لثه چیست ؟

آخرین بروز رسانی: 14ام فروردین, 1403
36

بازدیدها

1

بازدیدهای امروز

0

زمان مطالعه بر حسب دقیقه

لثه چیست

لثه چیست ؟

لثه از چند لایه طبقات جلدی تشکیل شده که هر یک وظایفی را به عهده دارند. به عنوان مثال یکی از این طبقات که زیر همه قرار گرفته تولید رنگدانه سیاه می کند. در بعضی افراد که رنگ چهره ای گندمی دارند ممکن است دچار سیاهی لثه یا تیرگی لثه باشند. این جوابی برای کسانی است که می پرسند دلیل تیرگی لثه چیست.

بنابراین لثه بافت پوشاننده روی استخوان فک است که دندان ها را نگاه می دارند. لثه از جنس پوست است با این تفاوت که یک لایه کم دارد. لثه بر خلاف پوست طبقه شاخی ندارد، به همین علت است که لثه کمی از پوست ظریف تر و حساس تر است. در زیر این لایه ها، بافت همبند وجود دارد که پر از رشته های کلاژن است. این الیاف کلاژن علاوه بر اینکه بافت نرمی به لثه می بخشد، داربست های محافظی هستند که از استخوان زیرین در برابر محیط محافظت می کنند. هرچه این لایه ضخیم تر باشد، آدامس مقاوم تر است و مقاومت بیشتری در برابر پوسیدگی لثه نشان می دهد. در فرآیند پیوند آدامس، این بافت همبند را زیر آدامس نازک شده پیوند می زنیم تا مقاومت آن را افزایش دهیم. برچسب این رشته های کلاژن پر از سلول های تشکیل دهنده بافت همبند و سلول های دفاعی و عروق خونی است که وظیفه تغذیه لایه های بالایی آنها را بر عهده دارند.

درمان خونریزی لثه

برای درمان خونریزی لثه ابتدا باید علت آن را پیدا کرد. علت اصلی خونریزی لثه، التهاب و عفونت لثه است. این التهاب باعث پرخونی و نازک شدن لثه ها می شود و با تماس اندک به راحتی خونریزی می کند. خونریزی لثه با جرم گیری دندان ها، مسواک زدن صحیح و درمان خونریزی لثه با لیزر دندانپزشکی درمان می شود. با کمک لیزر دندان، باکتری های لثه را از بین می بریم و ساختمان را تحریک می کنیم.

افزایش حجم لثه

در مقابل التهاب لثه در این حالت با افزایش حجم لثه مواجه هستیم. این افزایش حجم می تواند دو علت ارثی و عوارض جانبی برخی داروها باشد. مشکل افزایش حجم لثه چیست؟

مشکل ناشی از افزایش حجم لثه هم از جنبه زیبایی و طراحی لبخند و هم از این نظر است که افزایش حجم لثه به راحتی پلاک و پلاک دندان را در خود ذخیره می کند و باعث التهاب و عفونت لثه می شود. در پاسخ به این سوال که درمان افزایش حجم لثه چیست، باید گفت که بستگی به علت آن دارد.

اگر علت افزایش حجم لثه عوارض جانبی داروها باشد، درمان جایگزینی آن داروها با داروی مشابهی است که این عوارض را ندارد. درمان افزایش حجم ارثی لثه افزایش طول تاج یا اصلاح لبخند لثه ای و برداشتن لثه اضافی با کمک لیزر دندان است.

دیدگاه خود را بنویسید