اولتراسونیک دندانپزشکی

آخرین بروز رسانی: 23ام اسفند, 1402
21

بازدیدها

1

بازدیدهای امروز

0

زمان مطالعه بر حسب دقیقه

التراسونیک دندانپزشکی

اولتراسونیک دندانپزشکی

این دستگاه در بازار به حمام اولتراسونیک معروف است که ابزاری کارآمد برای جرم گیری و تمیز کردن دندان ها است که امروزه در مطب ها و کلینیک ها مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند در کمترین زمان اقدام به ضدعفونی کند. این سیستم کارآمد با ایجاد امواج فراصوت در محیط آب، رسوب زدایی و شستشو را انجام می دهد. نوک دستگاه تیز است تا بتواند تمام قسمت ها را به خوبی تمیز کند. استفاده از این ابزار به جای سیستم های قدیمی بهترین گزینه است زیرا اولتراسونیک کار خود را به صورت کاملا اتوماتیک انجام می دهد و با ایجاد لرزش می تواند به راحتی پلاک و جرم دندان را از بین ببرد. یکی دیگر از وظایف این دستگاه اسپری آب روی دندان ها می باشد. این دستگاه حرفه ای و جدید دارای سرعت و قدرت بالایی بوده و بهترین گزینه برای شستشو و نظافت ابزارهای ظریف دندانپزشکی و بیمارستانی می باشد. اولتراسونیک مکمل اتوکلاو است و با هم شستشو و نظافت را به خوبی انجام می دهند. این دستگاه در سایزها و مدل های مختلف طراحی و تولید می شود و هر کدام کارکرد خود را دارند.

اولتراسونیک از روش‌های مختلفی برای تمیز کردن دندان‌ها استفاده می‌کند و همیشه با آب ترکیب می‌شود تا زباله‌ها را از دندان‌ها و لثه‌ها پاک کند. روش های مستقیم و غیر مستقیم بهترین راه ها هستند که هر کدام مزایا و معایبی دارند.

  • روش مستقیم:

در این روش نظافت با کمک سبد انجام می شود. ابزار و لوازم جانبی در سبد قرار می گیرند و وارد مخزن می شوند. دما و زمان تنظیم شده و دستگاه شروع به کار می کند. پس از اتمام کار، دستگاه متوقف می شود. فرو بردن تجهیزات در محلول بهترین راه برای تمیز کردن آنهاست. مزیت این تمیز کردن سریع و موثر و همچنین عملیات ساده است.

  • روش غیر مستقیم

در این روش از انسان استفاده می شود و آن را با محلول پاک کننده پر می کنند و سپس روی ابزار خالی می کنند.

اجزای تشکیل دهنده اولتراسونیک

دستگاه اولتراسونیک دندانپزشکی مانند هر دستگاه دیگری از اجزای مختلفی تشکیل شده است که با همکاری یکدیگر باعث عملکرد بهتر دستگاه می شوند. منبع تغذیه، مبدل و محفظه سه بخش اصلی این سیستم هستند. لرزشی که در دستگاه ایجاد می شود به دلیل سیگنال هایی است که منبع تغذیه به کریستال پیزوالکتریک ارسال می کند. این نوسانات از دیواره محفظه به مایع داخل آن منتقل می شود و پدیده کاویتاسیون در سیستم با تأثیرگذاری بر مولکول های مایع رخ می دهد. اجزایی که معرفی کردیم هر کدام ساختار خود را دارند و نقش ویژه ای در این سیستم بر عهده گرفته اند.

آلتراسونیک برای از بین بردن جرم و پلاک روی دندان استفاده می شود به همین دلیل تمام قطعات آن با کیفیت بالا طراحی و ساخته شده است و اجزای آن به هیچ وجه در برابر رطوبت و گرما زنگ نمی زند و پوسیده نمی شود. قدرت زیاد این دستگاه به دلیل انرژی خوبی است که از منبع برق دریافت می کند. جنس قطعات مهم دستگاه یکسان نیست، قسمت نوک تیز اغلب از استیل ساخته می شود تا در مقابل فشار و ضربه مقاومت کند و ترک خورده و شکسته نشود.

نحوه کار دستگاه اولتراسونیک

روش کار با دستگاه اولتراسونیک کمی پیچیده است، بنابراین نیاز به تخصص و مهارت دارد. اصل دستگاه غوطه ور شدن قطعات در مایع آن برای کلسیم زدایی و ضد عفونی است. مواد نصب شده بر روی دستگاه امواج مافوق صوت با فرکانس و شدت بالا تولید کرده و باعث ایجاد لرزش می شود. هنگامی که کاویتاسیون تشکیل شد، فرآیند شستشو و تمیز کردن آغاز می شود. این دستگاه می تواند تمامی آلودگی ها را از سطح مورد نظر پاک کرده و در آب غوطه ور کند.

این دستگاه به 3 روش کار می کند.

  • اولین وظیفه دستگاه ایجاد فشارهای متناوب بالا و پایین در محلول است. به همین دلیل دستگاه می تواند کار رسوب زدایی و شستشو را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.
  • هنگامی که دستگاه شروع به کار می کند، یک ناحیه کم فشار تشکیل می شود و حباب های میکروسکوپی در محلول ایجاد می شود و شروع به رشد می کند تا حفره ای برای شستشو ایجاد شود.
  • هنگامی که فشار به حداکثر می رسد، حباب ها می ترکند و انرژی زیادی در محیط شستشو آزاد می شود که می تواند مانند برس های ظریف تمام گوشه ها را فلس کند.

هرچه دستگاه پیشرفته تر باشد، امکانات و قابلیت های بیشتری دارد، بنابراین می تواند عملکرد خوبی از خود نشان دهد.

مزایای استفاده از اولتراسونیک دندانپزشکی

  • اول اینکه سرعت و قدرت این دستگاه بالاست به همین دلیل می تواند کار نظافت را در کمترین زمان انجام دهد. این سیستم جایگزین نیروی انسانی شده است و می تواند کار را با دقت و ظرافت بالاتری انجام دهد.
  • این دستگاه عملکرد ویژه ای دارد و به راحتی می تواند ذرات را از ابزار فیلتر و جدا کرده و در بدن انسان باقی بماند. دقت دستگاه بالا بوده و هیچ گونه آلودگی روی سطح بر جای نمی گذارد.
  • هنگام کار با این دستگاه می توانید از چندین محلول پاک کننده به طور همزمان استفاده کنید تا فرآیند رسوب زدایی به بهترین شکل ممکن انجام شود.
  • محلول های تمیز کننده موجود در مخزن دستگاه پس از مدتی نیاز به تعویض دارند زیرا کیفیت خود را از دست می دهند.
  • از دیگر مزایای استفاده از این دستگاه می توان به جرم گیری عمقی و سطحی اشاره کرد که تمامی مواد زائد را از روی دندان خارج می کند.
  • این سیستم تیز است، به همین دلیل می تواند جرم بین دندان ها را جدا کند.
  • این دستگاه سبک و کار با آن آسان است به همین دلیل امروزه در اکثر مطب ها و کلینیک ها از آن استفاده می شود.

دیدگاه خود را بنویسید