ضرورت آموزش دندانپزشکی دیجیتال

آخرین بروز رسانی: 8ام مهر, 1402
194

بازدیدها

2

بازدیدهای امروز

1

زمان مطالعه بر حسب دقیقه

ضرورت آموزش دندانپزشکی دیجیتال

ضرورت آموزش دندانپزشکی دیجیتال

هم‌اکنون دانشگاه‌هایی که بتوانند در دنیا علوم دیجیتال را در دندانپزشکی تدریس کنند بسیار اندک هستند. از آنجا که این علم به سرعت در حال پیشرفت است، سبب شده که دستگاه‌های آن از سال 2000 به بعد با سرعت بسیار بالایی شروع به تغییر و تکامل نمایند. چنانکه اوایل حتی برای دندانپزشکان مقرون به صرفه نبود که این امکانات را تهیه کنند در واقع کمتر از دو سال دستگاه‌های جدید با توانمندی‌های بسیار بالاتر به بازار می‌آمد. هم‌اکنون نسل‌ جدید سیستم‌های دیجیتال با دقت و توانمندی‌های بسیار بالا روانه بازار شده‌اند که تغییر و تحولی که هر دو سال در نمایشگاه IDS آلمان می توان دید آن‌قدر محسوس نیست. به‌طوری که تعداد شرکت هایی که محصولات Digital Dentistry را عرضه می‌کنند به شدت رشد نموده و می‌توان گفت بیش از 90 درصد فضای نمایشگاهی را در IDS آلمان تصرف نموده‌اند.

آموزش دندانپزشکی دیجیتال در دنیا هزینه بسیار بالایی دارد. با توجه به اینکه هر بخشی از درمان که در علوم دندانپزشکی در دنیا مطرح می‌شود و سبب سهولت کار و رفع نیازهای بیماران می شود از نظر تجاری مورد توجه شرکت های بزرگ قرار می گیرد، می‌توان گفت بعد از صنعت، در حوزه درمان به علوم دندانپزشکی بیشتر توجه می‌شود.

دندانپزشکی دیجیتال

حال در دانشگاه‌های کشور ما که همواره از نظر بودجه کمبودهای شدید وجود دارد و همچنین تمایل نداشتن اغلب اساتید قدیمی برای یادگیری علوم دیجیتال و هزینه بسیار بالای تجهیزات سبب شده است که کشور ما بیش از چند گام از کشورهای اروپایی و آمریکایی فاصله بگیرد. از آنجا که این علوم علاوه بر کاهش مدت درمان سبب افزایش دقت بسیار بالای درمان می شود و از آنجا که رویکرد مردم در دنیای مدرن به صرفه جویی در زمان و توجه خاص به زیبایی درمان نهایی معطوف شده است، لزوم آموزش و یادگیری دیجیتال در علوم دندانپزشکی روز‌به‌روز بیشتر شده به‌طوری‌که این علم از یک مرجع کوچک شروع شده و به قدری پیشرفت نموده که تبدیل به سونامی گردیده که اگر همکاران حوزه دندانپزشکی خود را به سطح مناسبی از علوم جدید نرسانند، این سونامی از مکان و زمان آنها خواهد گذشت و مابقی زمان حرفه‌ای خود را همانند دندانپزشکان تجربی خواهند گذراند.

بنابراین ضرورت آموزش در دانشگاه‌ها آن هم به‌صورت آکادمیک روز‌به‌روز ملموس‌تر و غیر قابل اجتناب‌تر خواهد‌شد. در این راستا دانشگاه تهران با توجه به رسالت دیرین خود و قدمت چندین ساله و با توجه به آینده‌نگری بسیار هوشمندانه که در مدیریت آن انجام گردیده سعی در ارتقاء سطح همکاران از نظر آموزش دندانپزشکی دیجیتال دارد.

امروزه شرکتهای بسیاری اقدام به انجام پروسه‌های دیجیتال نموده اند لذا از آنجا که این فرآیند تنها برای شرکت‌ها جنبه تجاری دارد، نیاز است در این زمینه خود دندانپزشکان بتوانند با علم به پروسه انجام کار و توانمندی‌های علوم پایه دندانپزشکی خود، اقدام به طراحی و درمان نمایند.

باید بدانیم که تکنیک‌ها و علوم طراحی و درمان بعد از پروسه تشخیص، نیاز به یک زمینه علمی خوب در علوم پایه دندانپزشکی را دارد. دو رکن موردنیاز برای درمان‌های دیجیتال علم به نرم‌افزارها و علوم پایه دندانپزشکی و داشتن امکانات حداقلی برای دندانپزشکان است. چنان‌که دیری نخواهد پایید که Oral Scanner در تمام مطب‌ها جای مواد قالبگیری را خواهد گرفت.

دکترعلیرضا رضایی – دندانپزشکی دیجیتال

دیدگاه خود را بنویسید