تابوره زین اسبی

آخرین بروز رسانی: 24ام بهمن, 1402
73

بازدیدها

1

بازدیدهای امروز

0

زمان مطالعه بر حسب دقیقه

تابوره زین اسبی

تابوره زین اسبی

تابوره یکی از اجزای اصلی یونیت دندانپزشکی است. تابوره در واقع صندلی ای است که دندانپزشک در حین درمان بیماران بر روی آن می نشیند. تابوره ها برای راحتی بیشتر دندانپزشک قابل چرخش هستند ،آن ها هیدرولیک بوده و دارای قابلیت تنظیم ارتفاع می باشند.

با توجه به اینکه دندانپزشک در تمامی طول درمان از تابوره استفاده میکند، بنابراین انتخاب یک تابـوره مناسب از اهمیت بسیار بالایی برخـوردار است. تابـوره ها بایـد به گونه ای باشن که کمترین فشار را بر روی کمر و زانو های پزشک وارد کنند،بی صدا بودن و استحـکام چـرخ ها برای حرکـت های دندانپزشـک در حین کار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

بهترین تابوره ها تابوره هایی هستند که با طراحی ملی و ارگونومیک ستون فقرات را در بهترین حالـت و فرم قـرار می دهد و به صـورتی که منحنـی s مانند ستـون فقرات را در حالت طبیعی خود قرار می دهد در نتیجه شما دیرتر احساس خستگی خواهیدکرد.

طی 50 سال گذشته، کمر درد از شایع‌ترین مشکلاتی بوده که بین دندانپزشکان وجود داشته است، اما با رواج تکنیک‌های جدید و صحیح نشستن، بروز کمر درد در بین دندانپزشکان کاهش یافته و بدین ترتیب، استفاده از تابوره های زینی شکل در صنعت دندانپزشکی به طور فزاینده ای رایج شده است. یکی از مهم ترین فواید این نوع تابوره ها، تاثیر مثبت آنها روی سیستم اسکلتی – عضلانی است.

تابوره های زینی، ویژگی‌های متعددی دارند که با اشاره به آنها، مزایایی که برای دندانپزشکان به ارمغان می آورند محرز خواهد شد:

  • این تابوره ها، به لگن کمک می کنندکه ستون فقرات را در حالت متعادل نگه دارد.
  • فرم این تابوره ها کمی شکل خمیدگی به عضلات باسن داده، و ثابت‌ترین حالت ممکن را برای آن فراهم می نماید. بنابراین با ثابت بودن قسمت پایینی بدن، بخش بالایی آن قادر خواهد بود به راحتی و با تسلط بیشتری حرکت کند.
  • دندانپزشکانی که نیم تنه کوتاه‌تری دارند، می‌توانند به آسانی و در حالی که روی تابوره زین اسبی نشسته‌، بیمار را پایین‌تر بیاورند. به این ترتیب، عضلات گردن و شانه‌ها آزادانه‌تر حرکت خواهند کرد.
  • این تابوره ها، ستون فقرات را در بهترین موقعیت ممکن قرار می‌دهد، زیرا روی آنها، فرد در حالتی مابین نشستن و ایستادن قرار دارد.
  • هنگامی که ران‌ها با شیبی متمایل به پایین قرار بگیرند، دندانپزشک آسان تر و مسلط تر می‌تواند به بیمار نزدیک شود.
  • به جای استفاده از ماهیچه ساق پا می توان این صندلی ها را با کمک ماهیچه ران حرکت داد و این امر، به سهولت حمل آن کمک می نماید.
  • چهار تابوره های زین اسبی، حرکت مفصل‌های باسن را تصحیح کرده، از خمیدگی کمر جلوگیری به عمل آورده و تنفس دیافراگمی را بهبود می دهد.
  • این تابوره ها امکان چرخش 360 درجه‌ای دارند، بنابراین استفاده از آنها در مطب‌های کوچک بسیار ایده‌ال است.
  • هنگام استفاده، با مستحکم‌ شدن عضلات بالا تنه، درد کمر کاهش می یابد.

نکات مهم در انتخاب تابوره زین اسبی 

توصیه می شود از بین مدل‌های قدیمی‌تر تابوره های زینی، آنهایی را انتخاب کنید که استخوان لگن را در حالتی مناسب قرار می‌دهد. یک تابوره عریض و پهن، علاوه بر اینکه برای مطب های کوچک مناسب نیست، برای کاربری با جثه کوچک نیز مشکل ساز خواهد بود و ضمن فشار به استخوان لگن، حرکت آزادانه ماهیچه‌های باسن را نیز دچار اختلال می‌کند. تابوره هایی که صندلی‌های نرم‌تری دارند، برای کاهش میزان فشار وارده به کمر و لگن مناسبت‌تر هستند. تابوره های زینی، شکل سه وجهی مسطحی دارند که لگن را در مناسب‌ترین حالت ممکن قرار داده و عضلات ران را رو به پایین متمایل می‌کند.

تابوره های زینی دسته‌ تلسکوپی، یکی از ارگونومیک‌ترین انواع این تابوره ها هستند. در صورتیکه احساس کردید دسته‌های تابوره مزاحم کار شما هستند، می‌توانید آنها را پایین بکشید. در آغاز استفاده از این تابوره ها، ممکن است عضلات باسن کمی دچار درد شوند. بنابراین توصیه می‌شود ابتدا به مدت سه تا چهار ساعت در روز از آنها استفاده کرده و کم‌کم مدت زمان را افزایش دهید. تابوره زین اسبی تنها یکی از نوآوری‌های ارگونومیک است که در جهت حفظ سلامت و بهتر کردن شرایط شغلی دندانپزشکان، بوجود آمده است و در این زمینه، نمونه های بسیار دیگری نیز در دسترس هستند.

دیدگاه خود را بنویسید