مشخصات فنی کمپرسور دندانپزشکی

آخرین بروز رسانی: 23ام اسفند, 1402
26

بازدیدها

2

بازدیدهای امروز

0

زمان مطالعه بر حسب دقیقه

کمپرسور دندانپزشکی

مشخصات فنی کمپرسور دندانپزشکی

در یک کمپرسور پیستونی معمولی به دلیل نیاز به خنک کاری و روانکاری قطعات متحرک، هوای فشرده اغلب در مجاورت روغن قرار دارد و در حین استفاده، روغن همراه با هوا وارد تجهیزات می شود، اما در کاربردهای پزشکی (به ویژه دندانپزشکی) ) به دلیل اهمیت زیاد کیفیت هوای مصرفی از کمپرسورهای دندانی بدون روغن و بدون روغن استفاده می شود. به دلیل عدم وجود روغن در این کمپرسورها، هوای تولید شده در آنها عاری از ذرات روغن می باشد.

کمپرسور دندانی وظیفه تامین هوای تمیز و فشرده در مراکز دندانپزشکی را بر عهده دارد و می توان گفت وجود کمپرسور بدون روغن مناسب می تواند تداوم مطب دندانپزشکی را تضمین کند. هوای فشرده ای که در مراکز دندانپزشکی برای جابجایی وسایل دندانپزشکی استفاده می شود باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد و چون از این وسایل در دهان بیمار استفاده می شود، هوای مورد استفاده باید کاملا تمیز و عاری از هرگونه آلودگی باشد.

در مراکز درمانی وجود سکوت و آرامش یکی از الزامات اصلی حفظ رضایت و افزایش کیفیت درمان است و به دلیل کمبود فضای فیزیکی در مطب های دندانپزشکی همواره با این دغدغه همراه هستند. به همین دلیل انتخاب کمپرسور مناسب و باکیفیت باعث افزایش راندمان کلینیک دندانپزشکی می شود.

به دلیل کمبود روغن در کمپرسور بدون روغن، این کمپرسورها نمی توانند برای مدت طولانی روشن بمانند و بعد از هر 25 دقیقه کار نیاز به 45 دقیقه استراحت دارند، بنابراین ترجیحا نسبت هوادهی کمپرسور باید باشد. 3 برابر مصرف تجهیزات ما، به عبارت دیگر اگر میزان مصرف 4 یونیت دندانپزشکی در مجتمع دندانپزشکی 80 لیتر در دقیقه باشد، میزان هوادهی کمپرسور باید 250 لیتر در دقیقه باشد تا کمپرسور روشن شود و در فواصل زمانی مناسب خاموش شود.

در انتخاب کمپرسورهای دندانی (بدون روغن) باید مواردی مانند هزینه خرید کمپرسور، سلامت و ایمنی هوای تولید شده، در دسترس بودن قطعات یدکی، امکان افزودن تجهیزات در آینده، قدرت موتور الکتریکی، حجم و ظرفیت کمپرسور و سطح نویز. عملکرد در نظر گرفته شده است. کمپرسورهای دندانی موجود در گروه صنعتی فامکو از برند معروف ایتالیایی فیاک و بنا به درخواست مشتری از برندهای مرغوب چینی می باشد.

اهمیت کیفیت هوای فشرده در مراکز دندانپزشکی

دندانپزشکان نیز مانند تمامی مراکز درمانی محلی برای بازگرداندن سلامت بیماران هستند و به همین دلیل بهداشت تمامی ابزار و وسایل موجود از اهمیت بالایی برخوردار است. همانطور که قبلا توضیح داده شد کمپرسور دندانی یک کمپرسور بدون روغن است و توصیه می شود در مراکز دندانپزشکی از کمپرسورهای روغنی موجود در بازار استفاده نکنید و دلیل اصلی آن این است که در کمپرسورهای معمولی ترکیب روغن و رطوبت و … رسوب آن به محلی برای تجمع و رشد باکتری ها تبدیل می شود.

الزاماتی که باید در کمپرسور دندانی رعایت شود:

  • استاندارد مکانیکی کمپرسور
    کلیه قطعات کمپرسور دندانی به خصوص قطعات متحرک داخلی باید دارای درجه دندانی لازم باشند.
  • موتور برق کمپرسور
    موتور برقی که در کمپرسور دندانپزشکی استفاده می شود باید بدون روغن باشد و طبق مقررات وضع شده در مراکز درمانی استفاده از کمپرسورهای معمولی در کلینیک های دندانپزشکی کاملاً ممنوع است.
  • مخزن ذخیره هوا کمپرسور
    به دلیل بهداشتی بودن هوای تولید شده در کمپرسور دندانپزشکی، مخزن ذخیره هوای آن نیز باید در برابر خوردگی مقاوم باشد و به همین دلیل سطح داخلی مخزن با لایه ای از اپوکسی پوشانده شده است.
  • شیر تخلیه مخزن
    برای اینکه رطوبت انباشته شده در مخزن به طور کامل تصور شود، لازم است هر چند وقت یکبار این عمل را با استفاده از شیر تخلیه انجام دهید.
  • رگولاتور و فیلتر کمپرسور
    توصیه می شود از کمپرسوری که دارای رگولاتور کنترل فشار و فیلتر نهایی در خروجی باشد استفاده شود تا هوای خروجی با خیال راحت به یونیت دندانپزشکی ارسال شود.

شکی نیست که کیفیت کمپرسور با سلامتی بیمار ارتباط مستقیم دارد و کیفیت هوای تولید شده توسط کمپرسور دندانی با طول عمر و کارایی دریچه های یونیت، جرم گیری و صندلی دندانپزشکی ارتباط مستقیم دارد. در صورت استفاده از کمپرسور روغن معمولی در مجموعه، به دلیل وجود رطوبت و روغن، عمر و دقت تجهیزات بسیار کاهش می یابد. دلیل آن این است که ذرات آب پس از تماس با قطعات باعث پوسیدگی و کاهش کارایی و دقت دستگاه می شود.

در صورت استفاده از کمپرسور هوای روغنی در یونیت دندانپزشکی، پس از مدتی ذرات مالش یافته و روغن تبخیر می شود که همراه با هوا وارد دستگاه شده و باعث کاهش شدید دقت و کارایی قطعات می شود.

بنابراین برای نگهداری، سرمایه گذاری و افزایش طول عمر تجهیزات دندانپزشکی گران قیمت، استفاده از کمپرسور دندانی مخصوص ضروری است.

قدرت کمپرسور دندانپزشکی

کمپرسور دندانپزشکی دارای یونیت هوادهی بدون روغن است که بر روی مخزن نصب شده و وظیفه فشرده سازی را بر عهده دارد. توان پمپ دندانی HP یا کیلووات کیلووات نامیده می شود و افزایش آن باعث افزایش ظرفیت و سرعت هوادهی کمپرسور دندانی می شود. همچنین افزایش قدرت موتور برق باعث افزایش قیمت کمپرسور دندانی می شود.

واحد اندازه گیری فشار تولیدی در کمپرسور BAR می باشد. کمپرسور بدون روغن دندان معمولا باید 5 بار باشد و تنظیم فشار سوئیچ مخزن کمپرسور باید به گونه ای باشد که فشار از 5 بار پایین نیاید.

نکات مهم در خرید کمپرسور دندانپزشکی

  • سطح صدا
  • برند و کیفیت کمپرسور
  • هزینه اولیه خرید کمپرسور
  • تامین قطعات و لوازم جانبی و تعمیر و نگهداری
  • ظرفیت تولید هوا
  • ایمنی و بهداشت
  • شرایط نصب کمپرسور اویل فری
  • در نظر گرفتن احتمال افزایش ماشین آلات در آینده

دیدگاه خود را بنویسید