موتور ایمپلنت دندانپزشکی چیست؟

آخرین بروز رسانی: 16ام اسفند, 1402
42

بازدیدها

1

بازدیدهای امروز

0

زمان مطالعه بر حسب دقیقه

موتور ایمپلنت دندانپزشکی

موتور ایمپلنت دندانپزشکی چیست؟

موتور ایمپلنت در واقع یک دستگاه الکتریکی ضروری در فرایند جراحی ایمپلنت های دندانی می باشد که بدون استفاده از آن، عملاً جراحی ایمپلنت غیر ممکن خواهد بود. اجزای تشکیل دهنده موتور ایمپلنت موتور ایمپلنت دارای چهار جزء اصلی می باشد. کنسول مرکزی، پدال کنترل، میکرو موتور ضد زاویه متصل به میکرو موتور و میکرو موتور دستگاه ایمپلنت مهم ترین جزء این دستگاه است. موتورهای ایمپلنت مستقل از سیستم کاشت دندان هستند. در واقع برای قرار دادن هر سیستم ایمپلنت دندانی می توان از هر نوع موتور کاشتی استفاده کرد.

بحث ایمپلنت دندانی علاوه بر زیبایی، از نظر سلامت فردی نیز بسیار اهمیت پیدا کرده است. بسیاری از افراد در سانحه های رانندگی دندان طبیعی خود را از دست داده اند. برخی دیگر در اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، دندان های طبیعی خود را از دست دادند. گاه این فقدان دندان در دوران میانسالی صورت می گیرد و گاه در سنین جوانی رخ می دهد. بنابراین لازم است تا افراد برای حفظ سلامت دهان و دندان و هم چنین زیبایی خود، نسبت به استفاده از ایمپلنت دندانی اقدام کنند. موتور ایمپلنت، یکی از دستگاه های مورد نیاز در جراحی های ایمپلنت و کاشت دندان است که پزشکان متخصص ایمپلنت از آن استفاده می کنند. همان طور که برای کاشت دندان، پزشکی حاذق و مجرب نیاز است به همان نسبت دستگاه مناسب و با کیفیت نیز تاثیر به سزایی در کیفیت ایمپلنت دارد.

مزایای کار با موتور ایمپلنت در برابر روش سنتی کاشت ایمپلنت

  • تنظیم گشتاور

مقدار گشتاور مناسب، به سوراخ کردن بهتر استخوان بدون ایجاد نکروز بافتی یا شکستگی استخوان کمک می کند.

  • برش دقیق

این موتورها دارای سرعت کنترل شده و رنج گشتاور متناسبی است که حفاری دقیق استخوان فک را فراهم می کند. برنامه های خاص آن ها نیز به کاشت دقیق ایمپلنت دندانی بر اساس طول و عرض آن کمک می کند.

  • راحتی بیمار

به دلیل وجود برنامه های از پیش تنظیم شده برای هر مرحله از کاشت ایمپلنت دندان، می توان یک روش جراحی سریعتر را انجام داد. استفاده از کنترل پا نیز این عملیات را آسان تر می کند. از این رو راحتی بیمار تا حد زیادی افزایش می یابد.

مطلب پیشنهادی : موتور ایمپلنت دندانپزشکی

نکاتی که قبل از خرید موتور ایمپلنت دندانپزشکی باید به آن توجه کنید

  • قابلیت و آپشن های دستگاه

همه موتورهای جراحی دارای ویژگی های اصلی کنترل گشتاور، کنترل سرعت و کنترل جهت جرخش هستند، اما بسته به عملکردهای اضافی که از دستگاه انتظار داریم می توانیم موتورهایی را پیدا کنیم که برای مثال می تواند پروتکل فرز هر سیستم ایمپلنت را برنامه ریزی کرده، و یا سختی استخوانی که بر روی آن کار می کنید را بدست آورد.

  • اپتیک بودن یا نبودن

گروهی از موتورهای جراحی اپتیک دارای یک لامپ یا LED در میکروموتور هستند که نور را از طریق فیبر نوری به آنگل منتقل می کند. این ویژگی به ما این امکان را می دهد که در حین جراحی بهتر ببینیم، اما در افزایش قیمت دستگاه تاثیر قابل توجهی دارد.

  • نوع پدال

پدال ها در انواع ساده با امکان روشن و خاموش کردن دستگاه و در انواع بسیار پیچیده تر با سه یا چهار دکمه برای کنترل عملکردهای مختلف موجود هستند.

  • حداکثر گشتاور

حداکثر گشتاور ارائه شده توسط موتور نیز عنصری است که باید در نظر گرفته شود، که ممکن است در انتخاب برخی از دندانپزشکان تعیین کننده باشد.

  • گارانتی و خدمات فنی

یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب موتور ایمپلنت، گارانتی فروشنده و خدمات فنی است. اکثر سازندگان گارانتی یک تا دو ساله ارائه می دهند که بسیار مهم و کاربردی است.

  • قیمت

قیمت موتور ایمپلنت مستقیماً با عملکردهای آن موتور متناسب خواهد بود. بنابراین می‌توان عملکردهایی مانند اپتیک بودن و یا حالت‌های برنامه‌ریزی موجود در حافظه و پیشرفته را حذف و موتورهای ایمپلنت مقرون‌ به‌ صرفه‌تری تهیه کرد.

  • دسترسی آسان به سیستم آبرسانی

سیستم آبرسانی سازگار با موتور و قیمت آن نیز از نکات مهم در هنگام خرید موتور جراحی است.

لازم بذکر است اگر تعداد قابل توجهی جراحی ایمپلنت انجام می دهید، داشتن موتور ایمپلنت یدکی توصیه می شود، تا در صورت ارسال برای تعمیر یکی، دیگری قابل استفاده باشد

دیدگاه خود را بنویسید