دستگاه جرمگیری دندان

آخرین بروز رسانی: 26ام اسفند, 1402
32

بازدیدها

1

بازدیدهای امروز

0

زمان مطالعه بر حسب دقیقه

دستگاه جرمگیری دندان

دستگاه جرمگیری دندان

امروزه با افزایش سطح آگاهی جامعه نسبت به سلامت دهان و دندان و همچنین رشد چشمگیر، اهمیت دادن به زیبایی دندان یکی از درخواست های مکرر بیماران در زمینه رفع پلاک دندان است و دندانپزشکان عزیز این کار را با کمک دستگاه جرمگیری دندان (کویترون) انجام می دهند. جرمگیر دندان یکی از انواع تجهیزاتی است که دندانپزشکان از آن استفاده می کنند که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه پلاک، مواد غذایی گیر کرده بین دندان ها و مواد غذایی که با استفاده از مسواک پاک نمی شوند را از بین می برد. به طور کلی وقتی جرم دندان ها بزرگ و سفت می شود، این دستگاه می تواند به برداشتن آن ها کمک کند و با تمیز کردن دندان ها از پوسیدگی زودرس یا بیش از حد آن جلوگیری می کند. جرم گیر دندان با استفاده از امواج اولتراسوند عمل می کند، به گونه ای که این امواج نوک قلم را به لرزه در می آورد و ضربه های کوچک و قدرتمندی برای برداشتن و از بین بردن فلس ایجاد می کند. از طرفی در کنار این ضربات، آب نیز از طریق لوله ای باریک از نوک دستگاه روی دندان ها پاشیده می شود تا بتواند جرم های جدا شده را از دندان ها شسته و جدا کند.

مزایای دستگاه جرم گیری دندان

برخی از دندانپزشکان می گویند که جرمگیرهای دندانی می توانند به مینای دندان شما آسیب برسانند و به مرور زمان آنها را از بین ببرند. اما این دستگاه مزایایی نیز دارد که باعث شده بسیاری از دندانپزشکان در طول دوران کاری خود برای بسیاری از بیماران از آن استفاده کنند. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • تاثیر فوق العاده روی دندان ها
  • خونریزی کمتر و آسیب کمتر به دندان ها
  • جلا دادن سطح دندان و پاک کردن خطوط لثه
  • سرعت کار را افزایش دهید
  • اقتصادی بودن
  • می توان از آن برای جرم گیری دندان هایی که دارای کامپوزیت، لمینت و ایمپلنت هستند استفاده کرد.

اجزاى اصلى دستگاه جرم گیری

  1. جعبه اصلى
  2. هندپیس و قلم
  3. سیستم آب
  • جعبه اصلى

داخل جعبه اصلی دستگاه یک برد الکترونیکی و جلوی پنل ولوم تنظیم پاور، ولوم تنظیم جریان آب و کلید اصلی روشن و خاموش دستگاه قرار دارد. ولوم تنظیم قدرت با چرخاندن نوک خودکار در جهت عقربه های ساعت، قدرت ارتعاش آن را افزایش می دهد و حجم تنظیم جریان آب با چرخاندن آن در خلاف جهت عقربه های ساعت، جریان آب خروجی را افزایش می دهد. برد الکترونیکی داخل جعبه اصلی شامل منبع تغذیه، نوسان ساز و تقویت کننده است. معمولاً در منبع تغذیه از ترانسفورماتور کاهنده، دیود، خازن فیلتر و رگولاتور استفاده می شود. برق شهری از طریق کابل برق دستگاه وارد منبع برق می شود و سپس با ترانس کاهنده ولتاژ آن کاهش می یابد. وظیفه رگولاتور که به صورت آی سی می باشد تثبیت ولتاژ می باشد. در قسمت نوسان ساز یک سیگنال سینوسی متناوب با فرکانس ثابت 25 یا 30 کیلوهرتز تولید می شود. سیگنال خروجی از نوسانگر توان لازم برای تحریک سیم پیچ هندپیس و ایجاد میدان مغناطیسی با قدرت بالا را ندارد. بنابراین، باید توسط تقویت کننده قدرت تقویت شود.
به طور کلی دو نوع تقویت کننده سیگنال در الکترونیک وجود دارد:

تقویت کننده دامنه

از این نوع تقویت کننده برای افزایش دامنه سیگنال و آماده سازی آن برای استفاده در مراحل بعدی و پردازش سیگنال استفاده می شود.

تقویت کننده قدرت

این نوع تقویت کننده دامنه را تغییر نمی دهد بلکه توانی را که می توان از سیگنال گرفت افزایش می دهد. به عبارت دیگر میزان جریان عرضه شده به مصرف کننده را افزایش می دهد. در دستگاه Quitron از تقویت کننده قدرت استفاده شده است.

  • هندپیس و قلم

هندپیس از یک محفظه استوانه اى شکل، یک سیم پیچ و قاب که از اجزاى داخلى محافظت مى کند، تشکیل شده است. یک شیلنگ باریک و کابل ارتباطى مخصوص، کار انتقال جریان برق و آب را از دستگاه به هندپیس بر عهده دارند.

هندپیس از سیم پیچی تشکیل شده است که با اعمال جریان متناوب به آن، میدان مغناطیسی متغیری در داخل آن ایجاد می شود. ورودی هندپیس دارای یک مسیر برای آب و یک سیم برای جریان برق است. هنگامی که آب وارد هندپیس می شود از اطراف ورقه های متراکم فرومغناطیسی که انتهای آن ها به یکدیگر جوش می شود عبور می کند و سپس از کانال تعبیه شده بر روی قلم برای جریان آب و در نهایت به نوک قلم می گذرد. اسپری می شود. قطرات آب به دلیل نیرویی که به آنها وارد می شود قدرت دارند. (Cavitation) قابلیت ایجاد حباب در نوک قلم تیز و از فولاد ضد زنگ ساخته شده است. عملکرد قلم ارتعاش با فرکانس 25 یا 30 کیلوهرتز است و در اثر برخورد ذرات و مولکول های آب که به صورت ضربات مکانیکی وارد سطح دندان می شود باعث جدا شدن جرم ها و پلاک ها می شود. . قلم ها را می توان از هندپیس جدا کرد و پس از جداسازی آن ها را استریل کرد. جریان الکتریکی از طریق سیم به سیم پیچ وارد می شود. زمانی که جریان متناوب وارد سیم پیچ می شود، میدان مغناطیسی متغیری در اطراف ورق های قلم ایجاد می شود که باعث تغییر طول این ورق ها و در نتیجه لرزش می شود. حرکت ارتعاشی خودکارها هم عمودی و هم افقی است.

ارتعاشات عمودی برای جرم گیری مناسب است اما ارتعاشات افقی هنگام برداشتن پلاک های زیر لثه باعث خونریزی زیادی می شود و بهتر است از نوع پیزوالکتریک برای از بین بردن پلاک های زیر لثه ای به دلیل ارتعاشات جانبی کم استفاده شود. در قسمت هندپیس دو سیم پیچ وجود دارد. یک سیم پیچ برای تحریک و ایجاد میدان مغناطیسی و یک سیم پیچ دیگر که در مجاورت این سیم پیچ قرار دارد به نام سیم پیچ بازخورد یا برگشت که به دستگاه برمی گردد و امکان اندازه گیری فرکانس و حفظ فرکانس تحریک را برای دستگاه فراهم می کند. ثابت سیم پیچ اولیه روی مقدار مورد نظر کاربر. در بازار قل ماهای وجود دارد که از نظر ابعاد و جنس و ضخامت به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که فقط با فرکانس 25 یا 30 کیلوهرتز لرزش دارند. اگر دستگاه با فرکانس 25 کیلوهرتز کار می کند، نوع قلم باید 25 کیلوهرتز باشد و اگر دستگاه با فرکانس 30 کیلوهرتز کار می کند، نوع قلم باید 30 کیلوهرتز باشد. البته برخی از دستگاه ها دو فرکانس هستند و هر دو فرکانس را دارند.
هنگام استفاده از Quitron، نوک قلم نباید بیش از حد روی دندان ها فشار داده شود. زیرا باعث افزایش میزان حرارت تولید شده، کاهش میزان ارتعاش و در نتیجه کاهش راندمان حذف جرم خواهد شد. همچنین لازم به ذکر است که نوک خودکار نباید بیش از 10 ثانیه در یک مکان قرار گیرد. زیرا گرمای بیش از حد باعث آسیب به بافت دندان و لثه می شود. بهترین روش جرم گیری، در نظر گرفتن 3 یا 4 دندان و جرم گیری متوالی آنهاست. در سیستم آب هنگام کار با کوایترون، بخشی از انرژی مکانیکی به گرما تبدیل می شود که باعث گرم شدن هندپیس و بافت دهان می شود. وظیفه سیستم آب خنک کردن این دو قسمت است.

  • سیستم آب

مسیر آب به این صورت است که ابتدا از طریق مجرای ورودی که معمولاً پشت دستگاه قرار دارد وارد دستگاه شده و پس از عبور از فیلتر وارد شیر برقی (سلونوئید) می شود. وظیفه شیر برقی قطع و وصل جریان آب به دستور اپراتور است. برای این منظور از پدال پا برای برقراری جریان آب استفاده شده است. پدال از دو قاب فلزی یا پلاستیکی و یک میکروسوئیچ تشکیل شده است که توسط یک کابل بلند به صورت دوشاخه یا مستقیم به دستگاه متصل می شود. در مسیر آب بعد از شیر برقی، یک شیر دستی مینیاتوری وجود دارد که برای تنظیم میزان آب خروجی استفاده می شود. این شیر دستی مربوط به تغییر دامنه سیگنال است. یعنی قدرت ارتعاش را تغییر می دهد. ولوم این شیر دستی در پنل جلویی دستگاه قرار دارد. پس از این شیر، آب توسط شیلنگ باریکی به سمت هندپیس هدایت می شود و آب از طریق سوراخی به نوک قلم پاشیده می شود.
از واشر اورینگ برای آب بندی و جلوگیری از نشت آب (O-Ring) استفاده می شود که در صورت آسیب دیدن، آب از شکاف بین قلم و هندپیس نشت می کند. در برخی دستگاه ها از سیستم های خروجی آب، هوا و بی کربنات سدیم برای حذف رنگدانه و پلاک استفاده می شود.

روش نگهدارى دستگاه 

  • قبل از هر بار قرار دادن خودکار داخل هندپیس باید هواگیری انجام شود.
  • از زدن قلم خودداری کنید.
  • هرگز از قلم بدون آب استفاده نکنید.
  • برای استریل کردن قلم از اتوکلاو یا مواد استریل کننده استفاده کنید و هرگز از حرارت خشک استفاده نکنید.

دیدگاه خود را بنویسید