اتوکلاو رومیزی چیست؟

آخرین بروز رسانی: 30ام فروردین, 1403
26

بازدیدها

1

بازدیدهای امروز

2

زمان مطالعه بر حسب دقیقه

اتوکلاو رومیـزی

اتوکلاو رومیزی چیست؟

استریل کردن با استفاده از گرمای بخار تحت فشار به این معنی است که همه اشکال میکروبی زنده از بین می روند. با توجه به این نکته عقیم سازی به یکی از ضروریات مراکز بهداشتی و درمانی و کلیه مراکز مرتبط با سلامت بیماران تبدیل شده است. اتوکلاو استریل کردن و تمیز کردن تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی را بسیار آسان تر و ایمن تر کرد. این امر اتوکلاو را به یکی از محبوب ترین تجهیزات پزشکی تبدیل کرده است.

اتوکلاوها یا استریل کننده ها به راحتی می توانند انواع قارچ ها، ویروس ها، میکروب ها و انواع میکروارگانیسم ها را از بین ببرند. این دستگاه در حال حاضر در انواع مختلفی از جمله اتوکلاو آزمایشگاهی، اتوکلاو بیمارستانی، اتوکلاو بالینی و اتوکلاو رومیزی تولید می شود. تنوع دستگاه اتوکلاو امکان استفاده از آن را در صنایع مختلف فراهم می کند.

با توجه به کاربرد و ویژگی های اتوکلاو رومیزی، این دستگاه به یکی از ضروری ترین تجهیزات دندانپزشکی تبدیل شده است. دلیل این امر این است که این دستگاه می تواند مراحل استریلیزاسیون را با دقت بسیار بالایی انجام دهد. در گذشته، مردم از الکل و گرما برای استریل کردن تجهیزات دندانپزشکی استفاده می کردند. اما دستگاه اتوکلاو پیشرفته و دقت بالای آن باعث شد تا روش های سنتی کنار گذاشته شود.

این دستگاه دارای یک محفظه بسته است که تجهیزات در آن استریل می شوند. دمای این محفظه بیش از 100 درجه سانتیگراد است. در این دما اتوکلاو آب را به بخار تبدیل می کند.

ویژگی های اتوکلاو رومیزی دندانپزشکی

  • دارای یک درب اتوماتیک است و همچنین می توان به صورت دستی، درب دستگاه را باز کرد.
  • مخزن این دستگاه تمام استیل بوده و جنس بدنه ی آن از ورقه ی فولادی می باشد که با رنگ الکترو استاتیک ضد خش، پوشیده شده است.
  • یکی از ویژگی های جالب توجه این دستگاه، برخورداری از برد الکترونیکی هوشمند است که تمام اطلاعات را به صورت فارسی نمایش می دهدبنا بر این در صورت داشتن اختلال، خطای دستگاه بر روی ال سی دی آن مشخص می شود.
  • این دستگاه دارای 5 سیکل کاری می باشد که شامل Prion program 134c Quick Program 134c، Universal Program 134c Gentle Program 121c و Laboratory program 121 c هستند.
  • اتوکلاو رومیزی، دارای تست نفوذ پذیری بخار (B&D) و همچنین تست نشتی بخار (Vacum Test) می باشد.
  • برخورداری از مولد بخار سریع یا همان Fast Steam Generator، دیگر ویژگی های این دستگاه می باشد.
  • این دستگاه، خشک کن هیتری مجزا دارد.
  • ورودی هوای اطاقک این نوع اتوکلاو، فیلتر هپا دارد.
  • این دستگاه، قابلیت تنظیم مدت زمان، فشار و دما را دارد.
  • یکی دیگر از ویژگی های اتوکلاو رومیزی این است که این دستگاه، دارای شیر اطمینان ایتالیایی با گواهی CE، مهر استاندارد، پمپ وکیوم و تاییدیه ی اداره ی کل تجهیزات پزشکی می باشد.

ویژگی های این دستگاه باعث شد تا اتوکلاو در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد. یعنی دامنه کاربرد آن بسیار وسیع است. البته معمولا در دندانپزشکی از اتوکلاوهای رومیزی استفاده می شود. همانطور که می دانید مراکز دندانپزشکی دارای یک سری تجهیزات و وسایل هستند که روزانه برای بیماران مختلف از آنها استفاده می کنند.

استریل کردن این تجهیزات الزامی تلقی می شود. سازندگان یک نوع اتوکلاو با ابعاد و اندازه مناسب برای کار دندانپزشکان طراحی و تولید کرده اند که می توان آن را روی میز قرار داد. این دستگاه ابعاد کوچکی دارد و به همین دلیل پرسنل دندانپزشکی می توانند آن را در دسترس خود قرار دهند. به این نوع اتوکلاو اتوکلاو رومیزی می گویند. این دستگاه مانند سایر اتوکلاوها وظیفه تمیز کردن و استریل کردن ابزار و لوازم پزشکی را دارد. سرعت عمل و دقت بالای آن باعث می شود که پرسنل فرآیند استریلیزاسیون را در سریع ترین زمان انجام دهند و در زمان صرفه جویی کنند.

به طور کلی می توان گفت که هر وسیله دندانپزشکی که بتواند دمای بالا را تحمل کند، می توان با استفاده از این دستگاه استریل کرد. معمولا وسایل کاغذی و پلاستیکی که تحمل حرارت زیاد را ندارند در این دستگاه قرار نمی گیرند.

مزایای دستگاه اتوکلاو رومیزی

  • قابل استفاده در مطب ها و کلینیک های دندانپزشکی، آزمایشگاه ها و صنایع
  • مجهز به شیر اطمینان استاندارد، سیستم خشک کن هیتری، قفل حرارتی و ایمنی
  • طراحی اتوکلاو رومیزی در حجم 23 و 30 لیتری جهت استفاده مصارف کم و متوسط در بخش های مختلف پزشکی و صنعتی صورت گرفته است.
  • ساخت محفظه دستگاه از جنس استیل که باعث دوام و کیفیت بالای اتوکلاو شده است.
  • وجود گارانتی یک ساله و ده سال خدمات پس از فروش

دیدگاه خود را بنویسید