روتاری دندانپزشکی چیست؟

آخرین بروز رسانی: 16ام اردیبهشت, 1403
18

بازدیدها

1

بازدیدهای امروز

0

زمان مطالعه بر حسب دقیقه

روتاری دندانپزشکی

روتاری دندانپزشکی چیست؟

از اصلی ترین دستگاها برای عصب کشی دندان و درمان ریشه به شمار می رود. این دستگاه برای خالی کردن کانال ریشه دندان به ویژه ریشه هایی که تنگ یا خمیده شده اند به کار برده می شود. برای کار با این ابزار ابتدا دندان پزشک کانال های دندان را تخلیه می کند و بعد آن را شست و شو می دهد. پس از آن کانالی  که به عصب منتهی می شود را خشک می کند. در نهایت هم مواد مخصوص را به شکل موقت روی آن می گذارد. نکته مهم که پیش از استفاده از این دستگاه باید به آن توجه داشت بی حس کردن دندان است. به همین دلیل هم در حین کار روی دندان با این دستگاه بیمار هیچ دردی را حس نخواهد کرد.

این روش جایگزین روش قدیمی و دستی شده است. این ابزار به علت داشتن انعطاف پذیری بالا شکل کانال های ریشه را می گیرد. ضمن این که این توان را دارد که کار تخلیه را با کیفیت بالا و دقت بسیار انجام دهد. همچنین، کار با این ابزار سرعت و دقت دندان پزشک را در کار درمان بالا می برد و کار را ساده تر نیز می کند.

می توان یکی دیگر از مزایای کار با این ابزار را کاهش حس های ناخوشایند در طی درمان در بیمار دانست. درصد خطای دندان پزشک در کار با این دستگاه کم می شود و بعد از آن ریشه دندان بدون هیچ مشکلی در استخوان فک می ماند.

اجزای تشکیل دهنده دستگاه روتاری

این دستگاه دارای دو نوع ابزار برش و هد است. ابزار برش همان طور که از نام آن بر می آید برای تغییر شکل دادن به دندان ها به کار می رود. این دستگاه سرعت های مختلفی دارد. جنس تیغه های آن به طور معمول از الماس و کاربید تنگستن است. هد قسمت متحرک دستگاه و برش دهنده آن است. این قسمت از این ابزار در شکل ها و اندازه های مختلفی وجود دارد. سه قسمت اصلی این دستگاه عبارت اند از:

  • نک دستگاه قسمتی است که به آن انتقال دهنده نیروی چرخشی گفته می شود. این قسمت نیروی چرخشی را به هد منتقل می کند و در بین هد و قسمت دیگر دستگاه به نام شانک است.
  • برای این که بدانید دستگاه روتاری دندانپزشکی چیست باید اجزای آن را نیز بشناسید. قسمت دیگر این دستگاه همان طور که گفتیم شانک نام دارد که تولیدکننده نیروی چرخشی است. این قسمت نیز در اندازه ها و شکل های مختلفی طراحی می شود.
  • قسمت دیگر را می توان ابزار پولیش و پرداخت دندان دانست. این قسمت دارای دورهای پایین است که برای صیقل دادن کاربرد دارد. این قسمت نیز دارای شکل های مختلفی است.
روتاری دندانپزشکی

در بعضی از انواع این دستگاه تنظیمات از روی یک پنل جدا قابل تغییر هستند و در بعضی دیگر می توان این تغییرات را از روی شانک ایجاد کرد. زاویه های تیغه ها نیز تغییر پذیرند تا به این شکل نحوه کار با بخش هد با توجه به نیاز عوض شود. تیغه هایی که دارای زاویه های حاد هستند می توانند حفره های بهتری ایجاد کنند، ولی ممکن است با سرعت بالاتری کند شوند. سرآنگل، بدنه اصلی، صفحه نمایش و تنظیمات دستگاه و در انواع بی سیم پک باتری و شارژر آن از دیگر بخش های دستگاه روتاری هستند.

مشخصات دستگاه روتاری دندانپزشکی

  • سرعت و گشتاور این دستگاه قابل تنظیم است.
  • برای سیستم های فایل های مختلف قابل تنظیم است.
  • در محیط های خشک و مرطوب می توان با آن کار کرد.
  • لازم است که هر از چند گاهی روغن کاری شود.
  • در زمان کار با این دستگاه صدای زیادی تولید نمی شود.
  • در ساخت آن از فناوری اتو ریورس استفاده شده است. به همین دلیل وقتی گشتاور از حد مجاز بالاتر می رود، در جهت عکس می چرخد و احتمال شکسته شدن فایل کمتر خواهد شد.

برای تولید این دستگاه به طور معمول از آلیاژ و فناوری پیشرفته ای استفاده می شود که هر تولید کننده ای قادر به انجام آن نیست. تنها شرکت ها و برندهای خاصی در دنیا وجود دارند که از این فناوری برای تولید این دستگاه برخوردار هستند.

نکات مهم قبل از خرید دستگاه روتاری

این دستگاه در بازار ایران دارای تنوع زیادی است. در زمان تهیه و خرید آن باید به نکته های مهمی توجه شود. از جمله این نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این که دستگاه مورد نظر دارای قابلیت اتو ریورس باشد.
  • چه مدت زمانی می تواند شارژ نگه دارد.
  • استاندارد بودن ارگونومی بدنه دستگاه اهمیت بسیاری دارد.
  • قابلیت عوض شدن تورک و سرعت دستگاه نیز مهم است.
  • مقدار وزن دستگاه نیز حائز اهمیت است.
  • به خدمات پس از فروش آن نیز باید توجه شود.

دیدگاه خود را بنویسید