اپکس فایندر چیست؟

آخرین بروز رسانی: 2ام آذر, 1402
101

بازدیدها

1

بازدیدهای امروز

1

زمان مطالعه بر حسب دقیقه

اپکس فایندر

اپکس فایندر چیست؟

اپکس فایندر (Apex finder) که نام دیگر آن اپکس لوکیتور (Apex Locator) است، یکی از ضروری‌ترین دستگاه‌هایی است که برای درمان عصب‌کشی به آن نیاز دارید. اپکس فایندر در واقع یک ردیاب الکترونیکی است که به دندانپزشک در درمان اندو کمک می‌کند. به کمک این دستگاه می‌توان به خوبی موقعیت اپیکال فورمن و همچنین طول کانال ریشه را تعیین کرد. به این ترتیب استفاده از دستگاه اپکس فایندر میزان موفقیت درمان عصب‌کشی و اندو را بسیار بالا می‌برد. اما ریشه دندان به طور کامل در داخل لثه است و آسیب های آن بدون استفاده از عکس رادیوگرافی قابل تشخیص و همچنین درمان نخواهد بود. ریشه برخی از دندان ها آنقدر بلند و محکم است که دندان پزشک ها بدون کمک از دستگاه های جانبی نمی توانند اقدامی برای درمان آنها بکنند.

خرید اپکس فایندر به آنها کمک می کند که بتوانند تشخیص درستی درباره طول صحیح کانال ریشه به دست آورند و درمان را با سرعت و دقت بیشتری پیش ببرند. وجود این دستگاه و کاربرد آن در اندودنتیکس ضروری است. تشخیص درست طول کانال ریشه دندان مسئله ای بسیار پر اهمیت در درمان های موفقیت آمیز به شمار می رود. به احتمال زیاد پیش از ظهور و بروز این دستگاه در علم دندانپزشکی، متخصصان با زحمت بسیار و با دقت کمتری می توانستند به تشخیص صحیح دست پیدا کنند.

پیش از استفاده از دستگاه بررسی عکس های رادیوگرافی می تواند کمک کننده باشد. به طور قطع، بعد از این که بدانید دستگاه اپکس فایندر چیست خواهید فهمید که درمان ریشه و عصب کشی با این دستگاه هم راحت و هم با کیفیت تر است و هم از دردهای بیمار در حین درمان می کاهد. دقت و سرعت این دستگاه اندودنتیکس را به فرآیندی ساده و سریع بدل کرده است.

موارد استفاده از اپکس فایندر

موارد استفاده از این دستگاه عبارت اند از:

  • با استفاده از آن می توان انتهای کانال و ریشه دندان را به طور دقیق مشخص کرد.
  • یکی دیگر از کاربردهای آن تحلیل درونی یا بیرونی همراه با پرفوراسیون ریشه دندان است.
  • در برخی موارد و در زمان داشتن اپکس استفاده از آن به عکس رادیوگرافی نیازی ندارد و این مسئله برای خانم های باردار اهمیت بسیاری زیادی دارد.
  • استفاده از این دستگاه در زمان شکسته شدن عمودی ریشه لازم است.

قیمت اپکس فایندر هر چقدر که باشد، ارزشش را خواهد داشت، زیرا مزایای استفاده از آن بسیار زیاد است.

اپکس فایندر Morita مدل Root ZX mini

مزایای دستگاه اپکس فایندر

  • دقت تشخیص با دستگاه اپکس فایندر بسیار بالاتر می رود.
  • قیمت اپکس فایندر در مقایسه با رادیوگرافی مناسب تر است.
  • نداشتن اشعه های مضر یکی از مهم ترین مزیتهای این دستگاه است.
  • کاربرد و روش استفاده از این دستگاه بسیار ساده است و هیچ پیچیدگی ندارد.
  • زمان درمان و جراحی با استفاده از این دستگاه به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می کند.
  • قابل استفاده برای پرفوراسیون ریشه و همچنین اتاقک پالپ در طول درمان یا در هنگام تهیه پست.
  • قابل استفاده برای زنان باردار و افراد دارای معلولیت ذهنی که نمی‌توان برای آن‌ها از دستگاه رادیوگرافی استفاده کرد.

ویژگی اپکس فایندر نسل جدید

  • ویژگی نسل دوم

دستگاه های این نسل به جای جریان مستقیم با جریان متناوب با فرکانس 150 هرتز کار می کند. کاربرد جریان متناوب موجب بالا رفتن ثبات جریان می شود و پایین آمدن قطبی شدن الکترود را در پی دارد و موجب کاهش درد در بیمار می شود. در این دستگاه ها، برای اندازه گیری امپدانس کانال خشک فرکانس واحدی را به کار می برند.

  • نسل سوم

نسل سوم اپکس فایندر تقریبا شبیه به نسل دوم آن است با این تفاوت که در نسل سوم، از فرکانس‌های چندگانه برای تعیین فاصله استفاده می‌شد. اپکس فایندرهای نسل سوم مجهز به یک سری ریزپردازندهای فوق‌العاده قوی بودند که آن‌ها را قادر به محاسبه الگوریتمی می‌کرد و از یک الکترود قطبی هم مرکز برای اندازه گرفتن شدت جریان در یک قسمت استفاده می شود. بیشترین پتانسیل وقتی که الکترود با انتهای اپیکالی تماس پیدا کند ثبت می شود.

  • ویژگی نسل چهارم

در دستگاه های این نسل از امواج فرکانس 400 هرتز برای حل دشواری های ناشی از رطوبت داخل کانال دندان استفاده شده است. تغییرات امپدانسی آن در اطراف پری اپیکال کانال هم برطرف شده اند. پروب آن دارای عایق است و به خشک کردن کانال نیاز ندارد. مکانیسم و کارکرد دستگاه های این نسل از دقت بالایی برخوردار هستند.

دیدگاه خود را بنویسید