تفاوت جرمگیری و بلیچینگ دندان

آخرین بروز رسانی: 26ام اسفند, 1402
62

بازدیدها

4

بازدیدهای امروز

1

زمان مطالعه بر حسب دقیقه

تفاوت جرمگیری و بیلچینگ دندان

تفاوت جرمگیری و بلیچینگ دندان

در فرآیند جرم گیری دندان متخصص با تجهیزات و امکانات تخصصی پلاکت ها، رنگدانه ها و جرم های ایجاد شده در سطح دندان را حذف می کند. اگر فرد از دندان های سالم و خوش رنگی برخوردار باشد ولی به مرور زمان روی آنها را جرم گرفته باشد، می توان با کمک جرم گیری زیبایی دندان ها را برگرداند. افرادی که به دلیل مصرف نوشیدنی ها و غذاها، مصرف مواد مخدر و سیگار دچار تغییر رنگ در دندان شده اند می توانند برای این درمان اقدام کنند.

با این حال اگر رنگ خود دندان های فرد کدر باشد، با جرمگیری رنگ آن روشن و سفید نمی شود.

سفید کردن دندان ها که با نام تخصصی بلیچینگ دندان معرفی می شود روشی پیشرفته برای روشن تر کردن و سفیدتر کردن دندان ها می باشد. از این روش می توان برای افرادی که رنگ طبیعی دندان آنها زرد و تیر است استفاده کرد. همچنین اگر با افزایش سن مینای دندان از بین رفته باشد و زردی مشاهده شود می توان با کمک نفوذ بلیچینگ به دندان آنها را سفید و روشن کرد. گاهی بدون اینکه جرمی در سطح دندان ایجاد شود، رنگدانه های موجود در نوشیدنی ها و غذاها به درون ساختار دندان نفوذ می کنند و باعث تغییر رنگ آنها می شوند، در این حالت جرم گیری دندان را سفید نمی کند، اما با کمک بلیچینگ دندان ها سفید و روشن می شوند. در بلیچینگ دندان از موادی مانند پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید برای سفید کردن دندان ها استفاده می شود.

با توضیحات داده شده در مورد جرمگیری متوجه شدیم که جرمگیری یک عمل اجتناب ناپذیر برای جلوگیری از پوسیدگی و خرابی دندان میباشد.اما گفتیم که جرمگیری تنها رسوبات و جرم های روی دندان مانده را برمیدارد و این عمل باعث روشنتر شدن دندانتان میشود.زیرا دندان شما بدون رسوبات سفیدتر میباشد.درواقع جرم گیری رنگ اصلی دندانتان را نمایان میکند.

اما در بلیچینگ مادهی قرار گرفته روی دندانتان تاثیر تغییر رنگ روی دندانتان دارد و چندین درجه بسته به نوع بلیچینگ شما، دندانتان روشنتر میشود.پس درواقع بلیچینگ رسوبات قبلب را از روی دندانتان برنمیدارد و تاثیر زیبایی دارد نه پاکیزگی!

تعریف دو روش بلیچینگ و جرم گیری نشان از عملکرد متفاوت آنها داد. در یک مقایسه اجمالی بین این دو روش می توانیم آنها را از ابعاد مختلف بررسی کنیم:

۱- فرآیند اجرا و درمان

برای اجرای جرم گیری متخصص دندانپزشکی از تجهیزاتی مانند ابزار دستی، لیزر، دستگاه اولتراسونیک و … استفاده می کند تا جرم و لایه ایجادی بر سطح دندان را حذف کند. برای انجام بلیچینگ دندانپزشک از مواد حاوی پراکسید مانند هیدروژن پراکسید، کارباماید پراکسید و … استفاده می کند و آنها را در سطح دندان قرار می دهد. سپس برای فعال سازی این مواد نور لیزر مخصوصی را به آنها می تاباند.

۲- هدف

جرم گیری به منظور حذف پلاک، جرم و لایه های تشکیل شده بر روی دندان استفاده می گردد و جنبه بهداشتی و درمانی نیز دارد تا از پوسیدگی و عفونت دندان و لثه جلوگیری کند. مهمترین کارایی و هدف بلیچینگ ایجاد زیبایی و سفیدی بر سطح دندان می باشد تا رنگ زردی و تیرگی دندان از بین برود.

۳- عملکرد درمانی

بلیچینگ یک فرآیند درمانی نیست و بیشتر به عنوان فرآیند زیبایی شناخته می شود. جرم گیری دندان برای جلوگیری از مشکلات زیادی مانند عفونت لثه، پوسیدگی دندان و … استفاده می شود. پلاک و رسوب روی دندان بر روی بیماری های دیگر مانند فشار خون، دیابت، بیماری های قلبی و … نیز اثر می گذارد.

 ۴- تاثیر بر سفیدی دندان ها

با کمک جرم گیری لایه ایجاد شده بر روی دندان که می تواند تیره، زرد و کبود باشد حذف می شود و رنگ اصلی دندان نمایان می شود که تا حدودی سفید تر و روشن تر از حالتی است که جرم روی آن قرار داشت. اما رنگ اصلی دندان تغییر پیدا نمی کند. زمانی که بر روی دندان فرد بلیچینگ استفاده شود، زردی و لکه های خود دندان نیز از بین می روند و رنگ طبیعی دندان ها سفید تر و درخشان تر می گردد.

۵- هزینه

فرآیند جرم گیری قیمت مناسب تری نسبت به بلیچینگ دارد و از آن ارزانتر است.

بیلچینگ دندان

مراقبت های بعد از جرمگیری و بلیچینگ

به طور کلی جرمگیری و بلیچینگ دوام دائمی ندارند و باید با دستور دندانپزشک دوباره تمدید شوند.اما رعایت یک سری نکات مهم ماندگاری این ۲ را افزایش میدهد.

  • پرهیز از مصرف دخانیات.
  • پرهیز و یا کاهش مصرف نوشیدنی های رنگی مثل چای پررنگ و قهوه و ..
  • استفاده از مسواک هایی با پرز های نرم
  • مسواک زدن های ملایم
  • بعد از هر وعده غذایی مسواک زدن
  • روزی یک یا ۲ بار نخ دندان کشیدن
  • شستن روزانه ی دهان با آب ولرم و نمک
  • اجتناب از خوردن و آشامیدن مواد غذایی خیلی سرد یا خیلی گرم

شباهت جرمگیری و بلیچینگ دندان

در کنار تفاوت هایی که وجود دارد بلیچینگ و جرم گیری از جهاتی به هم شبیه هستند از جمله:

  • بی خطر بودن

هر دو روش ایمنی خوبی در اجرا و درمان دارند و مشکلات، عوارض و خطری را برای مراجعه کننده بوجود نمی آورند.

  • اجرای سریع

زمان انجام هر دو روش کوتاه و سریع است و متخصص در یک جلسه روش درمانی انتخاب شده را برای فرد انجام می دهد. در موارد محدود که شرایط جرم دندان بسیار شدید باشد احتمال نیاز به جلسه دوم وجود دارد.

  • موقتی بودن درمان

چه برای فرد جرم گیری انجام شود و چه بلیچینگ استفاده شود، بعد از مدتی اثرات درمان از بین می رود و مانند تمام روش های زیبایی و درمانی نتایج این ها دائمی و همیشگی نیست.

  • مراقبت بعد از درمان

باید بعد از درمان مراقبت هایی مانند عدم خوردن غذاهای دارای رنگدانه، عدم مصرف سیگار و مواد مخدر، عدم مصرف نوشیدنی هایی مانند نوشابه و چای، کاهش استفاده از غذاها و خوراکی های اسیدی، را انجام دهید. این مراقبت ها در جرم گیری و بلیچینگ مشابه هم هستند.

دیدگاه خود را بنویسید