توربین و اصول نگهداری آن

آخرین بروز رسانی: 22ام اردیبهشت, 1397
1,226

بازدیدها

1

بازدیدهای امروز

1

زمان مطالعه بر حسب دقیقه

توربین چیست؟

اینسترومنت چیست؟

خرابی های توربین مربوط به چیست؟

اصول نگهداری توربین به چه صورت است؟

توربین از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

توربین و اصول نگهداری آن

 

توربین دندانپزشکی، قلب هندپیس و جزء سریع ترین توربین های موجود در دنیا می باشد و سرعتی معادل ۳۵۰۰۰۰ الی ۴۰۰۰۰۰ دور در دقیقه دارد.

در حین کار، چرخش توربین با سرعت بالا باعث ایجاد مکش و در نتیجه ورود خون و بزاق به داخل توربین می شود که این امر می تواند برای عملکرد آن مشکل ساز باشد.

توربین بطور کلی شامل اجزای زیر می باشد:

اصول نگهداری توربین ها

 

۱. تنظیم فشار هوای یونیت برروی ۲/۳ بار

** فشار هوای بالاتر باعث شکستن بلبرینگ ها، آسیب دیدن شفت و پروانه توربین (کارتریج توربین) در مدت زمان کوتاهی می گردد.
توصیه می شود، رگولاتور هوای یونیت به صورت دوره ایی سرویس شوند تا روشن و یا خاموش شدن کمپرسور برروی فشار هوای خروجی از یونیت تاثیری نداشته باشد.
۲. روغن کاری توربین قبل و بعد از اتوکلاو زیرا فیبر بلبرینگ های به کار رفته در توربین، در اثر گرمای ناشی از فرآیند اتوکلاو خشک گردیده و درنتیجه در زمان گردش و کار با آن، اصطکاک بیشتری ایجاد می کنند و به تدریج باعث گشاد شدن فیبر شبکه و در نهایت شکسته شدن آن می شود.

** در توربین پوش باتن روغن کاری باید از قسمت جلوی شفت (قسمتی که فرز قرار می گیرد) به منظور دوام بیشتر و حرکت باتن و سریع تر شدن حرکت پیستونی باتن انجام گیرد.
۳. عدم استفاده از فرز های مستهلک و تاب دار، زیرا این فرز ها به دلیل عدم امکان برش مناسب در حین تراش باعث افزایش فشار دست دندانپزشک به فرز و در نهایت منجر به آسیب بلبرینگ کارتریج می گردد. همچنین فرز های تاب دار باعث عدم چرخش کارتریج حول محور، آسیب دندان بیمار و کارتریج توربین می شود.

—** عدم نصب صحیح و جاگذاری فرز تا انتها برروی توربین باعث چرخش فرز خارج از مرکز، شکسته شدن بلبرینگ، اعمال فشار به شفت (سه نظام) توربین و در نتیجه شل شدن شفت در مدت زمان کوتاه می شود.

۴. رفع انسداد مجاری آب و هوا توربین با استفاده از سوند مخصوص

** استفاده از فایل یا سوند غیراستاندارد باعث انحراف دهانه مجاری و در نتیجه عدم پاشش آب خروجی به فرز می شود.

۵. برای استریل نمودن توربین می بایست از اتوکلاو استفاده شود. برای این کار ابتدا توربین را روغن کاری و سپس داخل بسته استریل و در نهایت داخل اتوکلاو قرار دهید.

** هرگز از مواد ضدعفونی برای استریل نمودن توربین استفاده نکنید زیرا این کار باعث آسیب کارتریج توربین می گردد.
۶. یکی دیگر از نکات مهم در نگهداری توربین جلوگیری از آسیب و ضربه به هد توربین است زیرا این اتفاق نیز باعث اختلال در عملکرد کارتریج می شود.
۷. تخلیه هوای کمپرسور هوا به صورت هفتگی و همچنین نصب فیلتر هوا با قابلیت جذب رطوبت بر روی کمپرسور، این امر در ارسال هوای خشک و تمیز به توربین موثر می باشد.

 

دیدگاه خود را بنویسید