را با بالاترین کیفیت مطلوب و بیشترین دقت توسط دستگاه‌های برش تولید کرد. این فناوری برای ایجاد رستوریشن دندانی از تصاویر ۳ بعدی استفاده میکند و به همین دلیل است که محصول تولید شده بسیار دقیق و منظم سر جای خود قرار میگیرد.

این فناوری در طول نیم قرنی که به دندان پزشکی وارد شده است همچنان با پیشرفت هر روزه تحولی مثبت در راستای ساخت و ارائه رستوریشن دندان  را دارد. در روش سنتی به دلیل این که از مواد مختلفی برای قالبگیری از دندان بیمار استفاده میشود میتواند برای بیمار آزار دهنده باشد اما استفاده از این تکنولوژی دیگر سختی تهیه کردن قالب از دهان بیمار را ندارد و به همین دلیل سهولت در قالب گیری باعث راحتی بیمار و دندان پزشک خواهد شد.

دستگاه میلینگ دندانسازی یک دستگاه برش کوچک است که از فناوری CAD/CAM برای پردازش خودکار پروتزهای دندانی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته استفاده می‌کند. این دستگاه یک ماده دندانی به نام “disc” را با استفاده از یک ابزار (به عنوان مثال، میله فرز) به شکل دندان برش می‌دهد.

انواع مختلفی از مواد دیسکی از جمله زیرکونیا غیر فلزی، سرامیک، موم و PMMA (رزین اکریلیک) و فلزاتی مانند کبالت و تیتانیوم وجود دارد. هر ماده دارای ویژگی‌های خاص خود مانند مقاومت در برابر تغییر رنگ و خرابی و پرداخت زیبا است و متناسب با هدف مورد نظر به کار می‌رود.

انواع دستگاه میلینگ دندانسازی

سه نوع دستگاه میلینگ دندانسازی وجود دارد:

  • مدل خشک
  • نوع مرطوب (روش مرطوب)
  • روشی ترکیبی خشک و تر

نوع خشک (روش خشک)

این روشی است که در آن از آب یا خنک کننده در طول پردازش استفاده نمی‌شود. ابزارهایی با قطر کوچک در محدوده 0.5 میلی‌متری را می‌توان برای برش مواد عمدتا نرم (زیرکونیا، رزین، PMMA و غیره) استفاده کرد که امکان مدل سازی و پردازش دقیق را فراهم می‌کند. از سوی دیگر، هنگام برش مواد سخت، به دلایل معایبی مانند شکستگی و طولانی تر شدن زمان ماشین کاری، اغلب از ابزارهایی با قطر کوچک استفاده نمی‌شود.

نوع مرطوب (روش مرطوب)

این روشی که در آن از آب یا خنک کننده در حین فرآوری برای سرکوب گرمای اصطکاک در حین پرداخت استفاده می‌شود. این عمدتا برای پردازش مواد سخت (به عنوان مثال، شیشه-سرامیک و تیتانیوم) استفاده می‌شود. مواد سخت تر به دلیل استحکام و ظاهر زیبا مورد تقاضای بیماران قرار می‌گیرند.

روشی ترکیبی خشک و تر

این مدل دارای کاربرد دوگانه است که با هر دو روش خشک و مرطوب سازگار می‌باشد. مزیت مدل ترکیبی این است که می‌تواند مواد مختلفی را با یک دستگاه پردازش کند، اما دارای این عیب است که در هنگام تغییر از پردازش مرطوب به خشک، مانند تمیز کردن و خشک کردن دستگاه، زمان غیر مولد را متحمل می‌شود. دیگر معایبی که عموما برای داشتن هر دو عملکرد ذکر شده است، قابلیت پردازش ناکافی و سرمایه گذاری اولیه بالا است.

در برخی موارد، راندمان تولید با ماشین‌های اختصاصی که به ترتیب در پردازش خشک یا مرطوب تخصص دارند، بالاتر است. بنابراین نمی‌توان گفت که یک مدل با کاربرد دوگانه بهتر است. بنابراین مهم است که از هر روش با توجه به هدف مورد نظر خود استفاده کنید.

دیدگاه خود را بنویسید