فسفرپلیت یا سنسور RVG

آخرین بروز رسانی: 10ام مهر, 1402
152

بازدیدها

2

بازدیدهای امروز

1

زمان مطالعه بر حسب دقیقه

فسفرپلیت یا سنسور RVG

فسفرپلیت یا سنسور RVG

فسفرپلیت یا سنسور RVG

سیستم رادیوگرافی با کاربرد سنسورها همچنان نوع برتر رادیوگرافی های دیجیتال موجود در زمینه‌ی دندانپزشکی هستند .ولی در طول چند سال اخیر نوع دیگری از رادیوگرافی دیجیتال با نام فسفرپلیت (PSP) دندانپزشکی جایگاه ویژه ای در دندانپزشکی پیدا کرده است.

آگاهی از تفاوت فسفر پلیت و RVG به دندان پزشک ها کمک می کند که انتخاب بهتری داشته باشند. عکس برداری با سنسور ها این روزها بسیار رایج تر از رادیوگرافی های قدیمی شده است. مهم ترین معیارهایی که با آنها می توان این دو دستگاه را با هم مقایسه کرد عبارت اند از قیمت، وضوح عکس برداری از دندان، زمان و سرعت ظهور عکس، راحتی بیمار و دسترسی و آسانی کار با آن برای دندان پزشک ها.

نوع عکس برداری در این دو دستگاه با هم فرق دارد. اسکنر فسفر پلیت باریک و بدون سیم است. برای شروع عکس برداری این دستگاه در درون دهان بیمار گذاشته می شود و بعد از تمام شدن کار آن را از دهان بیرون می آورند. برای این که عکس ها قابل دیدن باشند آنها را در داخل دستگاه فسفر پلیت می گذارند و بعد از این که عکس اسکن می شود، بر روی صفحه مانیتور قابل دیدن است. اما در عکسبرداری توسط سنسور تصویر گرفته شده مستقیم به دستگاه متصل شده و قابل نمایش بر روی مانیتور است در واقع این دو وسیله به روش های مستقیم و غیر مستقیم تصاویر را به نمایش در می اورند.

روش پردازش تصویر در اسکنر فسفرپلیت

ظهور عکس در اسکنر فسفرپلیت مانند روش های قدیمی عکسبرداری است.ضخامت پلیت ها در این روش بسیار کم است . اپراتور دستگاه سنسور بی سیم را در داخل دهان بیملر قرار می دهد و با تابش اشعه ایکس به پلیت عکس بر روی آن می افتد سپس سنسور را از دهان بیمار خارج کرده و در داخل دستگاه فسفرپلیت قرار می دهد دستگاه عکس گرفته شده را اسکن می کند و بر روی مانیتور به نمایش در می اورد و دندانپزشک بدین وسیله می تواند وضعیت دندان ها را مورد بررسی قرار دهد.

روش پردازش تصویر در سنسور RVG

سنسور RVG  مستقیما به نمایشگر متصل می شود و بعد از اینکه در داخل دهان بیمار قرار گرفت با فشردن دکمه اکسپوز عکس گرفته شده را به نمایش در می آورد و تمام این کارها ظرف مدت زمان ۳ ثانیه انجام می شود و دندانپزشک می تواند به سرعت تصویر را مشاهده کند. تفاوت هایی بین این دو دستگاه وجود دارد که باعث می شود برخی از دندانپزشکان سنسور RVG برخی فسفرپلیت را ترجیح دهند.

محصول : سنسور آر وی جی وودپیکر مدل i-Sensor

مقایسه ویژگی های اسکنر فسفرپلیت و سنسور RVG

سنسور RVG سرعت عمل بالاتری نسبت به فسفرپلیت و هزینه ای که برای خرید آن بسیار کمتر است و اغلب دندانپزشکان که تعداد مراجعهکنندگان کمتری دارند از این سنسور استفاده می کنند و ضخامت فیلم آنها بسیار کمتر است در مقابل سنسورهای فسفرپلیت ضخامتی کمتر از 0.5 میلیمتر دارند و این پلیت ها قابل استفاده در دفعات بالا هستند. نکته ای که وجود دارد این است که فسفرپلیت ها مقرون به صرفه تر هستند، زیرا از پلیت های انها در تعداد دفعات بالا می توان استفده نمود تا زمانی که خط و خشی بر روی آنها نیفتد ولی سنوسور RVg  چون در داخل دهان بیمار قرار داده می شود و اگر اسیبی ببینند مثلا بیمار به طور ناخواسته گاز بگیرد موجب خرابی کامل دستگاه شده و باید مجدد دستگاه را تهیه نمود ولی فسفرپلیت دستگاهی خارجی است و اگر اسیبی هم باشد به پلیت ها وارد می شود که تعویض آنها هزینه چندان بالایی ندارد. بنابراین اغلب مراکزی که تعداد مراجعه کننده بالا دارند ترجیح می دهند از این دستگاه استفاده نمایند زیرا برایشان مقرون به صرفه تر می باشد.

ازجهت دیگر فسفرپلیت با توجه به بالاتر بودن قیمتش مقرون به صرفه تر از RVG است با اینکه دندانپزشک هزینه ای دوبرابری را باید متقبل شود.برای مثال سنسور در دو سایز ۱ و یا ۲ موجود است و دندانپزشک با هزینه ای که پرداخت می کند فقط یک سایز را می تواند خریداری کند در حالی که فسفرپلیت در سایزهای ۰ ، ۱ ، ۲، ۳ و حتی ۴ موجود می باشد و دیگر لازم به پرداخت هزینه اضافه برای داشتن سایزهای دیگر نمی باشد.

دیگر تفاوت مهمی که بین این دو دستگاه تصویر برداری وجود دارد میزان سطح اکتیو بودن آنهاست.سنسور RVG  دارای یک قاب پلاستیکی است که انرا در بر گرفته و باعث شده تا ۳۵ تا ۴۰ درصد سطحی که در معرض اشعه ایکس قرار می گیرد بلا استفاده باشد و قابلیت ثبت کردن عکس را نداشته باشند و اگر در کاتالوگ سنسورها مشاهده کرده باشید برای آنها دو سطح اکتیو و غیر اکتیو را در نظر گرفته اند در صورتی که در فسفرپلیت ۱۰۰ سطح کاملا اکتیو بوده و فضای بیشتری را در عکس به نمایش می گذارد.

در نتیجه با توجه به مواردی که در بالا ذکر شده با توجه به اینکه فسفرپلیت گرانتراز rvg است ولی در کل از نظر عملکردی مقرون به صرفه تر است ولی با این حال هر دندانپزشک بنا به نیازهای که دارد یکی از این دو دستگاه را انتخاب می کند و از آن استفاده می کند.

دیدگاه خود را بنویسید