اینسترومنت دندانپزشکی چیست؟

آخرین بروز رسانی: 28ام فروردین, 1403
33

بازدیدها

2

بازدیدهای امروز

0

زمان مطالعه بر حسب دقیقه

اینسترومنت دندانپزشکی چیست؟

اینسترومنت دندانپزشکی چیست؟

قبل از اینکه به انواع مختلف اینسترومنت دندانپزشکی بپردازیم، می‌خواهیم در مورد اینکه چه ابزارهایی شامل اینسترومنت می شوند صحبت کنیم. همانطور که اشاره کردیم، هر وسیله ای که بتوان از آن برای درمان دندان استفاده کرد; به عنوان ابزار دندانپزشکی شناخته می شود. ابزارهای دندانپزشکی ابزارهای دستی یا الکتریکی هستند که می توانند دندان ها را ترمیم کنند و مشکلات دندانی مانند کانال ریشه را درمان کنند. این ابزارها بسیار متنوع هستند. به عنوان مثال یکی از انواع طبقه بندی ابزارهای دندانپزشکی، تقسیم بندی آنها بر اساس دستی یا ماشینی بودن آنهاست.

بنابراین ابزارهای دستی مانند آینه دندانپزشکی، گودکننده و … در یک دسته قرار می گیرند و ماشین آلات مانند توربین های دندانپزشکی، موتورهای هوا و … در دسته ای دیگر قرار می گیرند. از ابزارهای دندانپزشکی می توان برای درمان ریشه، جراحی های دندان، کاشت دندان و … استفاده کرد و هر کدام از این ابزارها کاربردهای خود را دارند. اما آنچه در مورد آنها مشهود است استفاده از آنها برای مطب های دندانپزشکی است.

هر یک از مطب های دندانپزشکی به دلیل داشتن ابزارهای متنوع دندانپزشکی می توانند درمان های مختلفی را روی دندان انجام دهند. بر اساس همین موضوع در مطب های دندانپزشکی از انواع ابزار دندانپزشکی استفاده می شود. در ادامه انواع ابزار دندانپزشکی را به دو دسته ابزار سیار و ماشینی و ابزار دستی تقسیم می کنیم.

انواع اینسترومنت دندانپزشکی متحرک و ماشینی

  • توربین دندانپزشکی

یکی از آشناترین و مهم ترین اینسترومنت های دندانپزشکی، توربین دندانپزشکی می باشد. این توربین ها می توانند با داشتن یک هد که در آن فرز قرار می گیرد، بخش های پوسیده دندان را از دندان ها جدا کنند. این توربین ها با سر و صدای زیادی کار می کنند. به همین خاطر بسیاری از مردم آن ها را با دریل های دندانپزشکی می شناسند.

  • آنگل دندانپزشکی

آنگل های دندانپزشکی نیز مشابه با توربین های دندانپزشکی هستند. اساس کار این آنگل ها نیز خالی کردن دندان هاست. فقط با این تفاوت که سرعت آنگل های دندانپزشکی از توربین های دندانپزشکی کمتر است و قدرت آنگل ها نسبت به توربین ها بیشتر می باشد.

  • ایرموتور

ابزارهای چرخشی مانند آنگل دندانپزشکی و توربین ها، برای اینکه بتوانند با چرخش خودشان باعث ایجاد تراش روی دندان ها شوند، نیاز به ایر موتور دارند. ایر موتور یکی از انواع اینسترومنت دندانپزشکی است که می تواند با متصل شدن به ابزارهای چرخشی، باعث ایجاد چرخش برای این ابزارها شود. خود ایرموتورها دارای تنوع زیادی هستند و می توانند بسته به نیاز دندانپزشک، به صورت 2سوراخه، 4 سوراخه و یا 3 سوراخه مورد استفاده قرار گیرند.

انواع اینسترومنت دندانپزشکی دستی

  • آینه دهانی

یکی از انواع اینسترومنت دندانپزشکی دستی، آینه دهانی است. این اینسترومنت ها دارای یک دسته فلزی مقاوم و قابل استریل شدن هستند که می توانند برای معاینه های دندانی مورد استفاده قرار گیرند. آینه های دندانپزشکی جزء آینه های بزرگ کننده محسوب می شوند. به طوری که می توانند فضای داخل دهان را بزرگ تر و نزدیک تر نشان دهند. هر دندانپزشک برای معاینه و ترمیم دندان، نیاز به آینه دهانی دارد. البته این آینه ها به دلیل اینکه به صورت مستقیم با مخاط دهان در ارتباط هستند، باید برای هر بیمار به صورت مجزا و استریل شده استفاده شوند.

  • پروب داس (داس دندان)

پروب داس که مانند یک داس کوچک است، می تواند برای ارزیابی دندان ها و تشخیص مشکلات دندانی مورد استفاده قرار گیرد. این پروب ها می توانند برای تراشیدن پلاک های دندانی نیز مورد استفاده قرار گیرند. شاید ظاهر پروب داس دندانی کمی ترسناک باشد؛ اما این پروب ها از قدیم تا به امروز کاربردهای بسیار زیادی داشته اند. با این حال، این پروب ها نیز برای هر بار استفاده باید با دستگاه اتوکلاو، استریل شوند.

  • اسکیلر

یکی دیگر از انواع اینسترومنت دندانپزشکی که می تواند برای جرم گیری دندان ها استفاده شود، اسکیلر است. این ابزار دارای 4 مدل مختلف به نام مینی پیزون، ایرفلو، کویترون و پیزون مستر است که هر کدام کاربردهای خاص خودشان را در هنگام جرم گیری دندان ها دارند.

  • سرنگ دندان

اگر تا به حال به مطب های دندانپزشکی مراجعه کرده باشید، حتما سرنگ های دندانپزشکی که ظاهر خاصی دارند را مشاهده کرده اید. این سرنگ ها می توانند برای تزریق انواع ماده بی حس کننده مورد استفاده قرار گیرند. چون سرنگ های دندانی باید درون لثه استفاده شوند، می توانند ظاهر متفاوتی نسبت به سرنگ های رایج موجود در بازار داشته باشند.

  • پروب پریودنتال

یکی از ابزارهای دندانپزشکی ضروری برای مطب های دندانپزشکی تخصصی که کار درمان اندو را انجام می دهند، پروب پریودنتال است. این پروب دارای یک انتهای بلند و نازک است که می تواند برای چک کردن ریشه دندان و سالم بودن آن مورد استفاده قرار گیرد.

  • گودکننده

یکی از انواع اینسترومنت دندانپزشکی دستی که کاربردهای بسیار زیادی در درمان پوسیدگی دندان ها دارد، گود کننده است. گود کننده ها در ابعاد و شکل های مختلفی ساخته می شوند. اما همه آن ها دارای دو سر هستند که هر سر برای از بین بردن عاج پوسیده دندان استفاده می شود.

 اینسترومنت دندانپزشکی ضروری

بدیهی است که لیست ذکر شده، تنها برخی از اینسترومنت های دندانپزشکی موجود در بازارند و می توان آن ها را بارها و بارها تکمیل کرد. اما همواره سوالی که برای افراد پیش می آید این است که کدام یک از انواع اینسترومنت های دندانپزشکی برای مطب های دندانپزشکی ضروری‎تر هستند؟

به طور کلی، برای خرید اینسترومنت های دندانپزشکی باید به خدمات ارائه شده در هر یک از مطب های دندانپزشکی توجه داشته باشید. مطب های دندانپزشکی عمومی که خدمات ترمیم دندان های خود را به صورت عمومی به مردم ارائه می کنند، نیاز به اینسترومنت های دندانپزشکی محدودتری دارند. چون نیازی به انجام خدمات درمانی در زمینه اندو یا جراحی نیست.

ولی در صورتی که در کلینیک ها و مطب های دندانپزشکی نیاز به انجام مراحل درمان اندو یا جراحی و جایگذاری ایمپلنت دندانی باشد، اوضاع فرق می کند. در این صورت باید اینسترومنت های دندانپزشکی بیشتری را برای مطب های دندانپزشکی تهیه کنیم که کاربردهای متفاوتی دارند.

هر یک از انواع اینسترومنت دندانپزشکی می توانند در برندهای مختلفی ساخته و خریداری شوند. برخی از این اینسترومنت که به صورت برقی یا ماشینی کار می کنند، گران تر از اینسترومنت های دستی هستند. با این حال اگر به فروشگاه های فروش انواع اینسترومنت های دندانپزشکی مراجعه کرده باشید، احتمالا شاهد تنوع قیمت برای خرید هر یک از این اینسترومنت ها خواهید بود. دلیل این موضوع هم متفاوت بودن مشخصات فنی، جنس متریال های به کار رفته و موضوعاتی از این قبیل می باشد.

در کلقیمت انواع اینسترومنت دندانپزشکی بر اساس نوع اینسترومنت و کیفیت و برند آن تعیین می شود. برای اینکه بتوانید بهتر با دلیل تفاوت قیمت ها و جزئیات فنی این اینسترومنت ها آشنا شوید، می توانید به یکی از فروشگاه های فروش اینسترومنت های دندانپزشکی کشور مراجعه نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید