دستگاه اپکس فایندر در اندودنتیکس

آخرین بروز رسانی: 24ام اردیبهشت, 1402
83

بازدیدها

1

بازدیدهای امروز

0

زمان مطالعه بر حسب دقیقه

دستگاه اپکس فایندر در اندودنتیکس

دستگاه اپکس فایندر در اندودنتیکس

اندودنتیکس متشکل از دو کلمه اندو (endo) به معنی درون و اُدُنت (odont) به معنی دندان و نوعی جراحی است. این جراحی برای پیشگیری از مرگ دندان صورت می گیرد و به طور مستقیم با ریشه دندان سر و کار دارد. همه قسمت های آسیب دیده و خراب آن در این جراحی از بین برده می شود.

این جراحی وقتی انجام می شود که فضای کانال در قسمتی از ریشه تمیز یا به طور کامل پر نشده باشد. اگر این فضا در زمان کمی برداشته شود، سلامت دندان به خطر نمی افتد. اما اگر دیر برای آن اقدام شود، نیاز به جراحی الزامی است. در زمان خرید اپکس فایندر باید به این نکته توجه داشت که این جراحی در چه مواردی استفاده می شود:

  • آسیب دیدن دندان موجب ملتهب شدن آن می شود که یکی از علائم آن تغییر رنگ ظاهری دندان است. در صورتی که عفونت و التهاب پالپ به موقع درمان نشود، لثه آبسه می کند و نیاز به جراحی دارد.
  • مهم ترین دلیل استفاده از این جراحی برای درمان در زمان عفونی یا ملتهب شدن پالپ دندان است.
  • مهم ترین علتی را که منجر به عفونت و التهاب می شود می توان حفره های پوسیده عمیق یا شکسته شدن بخشی از دندان یا تکرار روندهای دندانپزشکی دانست.

اگر دندانپزشک ها بدانند دستگاه اپکس فایندر چیست و چه کاربردی در اندودنتیکس دارد، به طور حتم هر چه زودتر برای تهیه آن اقدام خواهند کرد.

نیاز به دستگاه اپکس فایندر در اندودنتیکس

همان طور که همه می دانیم، تمام دندان ها به واسطه ریشه ای که دارند روی لثه قرار گرفته اند. در بیشتر موارد آسیب هایی که به ریشه دندان ها وارد می شود، منجر به بیماری های دهان و دندان از جمله مشکلات استخوانی دندان و دهان می شود.

اما ریشه دندان به طور کامل در داخل لثه است و آسیب های آن بدون استفاده از عکس رادیوگرافی قابل تشخیص و همچنین درمان نخواهد بود. ریشه برخی از دندان ها آنقدر بلند و محکم است که دندان پزشک ها بدون کمک از دستگاه های جانبی نمی توانند اقدامی برای درمان آنها بکنند.

خرید اپکس فایندر به آنها کمک می کند که بتوانند تشخیص درستی درباره طول صحیح کانال ریشه به دست آورند و درمان را با سرعت و دقت بیشتری پیش ببرند. وجود این دستگاه و کاربرد آن در اندودنتیکس ضروری است. تشخیص درست طول کانال ریشه دندان مسئله ای بسیار پر اهمیت در درمان های موفقیت آمیز به شمار می رود. به احتمال زیاد پیش از ظهور و بروز این دستگاه در علم دندانپزشکی، متخصصان با زحمت بسیار و با دقت کمتری می توانستند به تشخیص صحیح دست پیدا کنند. نیاز به وجود آن است که در پی رسیدن به پاسخ این که دستگاه اپکس فایندر چیست رفتند.

دستگاه اپکس فایندر 

دستگاهی الکترونیکی است که در اندودنتیکس از آن استفاده می شود. با این دستگاه امپدانس، فرکانس و مقاومت مواد حواشی اندازه گرفته می شود تا اندازه صحیح کانال ریشه دندان به درستی مشخص شود. این مسئله اهمیت بسیار زیادی در درمان دارد. بررسی و تعیین انتهای کانال با این دستگاه اثرگذارتر خواهد بود. دقت این دستگاه انکارناپذیر است و دندان پزشک می تواند به درمان کامل تری با آن دست یابد.

پیش از استفاده از دستگاه بررسی عکس های رادیوگرافی می تواند کمک کننده باشد. به طور قطع، بعد از این که بدانید دستگاه اپکس فایندر چیست خواهید فهمید که درمان ریشه و عصب کشی با این دستگاه هم راحت و هم با کیفیت تر است و هم از دردهای بیمار در حین درمان می کاهد. دقت و سرعت این دستگاه اندودنتیکس را به فرآیندی ساده و سریع بدل کرده است.

موارد استفاده از دستگاه اپکس فایندر

موارد استفاده از این دستگاه عبارت اند از:

  • با استفاده از آن می توان انتهای کانال و ریشه دندان را به طور دقیق مشخص کرد.
  • یکی دیگر از کاربردهای آن تحلیل درونی یا بیرونی همراه با پرفوراسیون ریشه دندان است.
  • در برخی موارد و در زمان داشتن اپکس استفاده از آن به عکس رادیوگرافی نیازی ندارد و این مسئله برای خانم های باردار اهمیت بسیاری زیادی دارد.
  • استفاده از این دستگاه در زمان شکسته شدن عمودی ریشه لازم است.

قیمت اپکس فایندر هر چقدر که باشد، ارزشش را خواهد داشت، زیرا مزایای استفاده از آن بسیار زیاد است.

مزایا

مهم ترین مزیت استفاده از این دستگاه را می توان نداشتن اشعه های مضر و به ویژه اشعه ایکس در هنگام استفاده از آن دانست. همین ویژگی موجب شده است که دندان پزشک ها و بیماران بیشتری در استفاده از آن ترغیب شوند. برخی دیگر از مزایای آن عبارت اند از:

  • کاربرد و روش استفاده از این دستگاه بسیار ساده است و هیچ پیچیدگی ندارد.
  • زمان درمان و جراحی با استفاده از این دستگاه به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می کند.
  • دقت تشخیص با دستگاه اپکس فایندر بسیار بالاتر می رود.
  • قیمت اپکس فایندر در مقایسه با رادیوگرافی مناسب تر است.

نحوه کار با دستگاه

برای این که دندان پزشک بتواند کانال ریشه دندان را به شکل درست درمان کند، باید بتواند طول نقطه کرونری را که در رأس ریشه دندان وجود دارد اندازه بگیرد. این فرآیند در این علم با عنوان اندازه گیری  conductivityمعروف است. این دستگاه بر طبق امپدانس، گرادیان و فرکانس کار می کند و بر همین اساس هم انواع آن تقسیم بندی می شوند.

نسل های مختلفی از این دستگاه وجود دارد که نسل ابتدایی آن بر طبق اندازه گیری تغییر مقاومت الکتریکی داخل کانال کار می کند. زمانی که نوک فایل خودش را به بافت های زنده انتهای اپکس می رساند، جریان مستقیم به دست آمده از منبع ولتاژ بالا می رود و مقاومت کم می شود و دستگاه هشدار لازم را می دهد. این دستگاه به محیط مرطوب و خون داخل کانال حساس بوده است و خطاهای آن زیاد بودند.

ویژگی دستگاه های اپکس فایندر نسل جدید

دستگاه های این نسل به جای جریان مستقیم با جریان متناوب با فرکانس ۱۵۰ هرتز کار می کند. کاربرد جریان متناوب موجب بالا رفتن ثبات جریان می شود و پایین آمدن قطبی شدن الکترود را در پی دارد و موجب کاهش درد در بیمار می شود. در این دستگاه ها، برای اندازه گیری امپدانس کانال خشک فرکانس واحدی را به کار می برند. در نسل بعدی آنها از یک الکترود قطبی هم مرکز برای اندازه گرفتن شدت جریان در یک قسمت استفاده می شود. بیشترین پتانسیل وقتی که الکترود با انتهای اپیکالی تماس پیدا کند ثبت می شود.

مشخصات نسل چهارم

در دستگاه های این نسل از امواج فرکانس ۴۰۰ هرتز برای حل دشواری های ناشی از رطوبت داخل کانال دندان استفاده شده است. تغییرات امپدانسی آن در اطراف پری اپیکال کانال هم برطرف شده اند. پروب آن دارای عایق است و به خشک کردن کانال نیاز ندارد. مکانیسم و کارکرد دستگاه های این نسل از دقت بالایی برخوردار هستند.

دیدگاه خود را بنویسید