انواع اینسترومنت دندانپزشکی

آخرین بروز رسانی: 28ام فروردین, 1403
30

بازدیدها

1

بازدیدهای امروز

0

زمان مطالعه بر حسب دقیقه

انواع اینسترومنت

انواع اینسترومنت دندانپزشکی

وقتی وارد اتاق دندانپزشکی می شوید و روی یونیت دندانپزشکی می نشینید با ابزارهای مختلف دندانپزشکی مواجه می شوید که بسیاری از آنها به نظر شما ترسناک می آیند. می تواند باشد.در این مطلب چند نمونه از پرکاربردترین ابزارهای دندانپزشکی را برای شما توضیح می دهم تا با عملکرد آنها بیشتر آشنا شوید. این مقاله به شما کمک زیادی می کند تا استرس خود را از دندانپزشکی کنترل کنید. دانستن نام و کاربرد هر یک از این ابزارها اضطراب شما را کاهش می دهد زیرا با عملکرد آنها آشنا می شوید و اتفاق غیرمنتظره ای برای شما نمی افتد.

چند نمونه از این اینسترومنت ها عبارتند از:

  • توربین دندانپزشکی
  • آنگل دندانپزشکی
  • ایرموتور
  • پروب داس
  • اسکیلر
  • ساکشن
انواع اینسترومنت دندانپزشکی
  • توربین دندانپزشکی

شاید یکی از ترسناک ترین وسایل دندانپزشکی که با دیدنش خیلی ها استرس میگیرند همین توربین دندانپزشکی باشد.این اینسترومنت،یک توربین برقی و یا هوایی با سرعت بیش از ۲۵۰.۰۰۰ دور در دقیقه میباشد. این توربین ها همراه خود به دهان فرد آب می پاشند تا از گرمای ناشی از استحکاک چرخش توربین جلوگیری کنند.در صورت نبودن این آبپاش دندان بسیار داغ میشود.

این اینسترومنت برای از بین بردن پوسیدگی دندان و فرم دادن به دندان ها استفاده میشود.از این توربین ها برای تمیزکردن و شکل دادن به کانال های ریشه هم استفاده میشود.

  • ایرموتور دندانپزشکی

اینسترومنت های دندانپزشکی در دو دسته کلی هندپیس های سرعت بالا و هندپیس های سرعت پایین طبقه بندی می شوند. ایرموتور در دسته هندپیس های با سرعت و دور موتور پایین قرار دارد. این ابزار همانطور که از اسم آن مشخص است با استفاده از هوای فشرده حرکت می‌کند.

هوا از طریق شیلنگ های یونیت و از انتهای ایرموتور وارد شده و تیغه و پره ها بوسیله آن به حرکت در می آیند. و در آخر پس از عبور از داخل بدنه، از طریق اگزوز خروجی در قسمت عقبی ایرموتور خارج می شود. ایر موتور ها به آنگل و هندپیس ها متصل شده و به جهت استفاده ی این ها میباشند.

  • آنگل دندانپزشکی

اگز محورچرخش فرز به موازات محور طولی دندان ها باشد به آن هندپیس گویند ولی اگر سر فرز در امتداد محور هندپیس قرار گیر به آن آنگل گویند.

آنگل از سر آنگل،ورودی و خروجی آب و نگهدارنده ی این متعلقات تشکیل شده است.آنگل و هندپیس تقریبا از یک ساختار برخوردارند و به تنهایی قابل استفاده نیستند.این وسایل بر روی ایرموتور یا میکروموتور بسته می شوند تا بتوانند فرزی که بر روی آنها بسته شده به حرکت درآورند و در حقیقت یک ارتباط مکانیکی بین ایرموتور با فرز را برقرار می کند.

  • پروب داس

این اینسترومنت ظاهر نسباتا ترسناکی دارد و دارای یک سرتیز میباشد. کاربرد این ایسنترومنت در گذشته برای تشخیص وجود حفره در دندان بود اما امروزه برای تشخیص پوسیدگی در حفره و سوراخ دندان هم استفاده میشود.این ابزار دارای دسته‌ای بلند است که در انتهای آن قلابی تیز دیده می‌شود. اگر حفره ای در دندان وجود داشته باشد که قابل مشاهده است، دندانپزشک ممکن است از نوک تیز این وسیله برای بررسی آن ناحیه استفاده کند.

  • اسکیلر

پس از نوشیدن و غذا خوردن یک سری ذرات ریزی مثل ذرات قندی روی دندان باقی میمانند.با مسواک زدن این ذرات تا حد زیادی از بین خواهند رفت اما گاهی فقط مسواک و نخ دندان کافی نیست و این ذرات با باقی ماندن تشکیل جرم روی دندان میدهند. در این موارد دندان نیاز به جرم گیری خواهد داشت و اسکیلر یک اینسترومنت پایه برای از بین بردن جرم های روی دندان میباشد.

  • ساکشن

دندانپزشک برای درمان دندان نیاز به فضای خشک دارد برای این منظور از ساکشن که یک لوله بلند است که به یک دستگاه مکنده متصل میشود و بزاق را از دهان خارج میکند که البته بسته به نوع درمان از ساکشنهای متفاوتی استفاده میشود.

دیدگاه خود را بنویسید