برفک دهان نوزاد

آخرین بروز رسانی: 26ام تیر, 1402
251

بازدیدها

2

بازدیدهای امروز

0

زمان مطالعه بر حسب دقیقه

برفک دهان نوزاد

برفک دهان نوزاد

برفک دهان نوزاد یک عفونت قارچی رایج در نوزادان است که اگر چه خیلی جدی نیست، اما می‌تواند برای نوزاد بسیار ناراحت‌کننده باشد. از آن جایی که سیستم ایمنی بدن نوزاد در حال رشد است نسبت به رشد بیش از حد مخمرها در دهان واکنش نشان می‌دهد. این مشکل حتی در بزرگسالی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و یا تحت درمان شیمی‌درمانی هستند، رخ می‌دهد.

زمانی که رشد این قارچ از کنترل خارج شود، موجب ایجاد لکه‌های سفید رنگ در دهان می‌شود. گاهی اوقات این لکه‌ها علاوه بر دهان در اطراف ناحیه تناسلی کودک نیز مشاهده می‌شوند. اگر بعد از شیردهی توجه کنید، گاهی این برفک‌ها روی نوک سینه مادر نیز قابل‌ مشاهده هستند. کاندیدا آلبیکانیس نوعی قارچ مخمر سفید رنگ است که به طور طبیعی در دهان و هر نقطه از بدن ما وجود دارد.

علت برفک دهان نوزاد

برفک دهان معمولاً در چند هفته یا چند ماه اول زندگی نوزاد ایجاد می‌شود. محققان در مورد علت برفک دهان نوزاد هنوز مطمئن نیستند، اما احتمالاً این مشکل به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی نوزاد رخ می‌دهد. اکثر نوزادان بعد از مصرف آنتی‌بیوتیک و داروهای استروئیدی به برفک دهان مبتلا می‌شوند. پزشکان معتقد هستند که این موضوع به دلیل از بین بردن باکتری‌های سالم در بدن است که موجب تسهیل رشد قارچ‌ها می‌شود. گاهی اوقات علت بروز برفک دهان در نوزاد مربوط به وجود بیماری در بدن مادر است. مادرانی که در زمان زایمان به عفونت قارچی واژن مبتلا هستند، ممکن است این بیماری را در زمان زایمان به صورت برفک دهان به نوزاد منتقل کنند.

چگونه می توان از برفک دهان نوزاد پیشگیری کرد؟

عملا هیچ راهی وجود ندارد که بتوانید از طریق آن مانع از برخورد عفونت برفک در کانال زایش، با نوزاد بشوید. مگر آنکه برای زایمان سزارین انجام دهید تا نوزاد از دهانه رحم خارج نشود.

اما می توانید از بروز این عفونت در آینده جلوگیری نمایید. به این صورت که مرتباً پستانک ها، شیشه های شیر و شیردوش هایی که با نوک سینه برخورد دارند را تمیز و ضدعفونی کنید.

نکته: اجازه دهید بین نوبت های شیردهی سینه ها کاملا خشک شوند تا از رشد باکتری ها و دیگر میکروب ها روی آنها جلوگیری به عمل آید. تعویض پدهای بهداشتی بعد از شیردهی، پوشیدن سوتین های پنبه ای که رطوبت را در خود نگه نمی دارند، و شستن مداوم این سوتین ها با آب گرم (و خشک کردن آنها زیر نور خورشید، برای ایجاد محافظت بیشتر)، می توانند اقداماتی مناسب برای جلوگیری از ابتلای سینه به برفک باشند.

از آنجاییکه آنتی بیوتیک ها می توانند موجب برانگیخته و فعال شدن عفونت های قارچی شوند، باید تنها زمانی استفاده شوند که واقعا به آنها نیاز باشد. این موضوع هم برای مادر و هم برای نوزاد صدق می کند.

تعمیر و نگهداری اتوکلاو دندانپزشکی

علائم برفک دهان نوزاد

  • وجود لکه‌های سفید در زبان و لثه
  • زخم شدن دهان
  • ترک خوردن گوشه لب
  • تحریک‌پذیری و بی‌قراری غیرمعمول نوزاد
  • مشکل در شیر خوردن
  • خونریزی لثه
  • افزایش بثورات پوستی در ناحیه پوشک

درمان برفک دهان در نوزادان

اگر برفک دهان در کودک شما تشخیص داده شود، پزشک یک داروی ضد قارچ اغلب نیستاتین را برای درمان برفک دهان در کودک تجویز می کند. در بیشتر موارد ژل دهانی برای درمان برفک دهان در کودکان نسخه می شود. درمان کامل عفونت برفک دهان در کودکان به حدود دو هفته زمان نیاز دارد. متخصص اطفال ممکن است برای تسکین درد ناشی از برفک دهان در کودکان داروی استامینوفن را تجویز نماید.

برخی از کودکان مبتلا به برفک دهان به راش پوشک نیز دچار می شوند که در این صورت پزشک نیستاتین را برای مالیدن بر روی راش ها نیز تجویز می کند.

زمانی که یک نوزاد شیرخوار دچار برفک دهان می شود، برای پیشگیری از تکرار چرخه آلودگی مجدد هر دو مادر و نوزاد باید درمان برفک دهان را دریافت کنند.

در این مواقع درمان برفک دهان شامل موارد زیر است:

  • استفاده از یک داروی ضد قارچ برای کودک و یک کرم ضد قارچ برای سینه های مادر مانند تربینافین یا کلوتریمازول. برای پیشگیری از انتقال مجدد عامل قارچی به دهان نوزاد، قبل از شیردهی دارو را روی نوک سینه های خود بمالید.
  • پستانک، سر شیشه شیر و تمام بخش های شیر دوش را در محلولی که حاوی نسبت برابر آب و سرکه است بشویید و آن ها را به خوبی خشک کنید. همچنین می توانید این وسایل را با آب داغ در ماشین ظرفشویی شسته و اجازه دهید در معرض آفتاب خشک شوند.
  • از پدهایی برای پیشگیری از انتشار قارچ عامل برفک دهان در کودکان روی لباس استفاده کنید.

دیدگاه خود را بنویسید