مضرات پوسیدگی دندان

آخرین بروز رسانی: 28ام مهر, 1397
260

بازدیدها

1

بازدیدهای امروز

1

زمان مطالعه بر حسب دقیقه

مضرات پوسیدگی دندان

در این مقاله مضرات پوسیدگی دندان را مورد بررسی قرار میدهیم

ارتباط آلزایمر با پوسیدگی دندان

سرطان پانکراس با پوسیدگی دندان

بیماری های قلبی و عروقی و رابطه ان با پوسیدگی دندان

 

اکثر ما می دانیم که بهداشت دهان و دندان ضعیف می تواند منجر به پوسیدگی دندان، بیماری لثه و بد بودن تنفس شود  – اما مسواک نزدن دندان ها می تواند عواقب  جدی تر را نیز داشته باشد

بیماری آلزایمر

در سال ۲۰۱۰، محققان دانشگاه نیویورک (NYU) نتیجه گرفتند که بین التهاب لثه و بیماری آلزایمر ارتباطی وجود دارد، پس از بررسی ۲۰ سال اطلاعات مربوط به انجمن، بهداشت دهان و دندان آمریکا توصیه می کند که ما باید ۲ باز در روز و هربار به مدت ۲ دقیقه دندان خود را با مسواک و خمیر دندان بشوربم

با این حال، تعداد بررسی شدگان در مطالعه NYU نسبتا کم بود. محققان داده های ۱۵۲ نفر از افراد را بررسی کردند که به بررسی سلامت روانشناختی، پزشکی و دهان در زنان و مردان دانمارکی پرداخته شد. این مطالعه یک دوره ۲۰ ساله را سپری کرد و در سال ۱۹۸۴، زمانی که افراد بالای ۷۰ سال بودند، به پایان رسید.

در مقایسه با عملکرد شناختی در سن ۵۰ و ۷۰، تیم NYU دریافت که بیماری لثه در سن ۷۰ سالگی به شدت با نمرات پایین عملکرد شناختی مرتبط است.

در سال ۲۰۱۳، محققان بریتانیایی از دانشگاه مرکزی لانکاشیایر (UCLan) ، اساس یافته های این مطالعه، با مقایسه نمونه های مغز از ۱۰ بیمار مبتلا به آلزایمر با ۱۰ نمونه مغز از افرادی که بیماری را نداشتند، بدست آمده است. تجزیه و تحلیل نشان داد که یک باکتری – Porphyromonas gingivalis – در نمونه مغز آلزایمر وجود دارد ، اما در نمونه های مغز افراد سالم وجود نداشت. جالب بود که P. gingivalis معمولا با بیماری لثه مزمن مرتبط است. این تیم در سال ۲۰۱۴ با تحقیقات جدید، این نتایج را دنبال کرد و نتایج آن را در مجله بیماری آلزایمر منتشر شد.

دکتر سینگرو می گوید که شواهد علمی کافی وجود دارد که دو تا از سه باکتری باعث ایجاد بیماری می شوند و به طور مداوم در بافت مغزی یافت می شوند.

او می گوید: “این باکتری های متحرک می توانند دهان را ترک کنند و از طریق دو مسیر اصلی وارد مغز شوند. آنها می توانند از توانایی حرکت خود برای ورود مستقیم به مغز استفاده کنند. یکی از راه حرکت در نورون هایی است که مغز و ریشه دندان را به هم متصل میکنند . راه دیگری ورود غیر مستقیم به مغز از طریق سیستم گردش خون است.”

دکتر سینگرو می گوید: بیمارانی که دچار خونریزی لثه هستند،  هر بار که دهان خود را تمیز می کنند و حتی وقتی غذا می خورند، باکتری هایی که باعث بیماری های لثه می شوند، وارد خون می شوند.

او ادامه می دهد:

در روش P. gingivalis  به جای اینکه باکتری ها در طحال از خون جدا شوند، آنها تصمیم می گیرند که در مغز بیرون بیایند یعنی در منطقه ای که هیچ ایست بازرسی ایمنی وجود ندارد. آنجا به راحتی تکثیر میشوند و در پی آن مواد شیمیایی آزاد شده در مغز فرد باعث ایجاد آسیب در نورون های مرتبط در حافظه میشوند . علاوه بر این، در افراد مسن، عروق خونی تمایل به نشت بیشتری دارند پس ریسک بالاتری برای ابتلا به آلزایمر آنها را تهدید میکند .

سرطان پانکراس

مضرات پوسیدگی دندان

یک تیم تحقیقاتی از دانشکده بهداشت عمومی هاروارد در بوستون،  اولین بار در سال ۲۰۰۷ برای اثبات ارتباط بین بیماری لثه و سرطان پانکراس گزارش داد.
محققان قادر به اثبات این نیستند که آیا باکتری های پریودونتیت علت یا نتیجه سرطان پانکراس هستند یا نه .  تحقیقات فعلی تنها می تواند ثابت کند که این دو ارتباط دارند. نوع التهاب لثه ای مرتبط با سرطان پانکراس در این مطالعه پریودنتیت است که بر بافت حمایت کننده دندان تاثیر میگذراد و می تواند باعث از دست رفتن استخوان در اطراف دندان ها شود.

 

نوع دیگری از بیماری لثه (ژنژویت) – جایی که بافت اطراف دندان ها ملتهب می شود – با افزایش خطر ابتلا به سرطان ارتباط نداشت. با این حال، ژنژویت ممکن است به پریودنتیت منجر شود . ژنژویت زمانی اتفاق می افتد که باکتری ها در پلاک اطراف دندان ها به علت بهداشت بد دندان تکثیر میشوند. محققان دانشگاه هاروارد بر این باورند که مردان مبتلا به سابقه بیماری لثه ۶۴ درصد خطر ابتلا به پانکراتیت را افزایش می دهند.  بیشترین خطر ابتلا به سرطان پانکراس  در افرادی که اخیرا دندان های خود را از دست بودند مشاهده شد .

محققان معتقدند ممکن است ارتباطی بین ترکیبات سرطانزا موجود در دهان افراد مبتلا به بیماری لثه و خطر سرطان پانکراس وجود داشته باشد. آنها معتقدند که این ترکیبات – به نام نیتروژامینها – ممکن است به مواد شیمیایی گوارشی در روده واکنش دهند به طوری که محیطی مناسب برای رشد سرطان پانکراس ایجاد کند.

بیماری قلبی

در سال ۲۰۰۸،  تحقیقات تیم های مشترک در دانشگاه بریستول انگلستان و کالج سلطنتی جراحان در دوبلین ایرلند گزارش داد که افرادی که دارای خونریزی دهان ناشی از بهداشت دهان و دندان ضعیف هستند می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهند.

 

محققان دریافتند که خطر ابتلا به بیماری های قلبی افزایش می یابد زیرا – در افرادی که دچار خونریزی لثه هستند – باکتری های دهان قادر به وارد شدن به جریان خون هستند و به پلاکت ها می چسبند، که پس از آن می تواند لخته شدن خون را ایجاد کند، جریان خون را به قلب متوقف می کنند و منجر به حمله قلبی میشوند.

دکتر استیو Kerrigan از کالج سلطنتی جراحان گفت: “دهان احتمالا جسور ترین مکان در بدن انسان است، توضیح داد که تا ۷۰۰ نوع مختلف باکتری موجود در دهان ما وجود دارد.

پروفسور هوارد جکینسون، از دانشگاه بریستول، افزود:

“بیماری های قلبی عروقی در حال حاضر بزرگترین قاتل در جهان غرب هستند. باکتری های دهانی مانند استرپتوکوک گوردونی و استرپتوکوک سنگنیس عامل عفونی هستند و اکنون ما می دانیم که عفونت های باکتریایی یک عامل خطر مستقل برای بیماری های قلبی است.”

با جمع کردن پلاکتها با هم، باکتری ها قادرند خود را به طور کامل محاصره کنند . این زره پلاکتی باکتری ها را از حمله سلول های ایمنی محافظت می کند و آنها را برای آنتی بیوتیک ها کمتر قابل تشخیص می کند.

دیدگاه خود را بنویسید