دندان مصنوعی چیست؟

آخرین بروز رسانی: 21ام اسفند, 1402
39

بازدیدها

1

بازدیدهای امروز

0

زمان مطالعه بر حسب دقیقه

دندان مصنوعی

دندان مصنوعی چیست؟

استفاده از دندان مصنوعی می تواند زندگی فرد را بهبود بخشد. شاید در نگاه اول فکر کنید که این پروتزها فقط روی زیبایی لثه و دهان شما تاثیر می گذارند. اما بهبود روند صحبت کردن و امکان جویدن راحتتر غذا از جمله مزایای این پروتزها است. به طور کلی دندان مصنوعی یک پروتز متحرک برای دندان های از دست رفته و جبران بی دندانی است. این پروتزها را می توان با مواد مختلفی ساخته و جایگزین دندان های از دست رفته شود. کیفیت دندان‌های مصنوعی به مواد استفاده شده در آن‌ها بستگی دارد، اما بیشتر آنها می‌توانند جویدن و صحبت کردن را به گونه‌ای اجازه دهند که گویی تمام دندان‌های طبیعی در دهان وجود دارند.

مزایای استفاده از دندان‌های مصنوعی

دندان های مصنوعی مزایای زیادی دارند به خصوص اگر از دندان های مصنوعی مرغوب و با دوام بالا استفاده شود. این پروتزها می توانند اثربخشی خود را برای مدت طولانی حفظ کنند. در زیر برخی از مزایای ویژه استفاده از دندان مصنوعی آورده شده است:

  • بهبود عملکرد جویدن

یکی از مزایای اصلی پروتزهای دندانی، بهبود عملکرد جویدن است. این دندان ها به عنوان جایگزینی برای دندان های از دست رفته در دهان عمل می کنند و خوردن انواع غذاها را به راحتی امکان پذیر می کنند.

  • بهبود گفتار

استفاده از دندان مصنوعی می تواند روند صحبت کردن را بهبود بخشد. بسیاری از افراد به دلیل از دست دادن دندان های خود نمی توانند به طور طبیعی صحبت کنند که با داشتن دندان مصنوعی حل می شود.

  • ظاهر زیباتر دندان ها

از دست دادن دندان ها و خالی شدن قسمتی از لثه می تواند بر زیبایی لبخند تاثیر منفی بگذارد. دندان های مصنوعی لبخندی زیباتر به شما می دهند و دندان های بی عیب و نقصی را به شما نشان می دهند.

معایب استفاده از دندان‌های مصنوعی

اگرچه استفاده از دندان مصنوعی می تواند افراد را به زندگی عادی بازگرداند. اما هنوز کامل نیست. معمولا افرادی که از این دندان ها به خصوص پروتزهای کاملا متحرک استفاده می کنند از لق شدن این پروتزها شکایت دارند. در برخی موارد ممکن است هنگام صحبت کردن یا جویدن غذا دندان ها حرکت کنند که برای افراد آزاردهنده خواهد بود. اما به طور کلی استفاده از دندان مصنوعی برای جوانان و سایرین مزایای بیشتری نسبت به معایب دارد. بنابراین می توان بدون توجه به معایب محدود این روش به پزشک مراجعه کرد و این پروتزها را سفارش داد.

دندان مصنوعی

دندان مصنوعی برای چه افرادی مناسب است؟

استفاده از دندان های مصنوعی می تواند زندگی فرد را بهبود بخشد. شاید در نگاه اول فکر کنید که این پروتزها فقط روی زیبایی لثه و دهان شما تاثیر می گذارند. اما بهبود روند صحبت کردن و امکان جویدن راحتتر غذا از جمله مزایای این پروتزها است.

افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

  • برخی از افراد تمام دندان های خود را از دست داده اند و در حال حاضر قصد دارند تمام دندان های خود را با دندان مصنوعی جایگزین کنند.
  • دسته دوم افرادی هستند که چندین دندان از دست داده اند و قصد دارند دندان های مصنوعی را جایگزین دندان های از دست رفته خود کنند.

دیدگاه خود را بنویسید