فیلینگ دندان چیست؟

آخرین بروز رسانی: 8ام اسفند, 1402
73

بازدیدها

1

بازدیدهای امروز

0

زمان مطالعه بر حسب دقیقه

فیلینگ دندان

فیلینگ دندان چیست؟

در بسیاری از موارد، حساسیت به وجود آمده نسبت به از دست دادن مینای دندان به طور قابل توجهی بهبود یافته یا به طور کامل از بین می رود، البته در صورتیکه از یک ماده پر کننده مناسب دندان قرار داده شود. اما در برخی موارد، بسته به میزان پوسیدگی یا آسیب دندان، دندان آسیب دیده ممکن است به روش های جایگزینی نیاز داشته باشد. پر کردن دندان نوعی درمان ترمیمی دندانپزشکی است که برای ترمیم حداقل شکستگی دندان، پوسیدگی دندان یا سطوح آسیب دیده دندان استفاده می شود. مواد پرکننده شامل کامپوزیت، پرسلن و آمالگام نقره است. از دست دادن مینای دندان جزء شایع ترین پوسیدگی دندان است و ممکن است منجر به حساسیت دندان شود.

هنگام عمل فیلینگ دندان، دندانپزشک با برداشتن قسمت آسیب دیده و جایگزینی آن با یک پر کننده مصنوعی به نام کامپوزیت، دندان را ترمیم می کند. باید توجه داشت که در مورد شکستگی یا ترک خوردگی دندان ها نیز ونیر کامپوزیت راه حل ایده آلی است.

علائم نیاز به پر کردن دندان

علائم زیادی وجود دارد که نشان دهنده پوسیدگی دندان و نیاز دندان به پر شدن است، مانند موارد زیر:

  • دندان درد
  • حساسیت بیش از حد به گرما یا سرما
  • تورم در لثه یا گردن

انواع مواد فیلینگ دندان

برای ترمیم یا فیلینگ دندان از مواد مختلفی که به شرح زیر است استفاده می شود:

  • مواد فلزی

آمالگام، طلا، اینله های فلزی و ……

  • مواد همرنگ

کامپوزیت، گلاس اینومر و ……

  • مواد پر کردن موقت

پانسمان (هیدروکسید کلسیم در ترکیب با مواد دیگر جهت پانسمان موقت دندان) زونالین و …..

خطرات انجام عمل فیلینگ دندان

 فیلینگ دندان

روش پر کردن دندان با برخی عوارض همراه است، که برخی از آن ها عبارت اند از:

  1. آلودگی دندان
  2. خون ریزی؛
  3. افت فشار خون.
  4. آسیب به اعصاب دندان
  5. حساسیت به سرما و گرما در حفره دهان.

ممکن است بعد از پر کردن یکی از دندان های خود هنگام خوردن غذاهای شیرین ، نوشیدنی های سرد یا گرم، به دلیل حساسیت دندان احساس درد کنید، بنابراین در صورت تداوم این علائم باید با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است با گذشت زمان مواد پرکننده بشکنند یا ترک بخورند و باعث شوند مواد غذایی بین دندان ها و مواد پرکننده قرار بگیرد، بنابراین برای جلوگیری از آسیب بیشتر، به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

اقدامات لازم قبل از فیلینگ دندان

دندانپزشک معمولاً از بیمار می خواهد که قبل از عمل، از دندان های خود از طریق اشعه ایکس با دستگاه های مخصوص عکس بگیرد تا مشکلات دندان به طور دقیق تشخیص داده شود. برای افرادی که دارای دریچه های قلب مصنوعی هستند و پیوند قلب انجام داده اند، قبل از عمل مقداری آنتی بیوتیک برای جلوگیری از هرگونه عارضه تجویز می شود.

پرکردن دندان در کلینیک دندانپزشکی تحت شرایط بی حسی کامل انجام می شود و فرآیند پرکردن دندان ممکن است بیش از یک جلسه طول بکشد که هر جلسه از 20 تا 30 دقیقه به طول می انجامد، در صورت وجود تعداد بیشتر دندان که نیاز به درمان دارند، باید به کلینیک مراجعه کنید که طبق بی حسی موضعی از طریق مراحل زیر انجام می شود:

دندانپزشک برای از بین بردن پوسیدگی که در دندان جمع شده است با استفاده از ابزارهای مخصوص، بافت پوسیده و آسیب دیده دندان را از دندان خارج می کنند.

پر کردن حفره حاصله با یک ماده مخصوص که معمولاً از کامپوزیت استفاده می شود، پس از تمیز کردن لایه های پوسیده دندان، در محل موردنظر قرار می گیرد و با اشعه مخصوص در جای خود تثبیت می شود. لایه های پرکننده کامپوزیتی به صورت مرحله ای روی دندان قرار می گیرد تا به بهترین شکل، فیلینگ دندان انجام شود. پزشک پس از اتمام پرکردن، سطح دندان را صیقل می دهد و و مواد اضافی را کوتاه می کند تا یک سطح شوند.

مراقبت های بعد از ترمیم یا فیلینگ دندان

  • تا ۲ ساعت پس از درمان، از خوردن مواد خوراکی جویدنی خودداری نمایید (نوشیدن مایعات ایرادی ندارد) و تا ۴ روز از خوردن مواد خوراکی سفت و ترد مانند آجیل، چیپس، ته دیگ و ….. و همچنین مواد چسبنده مانند آدامس، پنیر پیتزا، گز، خرما و ….. خودداری فرمایید.
  • در صورت ترمیم دندان با مواد همرنگ به مدت ۴ روز از خوردن و نوشیدن غذا و نوشیدنی رنگی (مانند نوشابه، قهوه، چای و …..) جهت جلوگیری از رنگ پذیری دندان خودداری فرمایید.
  • احساس بلندی دندان ناشی از بی حسی است در صورتی که بعد از برطرف شدن بی حسی احساس بلندی داشتید به دندانپزشک خود مراجعه نموده و در جهت رفع آن اقدام نمایید.
  • احساس درد پس از ترمیم دندان مخصوصا هنگام خوردن مواد غذایی طبیعی است و به مرور بر طرف خواهد شد و گاهی تا یک ماه طول میکشد در صورت درد شدید و مداوم جهت درمان ریشه به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.
  • پس از اتمام درمان و پایان جلسه درمان قبل از برطرف شدن بی حسی دندان داروی ضد درد مصرف نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید