انواع خرابی های یونیت دندانپزشکی

آخرین بروز رسانی: 3ام بهمن, 1402
131

بازدیدها

2

بازدیدهای امروز

0

زمان مطالعه بر حسب دقیقه

انواع خرابی های یونیت دندانپزشکی

انواع خرابی های یونیت دندانپزشکی

دندانپزشکان برای معاینه و درمان از تجهیزات مخصوصی استفاده می‌نمایند. از جمله تجهیزات دندانپزشکی می‌توان به یونیت دندانپزشکی، جرم‌گیر دندان، فورسپس، توربین دندانپزشکی، دوربین داخل دهانی و غیره اشاره نمود. یونیت صندلی دندانپزشکی به عنوان اصلی ترین و مهمترین تجهیز در مطب دندانپزشکی شناخته میشود که تمامی مراحل معاینه، تشخیص و درمان بر روی آن انجام می شود. یونیت دندانپزشکی چون علاوه بر دندانپزشک، به صورت مستقیم مورد استفاده بیمار هم قرار می گیرد، در طراحی و ظاهر مطب هم بسیار مهم می باشد.

یونیت دندانپزشکی بخش مهم و اساسی مطب دندانپزشکی می باشد که در صورت بروز مشکل، فعالیت دندانپزشک را مختل خواهد کرد. اطلاع از نکات فنی، مشکلات و خرابی های یونیت دندانپزشکی می تواند به نگهداری و استفاده از آنها کمک کند.یکی از مهمترین خرابی های یونیت دندانپزشکی ایجاد پارگی یا فرسودگی شلنگ ها می باشد. در این شرایط پارگی شلنگ ها می تواند موجب ایجاد نشتی شود و عملکرد یونیت دندانپزشکی را با اختلال مواجه کند. در این شرایط باید شلنگ های یونیت مورد بررسی قرار گرفته و در صورت وجود اشکال تعویض شوند.

یکی دیگر از خرابی های یونیت دندانپزشکی مربوط به خرابی شیر پنوماتیک می باشد که موجب عدم برقراری ارتباط و اتصال اینترنت خواهد شد. گاهی اوقات خرابی های یونیت دندانپزشکی ناشی از به هم خوردن تنظیمات هوا و آب می باشد. در این صورت برای تنظیم مجدد دستگاه باید اقدامات لازم را انجام داد. این در حالی است که خراب شدن موتور گیربکس نیز می‌تواند عملکرد یونیت دندانپزشکی را با اشکال مواجه کند.

مشکلات دیگری مانند خراب شدن صفحه کلید یا سوختن برد نیز یکی از خرابی های یونیت دندانپزشکی است که کارکرد دستگاه را دچار اشکال می کنند. یونیت دندانپزشکی با فیلتر های متعدد هوا و آب تولید می شود. علاوه بر این وجود فیلترهای ساکشن نیز می توانند نقش مهمی را در عملکرد دستگاه داشته باشند. با این وجود گاهی اوقات فیلتر های یونیت دچار گرفتگی می شوند. به همین دلیل پس از گذشت مدتی نیاز به تمیز کردن خواهند داشت.

به همین دلیل در بخش نگهداری یونیت، می توان فیلترها را تمیز کرد و از گرفتگی مجدد آنها جلوگیری نمود. چنانچه پس از فشردن دکمه اصلی یونیت، دستگاه روشن نشود، به معنای سوختن فیوز اصلی است. در این حالت باید قطعه فیوز دستگاه به طور کامل تعویض و یا تعمیر شود. به‌ علاوه در حالتی که چراغ دستگاه روشن نشود، به معنای سوختن لامپ چراغ است. بنابراین در این حالت باید لامپ دستگاه تعویض شود. علاوه بر موارد مذکور خراب شدن صندلی و میکروسوئیچ نیز یکی از رایج ترین خرابی های یونیت دندانپزشکی می باشد.

در صورت خراب شدن میکروسوئیچ، صندلی نمی‌ تواند در نقطه تنظیم شده ثابت بماند. برای اصلاح این نقص باید قطعه سالم میکروسوئیچ را جایگزین قطعه خراب کرد. خراب شدن رگلاژ و خرابی مدار ساکشن نیز متداول ترین ایرادات و خرابی های یونیت دندانپزشکی هستند که باید مورد بررسی قرار گیرند. در صورت خراب شدن رگلاژ یا نقص آن، باید فنر های موجود در بازوهای تابلت را بررسی نمود.

در صورت خراب شدن مدار ساکشن نیز، باید مدار را تعمیر کرده یا به طور کامل تعویض نمود. در کنار تمام خرابی هایی که برای یونیت دندانپزشکی وجود دارد، خراب شدن دوشاب لیوان نیز از دیگر ایرادات احتمالی یونیت می باشد. گاهی اوقات امکان خراب شدن شیرهای کاسه کراشوار نیز وجود خواهد داشت. در این صورت باید شیر های سه قلوی کاسه را تعویض کرد.

دسته بندی خرابی های یونیت

خرابی های یونیت دندانپزشکی به دو دسته:

  • مکانیکی
  • الکتریکی

تقسیم می شود. بر این اساس اشکالات موجود در یونیت شامل یکی از این دو دسته می شود.

  • خرابی های مکانیکی

در صورتی که بلبرینگ ها، یاتاقان ها و به طور کلی بازوهای دستگاه خراب شوند، بازوها در حرکت دچار مشکل خواهند شد. در این صورت بازوها نمی توانند در محل مورد نظر خودشان قرار گرفته و یا به خوبی حرکت کنند. به علاوه اگر در مسیر هوایی دستگاه، صدای غیر معمولی به گوش برسد یا دستگاه با نشتی آب مواجه شود، به معنای خراب شدن بست شلنگ یا رابط های یونیت می باشد.

گاهی اوقات شخص مراجعه کننده به مطب دندانپزشکی، وزن زیادی دارد. در این شرایط امکان شکستن قسمت پلاستیکی نگهدارنده موتور افزایش پیدا می کند. علاوه بر این خراب شدن دریچه های شیر برقی نیز می‌ تواند یونیت را با مشکل مواجه کند که یکی از اساسی ترین خرابی های یونیت دندانپزشکی است. یکی از مهمترین نشانه های وجود این مشکلات، خوابیدن قسمت پشتی صندلی است. در صورت حرکت نکردن پشتی صندلی یا بالا و پایین نرفتن یونیت، می توان مشکل را در گیرپاژ کردن موتور جستجو نمود. در این حالت باید موتور یونیت به طور کامل سرویس شده و مورد بررسی قرار گیرد.

عدم توجه به این موضوع احتمال سوختن موتور را افزایش می دهد. در این شرایط مجبور به صرف هزینه های بیشتری برای تعمیر یونیت خواهید شد. با وجود اینکه قسمت های مختلف یونیت از دوام و کیفیت بالایی برخوردار می باشند، در صورت استفاده های مداوم ممکن است دچار شکستگی و آسیب شوند.  بیشتر شکستگی های یونیت در ظاهر آن اتفاق می افتد.

در این صورت می توان قسمت شکسته شده را تعمیر کرد. با این وجود گاهی اوقات هزینه تعویض قطعه کمتر از هزینه تعمیر آن خواهد بود. با این تفاسیر بهتر است به جای تعمیر کردن قطعه به سراغ تعویض آن بروید. در نهایت آخرین خرابی های یونیت دندانپزشکی که می توانند در بخش مکانیکی مورد بررسی قرار گیرند، خرابی توربین دندانپزشکی یا کلید های پنوماتیک می باشد. با خراب شدن کلیدهای پنوماتیک، بخشی از عملکرد یونیت با مشکل مواجه می شود. این در حالی است که با خراب شدن توربین، دور توربین کاهش پیدا کرده و یا در صورت روشن کردن دستگاه، صدای غیرعادی و عجیبی را ایجاد خواهد کرد. پس از بررسی خرابی های مکانیکی یونیت دندانپزشکی، نوبت به بررسی خرابی های الکتریکی یونیت دندانپزشکی می رسد. خرابی های بخش الکتریکی نسبت به خرابی های بخش مکانیکی بیشتر است.

  • خرابی های الکتریکی

یکی از اصلی ترین خرابی های یونیت دندانپزشکی که در بخش خرابی های الکتریکی مورد بررسی قرار می گیرد، عملکرد ناموفق میکروسوئیچ است که موتور را به موقع قطع نمی کند. در این شرایط با عملکرد ناموفق میکروسوئیچ موتور گیرپاژ کرده و یا قسمت نگهدارنده آن دچار مشکل و شکستگی می شود.

از دیگر خرابی های الکتریکی یونیت دندانپزشکی می توان به سوختن موتور اشاره کرد که در این شرایط بوی ناخوشایند سوختگی به مشام خواهد رسید و حرکت صندلی با مشکل مواجه می شود. خراب شدن دکمه های روشن و خاموش کردن یونیت نیز یکی دیگر از رایج ترین خرابی های یونیت دندانپزشکی است. در این حالت یونیت به طور کامل روشن یا خاموش نمی شود و در صورت فشردن دستگاه تغییری در عملکرد آن ایجاد نخواهد شد.

علاوه بر خراب شدن دکمه های دستگاه، سوختن فیوز نیز می تواند یکی از مهمترین دلایل روشن نشدن یونیت دندانپزشکی باشد. سوختن پل دیودی یا سوختن ترانس نیز می‌تواند عملکرد یونیت را با مشکل مواجه کند. با این تفاسیر در صورت سوختن پل دیودی، بسیاری از قطعات یونیت کار نخواهد کرد. این در حالی است که ممکن است چراغ یونیت روشن و خاموش شود اما در عملکرد دستگاه تغییری ایجاد نشود. در شرایطی که ترانس دستگاه نیز دچار سوختگی شود، اپراتور یونیت موجب ایجاد بوی بدی خواهد شد و در شرایطی که ترانس یونیت مربوط به کاهش ولتاژ مدار فرمان باشد، بسیاری از بخش های دستگاه دچار مشکل خواهند شد. این در حالی است که در خوشبینانه‌ ترین حالت، سوختگی ترانس مربوط به لامپ دستگاه می باشد و با تعویض لامپ مشکل برطرف خواهد شد.

برای تولید یونیت های دندانپزشکی از رله نیز استفاده می‌ شود که در صورت خرابی رله ها عملکرد بخش های مختلفی از یونیت دچار مشکل می شود. در کنار تمام ایرادات الکتریکی که برای یونیت های دندانپزشکی وجود دارد، خراب شدن بوبین شیر های برقی نیز ایراد دیگری است که عملکرد شیرهای برقی را با مشکل مواجه می‌کند. در نهایت می توان گفت که روشن نشدن جا فیوزی و به وجود آمدن مشکل در کلیدهای حرکتی دستگاه نیز، ایرادات دیگری هستند که برای تعمیر و برطرف کردن آنها باید به یک تعمیرکار مجرب مراجعه نمود.

بررسی اختلال در سرنگ آب و هوای یونیت

ر کنار تمام ایراداتی که مورد بررسی قرار گرفت، به وجود آمدن اختلال در سرنگ آب و هوا نیز یکی دیگر از  اساسی ترین خرابی های یونیت دندانپزشکی می باشد. در این حالت با خراب شدن یا گیر کردن دکمه ها، آب و هوا با یکدیگر خارج می شوند. در این صورت باید ایراد را در جداکننده یا سر سرنگ دستگاه جستجو نمود. علاوه بر این عدم خروج هوا نیز یکی دیگر از خرابی های یونیت دندانپزشکی می باشد که مهمترین دلیل آن گرفتگی مسیر هوا است. در این شرایط باید سر سرنگ برداشته شده و با استفاده از دکمه هوا، خروج هوا مورد بررسی قرار گیرد. در یک جمع بندی کلی می توان گفت که یادگیری شیوه های صحیح نگهداری از یونیت دندانپزشکی و نحوه کار با آن، می‌تواند از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری نماید. با این وجود خراب شدن یونیت دندانپزشکی عادی است و با مراجعه به تعمیرکار و تعویض قطعه درست می شود.

دیدگاه خود را بنویسید