بیهوشی در دندانپزشکی

آخرین بروز رسانی: 14ام فروردین, 1403
37

بازدیدها

1

بازدیدهای امروز

0

زمان مطالعه بر حسب دقیقه

بیهوشی در دندانپزشکی

بیهوشی در دندانپزشکی

در مواردی که تعداد دندان های پوسیده در کودکان خردسال یا بیماران بزرگسال مضطرب که بسیاری از روش های دندانپزشکی پیچیده در پیش دارند زیاد باشد. مانند تعداد زیاد ایمپلنت یا کشیدن دندان عقل که استرس زیادی را به بیمار وارد می کند. آنها تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرند که باعث از دست دادن موقت هوشیاری می شود و بیمار روند درمان را به خاطر نمی آورد. بیهوشی در دندانپزشکی روشی برای کاهش درد و اضطراب در بیماران بی قرار و غیر همکار است. برخی از کودکان یا افراد مبتلا به اضطراب شدید به آرامبخشی آگاهانه نیاز دارند. اکسید نیتروژن (گاز خنده) معمولاً به عنوان یک مسکن خوراکی استفاده می شود.

انواع بی حسی دندان و بیهوشی دندان

  • تزریق بی حسی موضعی

یکی از پرکاربردترین نوع بی حسی های دندانپزشکی، بی حسی موضعی یا همان اپی نفرین میباشد.

به طور کلی ۲ نوع آمپول بی حسی دندانپزشکی وجود دارد:

  1. تزریق انفیلتراسیون.در این تزریق بخش کوچکی از دهان بی حس میشود که اطراف محل تزریق بی حسی هستند.
  2. تزریق بلاک.در این نوع تزریق یک قسمت بزرگتری از دهان بی حس میشود. مانند یک قسمت از فک.
  • آرام بخش خوراکی

آرام بخش خوراکی بسته به مقدار مصرف آن، خفیف و یا متوسط تاثیر میگذارد.

یک ساعت قبل از درمان، بیمار قرص آرام بخشی را مصرف میکند.بسته به مقدار مصرف این دارو بی حسی خفیف و یا متوسط میشود.

  • آرام بخش استنشاقی

گاز اکساید یا گاز خنده با ترکیب با گاز اکسیژن روی بینی بیکار قرار میگیرد و بیمار با تنفس این گاز آرام میشود.

  • آرام بخش درون ور یدی

در این نوع آرام بخش، دارو به صورت سرم درون وریدی تزریق میشود.میزان آرام بخش در طول دوره ی عمل روی بیمار کاملا از طریق دندانپزشک کنترل میشود.

  • بیهوشی عمومی

بیمار با دریافت دارو های بیهوشی کاملا و یا تقریبا بیهوش میشود و عمل روی بیمار انجام میشود.

عوارض جانبی بی حسی موضعی

  • هماتوم (تورم پر از خون): اگر سوزن تزریق به رگ خونی برخورد کند، این اتفاق می افتد. اگر مقدار بیهوشی بیش از حد باشد، ممکن است دهان یا پلک شما آویزان شود که پس از دو ساعت که این مواد از بدن شما خارج می شوند، مشکلی ایجاد می شود.
  • ضربان قلب ممکن است قبلاً افزایش یابد، اما این تنها یک یا دو دقیقه طول می کشد. اگر این اتفاق برای شما افتاد، به پزشک خود اطلاع دهید. در حین تزریق بیهوشی ممکن است عصب شما آسیب ببیند که برای یک هفته یا چند ماه درد ایجاد می کند. اما خود عصب به خودی خود بهبود می یابد.
  • تعداد بسیار کمی از افراد به بی حسی موضعی حساسیت دارند. برای جلوگیری از واکنش به بیهوشی، قبل از تزریق بیهوشی با پزشک خود در مورد داروهایی که مصرف می کنید صحبت کنید. منظور شما از دارو، تمام داروهای تجویزی یا بدون نسخه، هر گونه گیاه یا ویتامین است. اگر قبلاً به دارو حساسیت خاصی داشتید به پزشک خود اطلاع دهید. بهتر است در سه ماهه اول بارداری از بیهوشی استفاده نکنید. در صورت لزوم حتما با متخصص زنان مشورت کنید. معمولاً دندانپزشکان توصیه می کنند قبل از بارداری یا در صورت اجباری نبودن بعد از سه ماهه اول برای انجام کارهای دندانپزشکی مراجعه کنند.

دیدگاه خود را بنویسید