جرم گیری دندان و پوسیدگی دندان

آخرین بروز رسانی: 11ام تیر, 1401
856

بازدیدها

1

بازدیدهای امروز

0

زمان مطالعه بر حسب دقیقه

جرمگیری دندان
  • جرم گیری دندان راه موثر جلوگیری در پوسیدگی دندان
  • جرم گیری دندانها و خطرناک بودن برای سلامت دندان
  • نقش جرم گیری در سلامت لثه

جرم گیری دندان، داستانش با میکروارگانیسم های مختلفی که در محیط دندان وجود دارد، شروع می شود. این میکروارگانیسم ها همراه با انواع غذاها به ویژه غذاهای حاوی قند و کربوهیدرات به سطوح دندان می چسبند. با گذشت زمان، این امر منجر به ایجاد لایه های زرد و قهوه ای روی سطوح دندان می شود. این لایه ها که پلاک های میکروسکوپی نامیده می شوند، به راحتی از روی دندان جدا نمی شوند.

جرم گیری دندان

جرم گیری دندانها و خطرناک بودن برای سلامت دندان

بهتر است بدانید جرم دندان را گرفتن کار خطرناکی نیست. آنچه باید به عنوان یک خطر در نظر گرفته شود پلاک است. زیرا وجود پلاک روی دندان ها باعث ایجاد پوسیدگی جدی و در نهایت می تواند منجر به از دست رفتن کامل دندان ها شود.

نقش جرم گیری در سلامت لثه

جرم گیری تاثیر مستقیمی بر حفظ سلامت لثه دارد. دندان ها و لثه به طور مداوم در معرض بزاق حاوی مواد معدنی، غذا و نوشیدنی ها هستند. این امر منجر به تشکیل ماده چسبنده ای به نام پلاک دندانی می شود.

اعتقاد اشتباه بعضی از مریض ها در مورد جرم گیری دندانشان

اگرچه برخی افراد معتقدند جرم گیری دندان می تواند بافت دندان را از بین ببرد، اما اینطور نیست. جرم گیری دندان تنها گزینه برای درمان پلاک های دندانی است و اگر هیچ اقدامی در زمان مناسب انجام نشود، جرم گیری دندان ممکن است هزینه های بسیار زیادی را به همراه داشته باشد.

پوسیدگی دندان در صورت عدم جرم گیری دندانها

اگر پلاک دندانی در زمان مناسب درمان نشود، پوسیدگی دندان به مرور زمان بحرانی ‌تر می‌شود و منجر به بیماری‌ های لثه و نیاز بیماران به درمان‌های بیشتر می‌شود. بنابراین سعی کنید در اسرع وقت اقدامات مناسب را انجام دهید.

 گلایه بعضی از مریض ها دندان درد بعد از جرم گیری

برخی افراد بر این باورند که دندان درد آنها پس از جرم گیری؛ هنگام نوشیدن نوشیدنی های سرد و گرم اتفاق افتاده است.این اتفاق  در همه افراد صدق نمی کند و ممکن است ریشه در برخی بیماری های دهان و دندان داشته باشد. بنابراین اگر بعد از جرم گیری دندان، دچار درد دندان یا هر عارضه دیگری شدید، آنها را به جرم گیری دندان نسبت ندهید و اقدامات جدی تری برای بررسی مشکلات دندانی خود انجام دهید.

جرم گیری دندانها چگونه انجام می شود؟

برای انجام جرم گیری دندان در صورتی که پلاک حاد نباشد، دندان پزشک از جرمگیر ساده و دستی دندان استفاده می کند در غیر این صورت از ابزارهای تخصصی استفاده می شود. در دندانپزشکی، دستگاه جرم گیری دندان، دارای نوک فلزی خاصی است که با یک حرکت چرخشی و ضربه زدن به پلاک، پلاک های دندانی را از بین می برد.

آیا بعد از جرم گیری دندان لق می شود؟

برخی افراد فکر می کنند جرم گیری دندان منجر به لق شدن دندان ها می شود، اما این تصور کاملاً اشتباهی زیرا دندان قبلاً لق شده است و پلاک فضای اطراف دندان را پر کرده است و اکنون که پلاک برداشته می شود، مریض احساس می کند دندانش شل شده است.

قبل از ضخیم شدن و تشکیل پلاک خودتان را به دستگاه جرم گیر بدهید

اگر احساس می‌کنید که پلاک روی دندان‌هایتان تشکیل شده است، قبل از ضخیم شدن لایه‌های آن، فوراً اقداماتی را برای از بین بردن پلاک دندان انجام دهید. انجام جرم گیری، حداقل یک بار در سال توسط متخصصین ارتودنسی یا دندانپزشکان توصیه می شود. این درمان نباید بیش از دو بار در سال با فاصله 6 ماهه انجام شود.

نخ دندان و مسواک برقی علاج کار نیستند

پلاک های میکروسکوپی را نمی توان حتی با نخ دندان یا مسواک برقی از روی سطح دندان پاک کرد.

نخ دندان

عوارض جرم دندان بر سلامت دندانها

اگر این لایه های مضر حذف نشوند، عوارض مختلفی برای لثه و دندان دارند. به دلیل وجود پلاک های دندانی، لثه ها ملتهب و قرمز می شوند. در صورت عدم پیشگیری، بیمار دچار فرسایش لثه و استخوان و انحراف دندان می شود. در نهایت دندان لق می شود و از بین می رود.

پلاک دندان و در نتیجه پوسیدگی دندانی

پلاک دندانی باعث تکثیر باکتری در دهان و لثه می شود که منجر به پوسیدگی دندان و تحلیل لثه می شود. بافت سالم لثه محکم به دندان ها چسبیده است. هنگامی که حجم پلاک های دندانی افزایش می یابد، به تدریج لثه ها را از بین می برند و جایگزین بافت لثه می شوند. بر این اساس، پایه دندان شل می شود.

مدت زمان جرم گیری

افرادی که بعد از یک جلسه جرم گیری، بهداشت دهان خود را رعایت می کنند نیازی به تکرار جرم گیری برای مدت طولانی ندارند. با این حال، بزاق برخی افراد دارای ترکیبات خاصی است که آنها را مستعد تشکیل پلاک و بیماری های لثه می کند. جرم گیری در فواصل زمانی کوتاه (هر 6 ماه یکبار) به این افراد توصیه می شود.

خمیردندان­ های ضد پلاک و تأثیرشان

پلاک دندان را نمی توان با مسواک زدن و خمیر دندان پاک کرد. خمیردندان های ضد پلاک فقط لکه های دندان را از بین می برند و نباید به طور مداوم استفاده شوند. این خمیردندان‌ها علاوه بر حساسیت‌های احتمالی، دندان‌ها را سایش می‌کنند و می‌توانند خراش‌های ریز روی سطح دندان ایجاد کنند که آنها را مستعد تجمع و چسبندگی بیشتر پلاک‌های میکروبی می‌کند.

جرمگیری دندان و مسواک زدن

مینای دندان و جرم گیری

جرم گیری  روی مینای دندان؛ هیچ گونه اثر مخربی ندارد. تنها تاثیر آن حساسیت به سرما و گرما است که ممکن است پس از جرم گیری ایجاد شود. اکثر مردم به اشتباه فکر می کنند که مینای دندان ساییده شده است.

آیا جرم گیری دندانها را سفید می کند؟

جرم گیری، فقط پلاک ها را از بین می برد و رنگ دندان ها اصلا تغییر نمی کند. برای درخشندگی و سفید کردن دندان ها باید همزمان بلیچینگ انجام شود.

آیا می توان روی دندان های کامپوزیت، لمینت یا ایمپلنت جرم گیری کرد؟

بله، جرم گیری را می توان روی ونیرهای کامپوزیت، لمینت ها و ایمپلنت های دندانی انجام داد. اما برای جرم گیری آنها دقت و مهارت زیادی لازم است، زیرا نسبت به دندان های اصلی حساسیت بیشتری نسبت به آسیب دارند. در این راستا باید به یک دندانپزشک معتبر و شناخته شده مراجعه کنید. علاوه بر این، جرم گیری این دندانها نسبت به دندان های اصلی گران تر است.

نتیجه گیری و جرم گیری در دندان، در خانه

جرم گیری در خانه با استفاده از مواد طبیعی نمی تواند جایگزین دندان پزشکی شود. استفاده صحیح از مسواک و خمیردندان حاوی فلوراید، نخ دندان کشیدن، جویدن، غرغره کردن با دهانشویه و محلول پراکسید هیدروژن و پرهیز از سیگار و الکل قطعا می تواند به سلامت دندان های شما کمک کند اما جرم گیری دندان ها قبل از تبدیل به پلاک شدن کاری تخصصی است که باید با دستگاه دندان پزشکی توسط پزشک انجام شود.

دیدگاه خود را بنویسید