اسکنر داخل دهانی چیست؟

آخرین بروز رسانی: 19ام اسفند, 1402
79

بازدیدها

3

بازدیدهای امروز

0

زمان مطالعه بر حسب دقیقه

اسکنر داخل دهانی چیست

اسکنر داخل دهانی چیست؟

اسکنر داخل دهانی یک دستگاه دندانپزشکی پیشرفته است که تصاویر سه بعدی با وضوح بالا از حفره دهان بیمار می گیرد. این دستگاه از فناوری نوری پیشرفته برای ایجاد تصویر دیجیتالی از دندان ها، لثه ها و بافت های اطراف استفاده می کند. این اسکنر یک دستگاه دستی با دوربین کوچک است که تصاویر دقیقی را ثبت کرده و بلافاصله به کامپیوتر منتقل می کند. این فناوری جدید به دلیل دقت بالا خروجی با کیفیت بالاتری را ارائه می دهد. اسکنرهای داخل دهانی اغلب قابل حمل هستند و با طیف خاصی از نور مرئی سروکار دارند. در داخل این نوع اسکنر دوربین، کامپیوتر و نرم افزار وجود دارد. این نرم افزار داده های دیجیتالی که دوربین به آن داده می شود را پردازش می کند. روش کار اسکنر دهانی به این صورت است که دندانپزشک ابتدا میله را در داخل دهان بیمار حرکت می دهد و این میله یا اسکنر به طور خودکار دندان ها از جمله شکل و محل آنها را پردازش می کند.

کاربرد های اسکنر داخل دهانی

استفاده از اسکنر داخل دهانی امکان به دست آوردن اطلاعات دقیق در مورد موقعیت دندان ها را فراهم کرده است. به همین دلیل با کمک داده های دریافتی از اسکنر داخلی دهان، دندانپزشک می تواند کارهایی مانند ساخت پروتز دندان، بریج دندان، ایمپلنت دندان و … را با سادگی و دقت بیشتری انجام دهد. اسکن داخل دهانی تعداد زیادی از مشکلات را حل می کند. اما کاربرد اصلی این اسکن ها در قالب گیری است. به عنوان مثال، آنها در قالب گیری ایمپلنت های دندانی استفاده می شوند.

از دیگر کاربردهای اسکن داخل دهانی می توان به ساخت پروتزهای دندانی نیز اشاره کرد. دندانپزشک با استفاده از اسکنر مورد نظر بر فضای داخل دندان و فضاهای کناری آن تسلط کامل دارد. این نوع می تواند پروتز کارآمدتری تولید کند. اسکنر داخل دهانی علاوه بر کاربردهای ذکر شده در بریج ها، روکش ها، لمینت ها و بسیاری موارد دیگر کاربرد دارد. استفاده از اسکنرهای داخل دهانی مشکلات ناشی از روش های سنتی مانند ایجاد حباب در هنگام قالب گیری، حساسیت به دما، زمان بر بودن و … را برطرف کرده است.

مزایای استفاده از دستگاه

  • صرفه جویی در زمان و نتایج سریع

پس از انجام اسکن، نتایج را می توان بلافاصله به آزمایشگاه دندانپزشکی ارسال کرد. در مقایسه با روش سنتی، همه چیز سریعتر پیش می رود. در روش سنتی، اگر در قالب گیری خطایی وجود داشت، بیمار موظف بود به کلینیک مراجعه کند. به همین دلیل سازندگان این دستگاه بر سرعت بالای آن تاکید دارند.

  • دقت را افزایش دهید

اسکنرهای داخل دهانی مدرن ترین فناوری تصویربرداری سه بعدی هستند که می توانند بافت، شکل و خطوط دندان را به دقت ثبت کنند. همچنین، به دندانپزشکان اجازه می دهد تا درمان دقیق تری را با نتایج اسکن بهتر ارائه دهند.

  • تجربه اسکن راحت برای بیمار

زمان ویزیت بیمار را کاهش می دهد. همچنین بیمار دیگر مجبور نیست با تجربه ناخوشایند یک اسکن سنتی دست و پنجه نرم کند. به خصوص برای کودکانی که از دندانپزشک می ترسند، این دستگاه بسیار عالی به نظر می رسد.

  • خروجی HD

معمولا در روش های تصویربرداری، تصاویر دو بعدی هستند. این باعث می شود پزشکان جزئیات مورد نیاز خود را از دست بدهند. اما اسکنرهای داخل دهانی تصاویر را به صورت سه بعدی نمایش می دهند. به همین دلیل دندانپزشکان با دید واضح تری می توانند مشکلات دهان و دندان بیمار را تشخیص دهند.

  • رابط کاربری ساده

تنها با چند کلیک می توانید یک اسکن عالی از دهان بیمار داشته باشید. همچنین دستورالعمل های ارائه شده در بروشور این دستگاه به شما کمک خواهد کرد.

معایب استفاده از اسکنر داخل دهانی

  • کیفیت مش

اساس کار اسکنر داخل دهانی بر اساس مش است. در نتیجه اگر بیمار زبان یا بخشی از دهان خود را حرکت دهد. می تواند باعث خطای جزئی در مش ها شود. جدا از حرکت بخش‌هایی از دهان، بزاق نیز می‌تواند بر نتیجه تصویربرداری تأثیر بگذارد.

  • استفاده از پودر

سطح دندان های انسان به دلیل صیقلی بودن، بازتابش بالایی دارد. این باعث ایجاد مشکلاتی در پرتوهای نور منعکس شده از اسکنر شد. برای رفع این مشکل از نوعی پودر روی دندان استفاده می کنند. اما خود این پودر مشکلاتی را نیز به همراه دارد. به عنوان مثال، فرآیند اسکن را در داخل دهان دشوار می کند.

  • از دست دادن اطلاعات تصویر

این یک باگ نرم افزاری محسوب می شود. البته دندانپزشکان می توانند بدون توقف اسکنر از قسمت مورد نظر عکس بگیرند تا با این مشکل مواجه نشوند.

اسکنر داخل دهانی

ویژگی های اسکنر داخل دهانی

AL یکی از مواردی است که به تازگی وارد عرصه دندانپزشکی شده و کار اسکن دیجیتال را تسهیل کرده است. اسکنرهایی با هوش مصنوعی می توانند پوسیدگی دندان را ردیابی کنند. همچنین طراحی تاج دندان را در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام می دهند.
اسکنرهای داخل دهانی معمولاً بی سیم هستند. آنها همچنین می توانند کنترل کنند. یعنی دندانپزشکان برای تشخیص بهتر می توانند تصاویر ارائه شده را به هر زاویه ای بچرخانند.
اسکن رنگی یکی دیگر از ویژگی های مهم اسکنر داخل دهانی است. برای افزایش کیفیت درمان، ادغام یک سیستم دیجیتالی دارای اسکن رنگی بسیار مهم است. زیرا استفاده از اسکنر تک رنگ تشخیص پزشک را محدود می کند. با این حال، اسکنرهای رنگی نمای واضحی از دهان بیمار ارائه می دهند.
اسکنر داخل دهانی معمولاً دو برابر مسواک برقی است و به گونه ای طراحی شده است که به راحتی در دهان قرار می گیرد.
اسکنر داخلی دهان می تواند قسمت های غیر ضروری را در اسکن تشخیص داده و برش دهد.

دیدگاه خود را بنویسید